Päättäjillä ja kansalaisilla eri käsitys houkuttelevista yhteiskunnallisista osallistumistavoista

Kansalaiset haluaisivat suosia anonyymejä, helppoja ja digitaalisia osallistumisen tapoja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Päättäjät puolestaan haluaisivat, että ihmisten panos tulisi esiin kasvokkaisissa kohtaamisissa.
Kuva: Topias Dean / Sitra

Sitran kyselytutkimuksen mukaan kansalaisten ja päättäjien ymmärrys siitä, millaisiin vaikuttamisen tapoihin suomalaiset olisivat kiinnostuneita osallistumaan, eroaa merkittävästi toisistaan. Nyt julkistettavat tiedot ovat osa laajempaa osallistumiseen liittyvää Sitran uudella Demokratia ja osallisuus -teemalla tehtyä kyselytutkimusta, joka valmistuu kokonaisuudessaan syyskuussa.

Vain 15 prosenttia kuntien ja hyvinvointialueiden luottamushenkilöistä ja viranhaltijoista haluaisi edistää kansalaisten osallistumista nettiadressien allekirjoittamiseen. Sen sijaan kansalaisista 68 prosenttia harkitsisi osallistuvansa juuri tällä tavalla.

Lisäksi vain 20 prosenttia päättäjistä kannattaa kansalaisten nettikeskusteluihin osallistumisen edistämistä, kun samaan aikaan 42 prosenttia kansalaisista arvioi, että voisivat osallistua kyseisellä tavalla. Nettiäänestämisen osalta vastaavat lukemat ovat 53 ja 82 prosenttia ja nettipaneelien osalta 27 ja 51 prosenttia (ensimmäinen luku päättäjien, jälkimmäinen kansalaisten).

”Päättäjien ja kansalaisten erilaiset ajattelutavat saattavat johtaa siihen, että osallistumismahdollisuuksia kyllä lisätään, mutta ne eivät tavoita ihmisiä toivotulla tavalla. Käyttäjäymmärrystä tarvitaan lisää”, sanoo asiantuntija Perttu Jämsén Sitran Uudet vaikuttamisen tavat -projektista.

”Demokratian heikkenemisen kierre näkyy Suomessakin: Ihmiset äänestävät entistä vähemmän vaaleissa ja kokevat, ettei heillä ole vaikutusmahdollisuuksia. Tavoitteenamme on, että vaalien rinnalla on jatkossa tarjolla uusia, innostavia osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja eri hallinnon tasoilla. Tämä parantaa ihmisten luottamusta päätöksentekoon ja toisiinsa. Ensi vaalikaudella Suomessa pitää saada käyttöön uusia osallistumistapoja”, Demokratia ja osallisuus -teeman johtaja Veera Heinonen jatkaa.

Osallistuva budjetointi ja kumppanuuspöydät päättäjien suosikkeja

Uudemmista osallistumisen tavoista päättäjät edistäisivät verrattain auliisti osallistuvaa budjetointia (43 %), vaikka kansalaiset eivät siihen laajalti syty (20 %). Päättäjät suosisivat lisäksi kansalaisia enemmän kumppanuuspöytiä (48 % vs. 26 %) sekä toimintaa puolueiden ja muiden järjestöjen kautta. Kumppanuuspöydillä tarkoitetaan sellaista kehittämistä, joka perustuu asukkaiden, yhteisöjen ja päättäjien vuoropuheluun ja täydentää perinteistä päätöksentekoa.

”Tulokset liittynevät siihen, että kansalaiset ovat verrattain epävarmoja omasta poliittisesta tietämyksestään eivätkä halua pitää julkisia puheenvuoroja. Myös politiikan asiantuntijavetoisuus saattaa nostaa kynnystä omalla nimellä osallistumiseen. Helposti arkeen yhdistettävät osallistumisen tavat kiinnostavat suurinta osaa suomalaisista”, Jämsén toteaa.

