Paciuksenkaaren läpiajoon etsitään ratkaisua

Suunnitelman tavoitteena on poistaa Mannerheimintien ja Paciuksenkadun välinen läpiajoliikenne sekä rauhoittaa Pikku Huopalahden paikalliskatuja. Paciuksenkaaren katkaisu autoliikenteeltä tehtäisiin Tilkankadun ja Tilkanvierron risteyksen läheisyydessä. Kadun katkaisun myötä autoliikenne Paciuksenkaarelle tapahtuu ainoastaan etelästä Paciuksenkadun kautta.
Paciuksenkaaren katkaisun arvioidaan vähentävän Pikku Huopalahden eteläisen ja keskisen osan paikalliskatujen liikennemääriä merkittävästi, ja vaikuttavan sitä kautta myönteisesti alueen viihtyisyyteen ja liikenneturvallisuuteen. Liikennemäärien vähenemisellä on lisäksi myönteinen vaikutus suunnitteilla olevaan Pasilanbaana-pyöräreittiin, joka kulkee Pikku Huopalahden puiston ja Tilkanvierron kautta Ratsastielle.
Ehdotetun ratkaisun taustalla on Helsingin kaupunkistrategia 2021–2025, joka painottaa kestävän liikkumisen edistämistä lisäämällä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä.
Alueelta saatu palautetta häiritsevästä läpiajoliikenteestä
Paciuksenkaari on Pikku Huopalahden eteläosassa ja Meilahden kaupunginosassa sijaitseva 550 metriä pitkä niin sanottu paikallinen kokoojakatu, jolla on 30 km/h nopeusrajoitus.Katu muodostaa yhdessä Tilkankadun ja Korppaanmäentien kanssa reilun kahden kilometrin mittaisen yhteyden Paciuksenkadulta aina Vihdintielle asti.
Paciuksenkaaren kautta kulkee runsaasti läpiajoliikennettä Mannerheimintielle ja sitä kautta Hakamäentielle, sillä sitä pidetään näppäränä oikotienä ruuhkaisen Lapinmäentien ja Vihdintien alkupään ohitse. Monet käyttävät reittiä myös toiseen suuntaan eli läpiajoon Mannerheimintieltä Paciuksenkadulle.
Asukkailta tulleen palautteen perusteella läpiajoliikenne aiheuttaa merkittävää häiriötä ja turvattomuutta. Läpiajon hillitsemiseksi kadulla on muun muassa korotetut risteysalueet ja kadun itäpäässä yksikaistaiseksi kavennettu katuosuus. Läpiajosta kärsitään eniten Paciuksenkaarella ja Tilkankadulla, jotka hidasteista huolimatta muodostavat houkuttelevan oikaisun alueen läpi.
Paciuksenkaaren ajoneuvomäärä laskee selvästi
Alueen katujen autoliikenteen määrien arvioidaan vähenevän läpiajon poistumisen seurauksena ja Paciuksenkaaren liikenneturvallisuus paranee nykyisestä merkittävästi. Paciuksenkaaren pohjoisosan nykyinen autoliikennemäärä on 2 400 ajoneuvoa vuorokaudessa. Asiantuntija-arvion mukaan ajoneuvojen lukumäärä vähenee alle 200 ajoneuvoon vuorokaudessa.
Paciuksenkaaren katkaisun seurauksena Pikku Huopalahden saavutettavuus sekä liikkuminen autolla alueen sisällä heikentyy jonkin verran. Koska autolla ei jatkossa pääse ajamaan Paciuksenkaarelta Tilkankadulle tai Tilkanvierrolle, läpiajavien autojen matkat pidentyvät. Matka-ajat pidentyvät ruuhka-aikaan eniten Munkkiniemen suunnalta Pikku Huopalahden keskiosaan sekä Hakamäentien suunnalta alueen eteläosaan. Näiden kohdalla matka-ajat kasvavat 2-6 minuuttia nykyiseen verrattuna. Läpiajon on arveltu siirtyvän Paciuksenkaarelta lähinnä Tukholmankadulle tai Huopalahdenkatu–Vihdintie–Mannerheimintie -reitille, jotka ovat katuluokitukseltaan niin sanottuja pääkatuja.
Yleisötilaisuus verkossa 22. syyskuuta
Katusuunnitelmien luonnokset esitellään yleisölle torstaina 22.9.2022 klo 17–18.30 Teams live -tapahtumassa. Tilaisuuteen voi valmistautua tutustumalla Helsingin kaupungin ohjeisiin Näin osallistut Teams live -tapahtumaan. Yleisötilaisuuden osallistumislinkki on https://bit.ly/tilkanvierto-ratsastie
Asukastilaisuudessa käydään läpi suunnittelun lähtökohdat, esitellään alustavat katusuunnitelmaluonnokset sekä Paciuksenkaaren katkaisun vaikutusten arvio. Tilaisuudessa asukkailla on myös mahdollisuus esittää kysymyksiä keskusteluosiossa ja kertoa näkemyksensä suunnittelijoille.
Katusuunnitelmaluonnokseen voi tutustua 14.9.-4.10.2022 välisenä aikana Helsingin kaupungin verkkosivulla osoitteessa www.hel.fi/suunnitelmat (kohdassa Katu- ja puistosuunnitelmat).
Tavoitteena on, että katusuunnitelmat hyväksyttäisiin vuoden 2022 aikana ja rakentaminen alkaisi keväällä 2023.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari Hurskainen, katusuunnittelun projektipäällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
maankäyttö ja kaupunkirakenne
puh. 09 310 21378 jari.hurskainen@hel.fi
Kuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 9.10.20259.10.2025 18:37:33 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 9.10.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 23.10.2025.
Helsingfors har som mål att spara en energimängd som motsvarar den årliga förbrukningen i 36 000 enrummare9.10.2025 13:02:19 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad fortsätter målmedvetet sitt energieffektivitetsarbete genom att ansluta sig till energieffektivitetsavtalet för den offentliga sektorn 2026–2035. Flera av stadens ägda bolag ansluter sig till energieffektivitetsavtal inom sin egen sektor.
Helsingin tavoitteena säästää 36 000 yksiön vuosikulutuksen verran energiaa9.10.2025 13:02:19 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki jatkaa määrätietoista energiatehokkuustyötään liittymällä julkisen alan energiatehokkuussopimukseen vuosille 2026–2035. Myös useat kaupungin omistamat yhtiöt liittyvät oman alansa energiatehokkuussopimuksiin.
Helsingfors fick en ny bro mellan Barnhemsgatan och Mariaområdet8.10.2025 15:06:24 EEST | Pressmeddelande
Gång-och cykelbron över Banan samt gatuarbetena på Mechelingatan och i södra ändan av Banan blir färdiga i oktober 2025. Byggarbetena förbättrar gång- och cykelförbindelserna och stöder utvecklingen av det tidigare Maria sjukhusområdet, vilket beräknas pågå fram till 2030.
Helsinki sai uuden sillan Lastenkodinkadun ja Marian alueen väliin8.10.2025 15:06:24 EEST | Tiedote
Baanan ylittävä jalankulku- ja pyöräilysilta sekä katutyöt Mechelininkadulla ja Baanan eteläpäässä valmistuvat lokakuussa 2025. Rakennustöillä parannettiin jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä ja ne tukevat entisen Marian sairaala-alueen kehittämistä, joka jatkuu arviolta vuoteen 2030.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme