Paavolan kotijuustola ja sadat muut avaavat ovensa Lähiruokapäivänä 10. syyskuuta!

Paavolan kotijuustola on yksi monesta toimijasta, jotka osallistuvat valtakunnalliseen Lähiruokapäivään 10.9.2022 ja avaavat ovensa yleisölle. Paavolan kotijuustola on ollut mukana Lähiruokapäivässä aivan alusta asti.

Lähiruokapäivän aikana yleisöllä on mahdollisuus tutustua erilaisten tuottajien toimintaan sekä ostaa tuoreita raaka-aineita suoraan tekijöiltä ympäri Suomen. Eri kohteissa kävijöillä on mahdollisuus tutustua muun muassa paikan eläimiin, koneisiin, tuotannon prosesseihin, pihapiiriin, lähiruokaan, makujen maailmaan sekä maaseudun elämyksiin.

- Lähiruokapäivänä kannattaa lähteä kiertämään erilaisia tiloja. On tärkeää ymmärtää, miten tuotteita oikeasti tehdään ja kuinka tuotteiden takana on ihan oikeita ihmisiä. Myös järjestäjille on äärimmäisen tärkeää päästä tapaamaan asiakkaista ja saamaan palautetta. Teitä vieraita arvostetaan todella paljon, Maija-Liisa Paavola kertoo.

Lähiruokapäivänä on tarjolla juustolan omia tuotteita, kuten erilaisia juustoja sekä jugurtteja, joista saa myös maistiaisia. Paikalla on muita yhteistyökumppaneita, kuten Raussilan tähtivilja sekä Puotimaalla, joka myy muun muassa luomukosmetiikkaa. Lähiruokapäivän vieraat voivat myös päästä tutustumaan tuotantotiloihin ja -prosesseihin.

- Lähiruokapäivä on todella hyvä tapa tuoda maaseudun toimijoita enemmän esille ja lisätä tietoisuutta ruoan tuotannosta. Olisikin mukavaa, että ihmiset uskaltaisivat tulla ihan paikan päälle useamminkin, vaikka varsinaista kauppaa ei ole. Tuotteitahan saa edullisesti suoraan tuottajalta, Paavola toteaa.

Valtakunnallinen Lähiruokapäivä järjestetään jo seitsemättä kertaa ja osallistuvia toimijoita riittää ympäri Suomen. Lähiruokapäivä on oikea maku- ja elämysmatka suomalaisen lähiruuan pariin: päivän aikana pääsee tutustumaan lähialueen ruoantuottajien monipuoliseen kirjoon, aina perinteisistä maatiloista riistayhdistyksiin, pienpanimoihin ja jatkojalostajiin. Mukaan ovensa avaamaan kutsutaan ruoantuottajien ohella erilaisia maaseudun toimijoita ja yrityksiä aina matkailu- ja elämyspalveluista erilaisiin yhdistyksiin ja ruoka-alan ammattilaisiin.

Osallistuvien tilojen, muiden kohteiden hakutoiminto sekä lisätietoa Lähiruokapäivästä löytyy osoitteesta www.lähiruokapäivä.fi. Lähiruokapäivän järjestäjäksi taas voi ilmoittautua tapahtumapäivään 10.9.2022 mennessä osoitteessa www.ostatilalta.fi/ryhdy-jarjestajaksi/.

Paavolan kotijuustola antaa mielellään lisätietoja oman tilansa osalta!

Heidi Kohtala, Maaseutuverkostopalvelut

050 5240318, heidi.kohtala@ruokavirasto.fi

Maija-Liisa Paavola, Paavolan kotijuustola

0405765970, paavola@kotijuustola.f

Suomen tiukennettava otettaan EU:n ennallistamisasetukseen 22.9.2022 14:24:25 EEST | Tiedote

Valtioneuvosto päätti tänään torstaina kantansa luonnon ennallistamista koskevaan EU-asetusehdotukseen. Komissio julkisti oman ehdotuksensa kesäkuussa. MTK on alkuvuodesta lähtien vaatinut hallitukselta aktiivisuutta ja Suomen etujen vahvaa puolustamista asiassa. MTK pitää erittäin tärkeänä, että kanta on nyt hallituksessa lopulta muodostettu. Otetta on kuitenkin Ruotsin tapaan edelleen tiukennettava.

KORJATTU TIEDOTE // KORVAA HETKI SITTEN LÄHETETYN TIEDOTTEEN. INGRESSIÄ KORJATTU // MTK:n puheenjohtaja Marttila: EU-parlamentin kanta puuenergiaan on kestämätön ja käsittämätön14.9.2022 15:24:56 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti tänään keskiviikkona kannastaan uusiutuvan energian direktiivin muuttamiseksi. MTK on pettynyt parlamentin tapaan käsitellä Euroopan tärkeintä uusiutuvan energian lähdettä – puuta. Parlamentti esittää puun energiakäytön vähentämistä pitkällä aikavälillä.