Tietoja Osallistuminen ja mahdollisuudet päätöksentekoon vaikuttamiseen Suomessa -kyselytutkimuksesta

• Tutkimuksen on toteuttanut Taloustutkimus Oy Sitran toimeksiannosta.
  • Tutkimuksessa selvitetään kansalaisten sekä kunta- ja hyvinvointialuetasolla toimivien luottamushenkilöiden ja viranomaisten näkemyksiä demokratiasta, osallisuudesta ja osallistamisesta, päätöksentekoon osallistumisesta ja demokratian tulevaisuuskuvista.
  • Kansalaiskysely toteutettiin Taloustutkimuksen ja Dynatan internet-paneelissa. Kansalaiskyselyyn vastasi yhteensä 4 000 vastaajaa aikavälillä 22.4.-11.5.2022. Laatutarkastuksen jälkeen osa aineistosta korvattiin lisätiedonkeruulla 1.6.-6.6.2022.
  • Päättäjäkyselyn tiedonkeruu toteutettiin 24.4.–1.7. Vastauksia saatiin yhteensä 1189, joista 303 on viranhaltijoilta ja 886 luottamushenkilöiltä.

Sitra Lab kokeilee uusia tapoja lisätä kuntalaisten osallistumista – haku auki!

Syksyllä alkavaan Sitra Lab 4 -muutosohjelmaan etsitään kuntalaisten osallistumisen kehittämisestä innostuvia muutoksentekijöitä. 3–5 hengen tiimeillä tulisi olla idea tai jo kehitteillä oleva ratkaisu, jolla tiimi uskoo olevan mahdollisuuksia edistää kuntalaisten osallistumista. Mukaan voi hakea myös toisenlaiseen ympäristöön kehitetyllä ratkaisulla, joka voisi kuitenkin soveltua kuntalaisosallistumisen edistämiseen. Haku on auki 31.7. saakka.

Sitran Demokratia ja osallisuus -teema etsii ratkaisuja yhteiskunnallisen osallisuuden ja luottamuksen vahvistamiseksi sekä uusien teknologioiden hyödyntämiseksi. Osallistuminen ja mahdollisuudet päätöksentekoon vaikuttamiseen Suomessa -kyselytutkimus valottaa päättäjien ja kansalaisten ajatuksia yhteiskunnallisesta osallistumisesta. Kyselytutkimus on osa Uudet vaikuttamisen tavat projektia, jonka tavoitteena on vahvistaa osallistuvaa demokratiaa Suomessa.

Perttu Jämsén, asiantuntija, Uudet vaikuttamisen tavat, perttu.jamsen@sitra.fi, puh. 044 542 8898
Samuli Laita, vs. viestintäpäällikkö, samuli.laita@sitra.fi, puh. 040 536 8650

Kuva: Topias Dean / Sitra

Cirkulära lösningar motverkar förlusten av biologisk mångfald och skapar nya affärsmöjligheter – se Europas topp 30-lista15.4.2024 16:15:00 EEST | Tiedote

En lista med 30 europeiska företag, som presenterades vid World Circular Economy Forum 2024 i Bryssel, visar hur cirkulära lösningar kan minska förlusten av biologisk mångfald och öppna upp nya affärsmöjligheter. Vid sidan av listan släpper framtidshuset Sitra en handbok som är den första i sitt slag för att utveckla affärsmodeller för cirkulär ekonomi för att uppnå naturmålen.

Kiertotalous torjuu luontokatoa ja luo uutta liiketoimintaa: Katso Euroopan 30 edelläkävijän lista, mukana useita suomalaisyrityksiä15.4.2024 16:15:00 EEST | Tiedote

Yritykset voivat luoda uutta liiketoimintaa kiertotalousratkaisuilla ja torjua samalla luontokatoa. Tämä selviää 30 eurooppalaisen edelläkävijäyrityksen listauksesta, joka julkaistiin Maailman kiertotalousfoorumissa WCEF2024:ssä Brysselissä maanantaina. Samalla tulevaisuustalo Sitra esitteli uraauurtavan käsikirjan, joka opastaa yrityksiä luontoa vahvistavan kiertotalousliiketoiminnan kehittämisessä.

Circular solutions tackle biodiversity loss and unlock business growth – see Europe’s top 30 list15.4.2024 16:15:00 EEST | Press release

A list of 30 European companies, unveiled at the World Circular Economy Forum 2024 in Brussels, shows how circular solutions can tackle biodiversity loss and unlock new business opportunities. Alongside the list, the Finnish Innovation Fund Sitra released a first-of-its-kind handbook for developing circular economy business models to deliver on nature targets.