Paavo Talvelan elämä – Antti Tuuri kirjoitti legendaarisen kenraalin elämäkerran

Kirjailija Antti Tuuri kirjoitti legendaarisen kenraalin Paavo Talvelan elämäkerran. Talvelan elämä kulki kuin valkoinen Suomi 1900-luvulla: Ryssän vihasta Paasikiven linjalle ja Kekkosen mieheksi.

Vuonna 1918 Talvela oli 21-vuotias Suomen nuorin majuri, mutta hän ei viihtynyt rauhan ajan armeijassa, vaan siirtyi talouselämän johtotehtäviin.

Hän palasi armeijaan ja löi venäläiset talvisodan alussa joulukuussa 1939 Tolvajärvellä.

Jatkosodan aikaan hän oli pitkään Hitlerin päämajassa Mannerheimin yhteysmiehenä ja uskoi aluksi Saksan voittoon, mutta joutui lopulta läheltä todistamaan Kolmannen valtakunnan tuhon.

Presidentti Urho Kekkonen nimitti Talvelan jalkaväenkenraaliksi vuonna 1966.

Talvelalla oli lapsia kahdesta avioliitosta, niiden ulkopuolella syntyneen tyttärensä hän tunnusti vasta viimeisinä vuosinaan.

Antti Tuuri (s. 1944) tunnetaan Etelä-Pohjanmaata kuvaavista kirjoistaan. Hänet on palkittu muun muassa Finlandia-palkinnolla vuonna 1997 romaanistaan Lakeuden kutsu ja Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnolla Pohjanmaa-teoksesta vuonna 1985. Tuurin tuotantoon kuuluu myös kuunnelma- ja elokuvakäsikirjoituksia, oopperalibrettoja, elämäkertoja ja historiikkeja.

Kuva Laura Malmivaara

Bestsellerkirjailija Jonathan Franzenin odotettu romaani Crossroads on ilmestynyt – ja saanut ylistäviä arvoita maailmalla20.10.2021 14:23:43 EEST | Tiedote

Lempeä ja sydäntäsärkevä, sanoo New York Timesin kriitikko Dwight Garner Jonathan Franzenin uudesta romaanista CROSSROADS. – Franzen on henkilöitään kohtaan empaattisempi ja lämpimämpi kuin koskaan aiemmin kirjoissaan, Garner kirjoittaa. – Niin kuin usein Franzenilla, tässäkin romaanissa on keskiössä yksi perhe, Hildebrandtit, jotka kirjan alussa valmistautuvat joulun viettoon Chicagossa vuonna 1971. – Romaani ilmestyi maailmanlaajuisesti tämän kuun alussa, ja on nyt siis saatavana aivan tuoreeltaan myös suomeksi.

Täysinpalvellut – Matti Klingen muistelmasarjan viimeinen osa on ilmestynyt14.10.2021 13:15:34 EEST | Tiedote

Matti Klingen muistelmasarja sitoo kirjoittajan kokemat aikakaudet taitavasti yleisiin historiallisiin yhteyksiin ja kirjoittajan tallentamaan ainutkertaisen kiinnostavaan dokumentaariseen aineistoon. – Sarjan kuudennessa osassa Täysinpalvellut – Muistelmia 2001–2021 professori Matti Klinge jää täysinpalvelleena eläkkeelle syyskuussa 2001, mutta maailmanpolitiikan ja eurooppalaisen kehityksen seuraaminen jatkuu intensiivisenä.