Paha olo ei katso kelloa – Kriisipuhelin siirtyy 24h aukioloon 1.2.2020 alkaen
”Ihmisten kriisit eivät katso kelloa arkena eikä pyhänä. Nyt meille voi soittaa, silloin kun keskusteluavun tarve iskee, kellonajasta ja päivästä riippumatta”, kertoo Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter MIELI Suomen Mielenterveys ry:stä.
Vuonna 2019 Kriisipuhelin vastasi ennätysmäärään soittoja, yhteensä 57 558 soittoon. Samaan aikaan soittoyrityksiä tuli 29,5 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna, 211 672 kappaletta.
Yhä useampi soittaa itsetuhoisten ajatusten vuoksi. Kun vuonna 2011 itsetuhoisuudesta puhuttiin 750 keskustelussa, viime vuonna itsetuhoisuutta käsitteleviä keskusteluja oli 3 408. Se on 9–10 itsetuhoista keskustelua vuorokaudessa. Näistä 1–2 on soittoja, jossa soittaja sanoo olevansa akuutissa itsemurhavaarassa.
Huoli omasta ja läheisen jaksamisesta puhututtaa
Yleisin syy soittaa ovat ihmissuhdeongelmat. Yli 20 prosenttia puheluista liittyy ihmissuhteisiin, erityisesti parisuhteisiin tai huoleen läheisestä. Myös oma paha olo ja arjessa selviytymiseen liittyvät vaikeudet puhututtavat.
”Kriisipuhelin on hyvä paikka soittaa, kun tuntuu etteivät omat voimat riitä ja tarvitsee keskusteluapua vaikeassa elämäntilanteessa. Kriisi voi johtua jostain äkillisestä tapahtumasta tai kun elämässä on ollut surua, murhetta tai pelkoa jo pidemmän aikaa. Akuutissa tilanteessa, jossa oma tai läheisen henki on uhattuna ja tarvitaan viranomaista, tulee aina soittaa hätänumeroon 112”, muistuttaa Susanna Winter.
Keskustelu rauhoittaa
Kriisipuhelimessa päivystävät kriisityön ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset. Päivystäjä auttaa pohtimaan keinoja oman tilanteen helpottamiseksi, voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Soittaa voi nimettömänä, ja soitto maksaa oman operaattorin perimän hinnan verran.
”Päivystäjä oli empaattinen, mutta kuitenkin jämäkkä, ja osasi valaa uskoa, että elämää kannattaa vielä elää, ja että voin selvitä vaikeuksistani. Sain myös rohkaisua pahasta kriisistä huolimatta elää normaalia elämää”, soittajan palaute joulukuulta 2019 (mies 30–40 vuotias).
”Vapaaehtoiset päivystäjät vastaavat noin 56 prosenttiin soitoista. 24/7 aukioloon pääsemme, koska pystymme palkkaamaan lisää kriisityöntekijöitä. Siitä huolimatta tarvitsemme jatkossakin paljon vapaaehtoisia. Heidän panoksensa on todella arvokas. Tavoitteena on antaa kaikille kriisissä oleville soittajille keskusteluapua ja vastata yhä useampaan puheluun”, kertoo Susanna Winter.
Keskusteluapua jo neljällä kielellä
Kriisipuhelin vastaa suomenkielisen linjan lisäksi myös ruotsiksi, arabiaksi ja englanniksi. Nämä linjat eivät ole ruuhkautuneet ja päivystäjään saa yleensä heti yhteyden. Vuonna 2019 arabiankieliselle linjalle soittoja tuli 667. Ruotsinkieliselle linjalle soittoja on tullut 520 sen auettua huhtikuussa 2019.
Kriisipuhelin-vuosiraportti 2019
Kriisipuhelin suomen kielellä 09 2525 0111
- auki vuoden jokainen päivä ja yö 24h
- mieli.fi/kriisipuhelin
Kriisipuhelin ruotsin kielellä, Kristelefon 09 2525 0112
- ma, ke klo 16.00-20.00, ti, to ja pe klo 9.00-13.00
- mieli.fi/kristelefon
Kriisipuhelin arabian kielellä 09 2525 0113, soittaa voi myös englanniksi
- ma-ti klo 11.00-15.00, ke klo 13.00-16.00 ja 17.00-21.00, to klo 10.00-15.00
- yhteyttä voi ottaa myös Whatsappin välityksellä numeroon 040 195 8202
- mieli.fi/azma ja mieli.fi/en
Hae vapaaehtoiseksi päivystäjäksi Kriisipuhelimeen:
mieli.fi/tukijaksi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö, sosiaalipsykologi
040 587 5197
etunimi.sukunimi@mieli.fi
Tietoja julkaisijasta
MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta MIELI Suomen Mielenterveys ry
Suicidpreventiva dagen 10.9. MIELI rf: Samtalshjälp kan förebygga självmord9.9.2025 11:44:46 EEST | Tiedote
Samtalen med självdestruktivt innehåll i MIELI rf:s Kristelefon och krischat har ökat klart i år. Samtalshjälp med låg tröskel är ett effektivt och fungerande sätt att förebygga självmord.
Itsemurhien ehkäisypäivä 10.9. MIELI ry: Keskusteluapu auttaa vähentämään itsemurhia4.9.2025 15:57:10 EEST | Tiedote
Itsetuhoisten yhteydenottojen määrä MIELI Kriisipuhelimessa ja -chatissa on noussut viime vuodesta merkittävästi. Matalan kynnyksen keskusteluapu on toimiva keino ehkäistä itsemurhia.
Mielenterveysjärjestöjen puheenjohtajat: Järjestöleikkaukset uhkaavat sote-järjestelmän toimivuutta26.8.2025 09:28:35 EEST | Tiedote
Sosiaali- ja terveysjärjestöihin kohdistuvat mittavat valtionavustusleikkaukset vaarantavat koko suomalaisen sote-järjestelmän kestävyyden. Kyse ei ole vain järjestöjen toimintaedellytyksistä, vaan koko yhteiskunnan hyvinvoinnista, osallisuudesta ja turvallisuudesta.
“Jag skulle inte vara vid liv utan den här tjänsten”. MIELI Kristelefon svarade på rekordmånga samtal i sommar19.8.2025 01:00:00 EEST | Pressmeddelande
Människors hopplöshet och illamående verkar ha ökat, vilket syns i MIELI Kristelefon -och chatt. Många tyngs av ekonomiska problem och bland annat föräldrars oro för ungdomarnas illamående hörs i samtalen. Att ta kontakt med Kristelefonen kan rädda liv och hjälpa en att orka framåt trots en belastande situation.
”Mä en olisi hengissä ilman tätä palvelua”. MIELI Kriisipuhelimessa ennätysmäärä vastattuja puheluita kesällä19.8.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Ihmisten toivottomuus ja paha olo näyttävät kasvaneen, mikä näkyy MIELI Kriisipuhelimessa ja -chatissa. Talousahdinko kuormittaa monia, ja esimerkiksi vanhempien huoli nuorten pahoinvoinnista kuuluu linjoilla. Yhteydenotto voi pelastaa hengen ja auttaa jatkamaan kuormittavasta tilanteesta huolimatta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme