Myllyhoitoyhdistys ry

Päihdehoidon nykytila ja uusi päihdehuoltolaki? -verkkotilaisuus 22.9. klo 10

Millainen on päihdehoidon nykytila? Mitä valmisteilla olevassa päihdehuoltolaissa tulisi huomioida? Ilmoittaudu mukaan kuulemaan ja kysymään 22.9. klo 10-12.30 järjestettävään verkkotilaisuuteen!

Kuvassa Päihdehoidon nykytila ja uusi päihdehuoltolaki? -verkkotilaisuuden alustajat sekä panelistit

Tällä hetkellä päihdehoidossa on ongelmia liittyen esimerkiksi hoitojaksojen kestoon, vaikuttavuuden tutkimiseen, erikoissairaanhoidon kuormittumiseen sekä alueelliseen saatavuuteen (selvitys 2020). Tuoko valmisteilla oleva uusi päihdehuoltolaki muutoksen tilanteeseen? Mitä uudessa laissa pitäisi huomioida?

Myllyhoitoyhdistyksen koordinoima toipumiskeskeisten päihdetoimijoiden TOIVE-verkosto järjestää Teams-palvelussa Päihdehoidon nykytila ja uusi päihdehuoltolaki? -verkkotilaisuuden 22.9. klo 10-12.30.

Tilaisuudessa joukko päihdekentän keskeisiä toimijoita ja valtionhallinnon edustajia keskustelee päihdehoidon nykytilasta, tehtävästä päihdehoitotutkimuksesta sekä uudesta päihdehuoltolaista.

Mukaan ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Tilaisuus alkaa alustuspuheenvuoroilla. Tutkija Petri Uusikylä (vtt) esittelee ensin Myllyhoitoyhdistyksen teettämän päihdehoidon nykytilaa tarkastelevan selvityksen tuloksia. Seuraavaksi Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) lääkintöneuvos Helena Vorma käy läpi tulevan päihdehuoltolain alkavan valmistelun taustatyötä ja tähän mennessä tehtyä esivalmistelua. Erikoistutkija Kristiina Kuussaari Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL) avaa puheenvuorossaan päihdehoidon tilaa. Lopuksi Kokoomuksen kansanedustaja Paula Risikko kertoo päättäjien näkökulmaa päihdehoitopalveluihin.

Alustusten jälkeen aiheesta järjestetään keskustelupaneeli, johon on kutsuttu päihdekentän toimijoita.

Päihdehoidosta ja uudesta päihdehuoltolaista keskustelevat Laura Silvennoinen (tulosyksikköpäällikkö, Psykososiaalisen kuntoutuksen palvelut, Päijät-Sote), Reeta Kroner (Päihderiippuvaiset ry:n puheenjohtaja), Riitta Koivula (psykoterapeutti ja sairaanhoitaja, toipumiskeskeinen päihdehoito Oikeahetki Ky) sekä Margareeta Häkkinen (A-klinikka Oy, päihdesairaalan ja laitospalveluiden ylilääkäri).

Alustusten ja paneelikeskustelun jälkeen yleisö voi esittää kysymyksiä puhujille webinaarin chat-osiossa. Kysymyksiä voi kirjoittaa jo puheenvuorojen aikana.

Verkkotilaisuuden aikataulu

Alustukset:
10-10.20 Petri Uuusikylä (tutkija): Selvitys (2020) päihdehoidon nykytilasta
10.20-10.40 Helena Vorma (STM): Uuden päihdehuoltolain valmistelu
10.40-11.00 Kristiina Kuussaari (THL): Päihdehoidon tila
11.00-11.15 Paula Risikko (Kansanedustaja, Kokoomus): Päättäjän näkökulma päihdehoitopalveluihin

Paneelikeskustelu 11.15-12.00
(puheenvuorot noin 10 min)
Laura Silvennoinen (Psykososiaalisen kuntoutuksen palvelut, Päijät-sote)
Reeta Kroner (Päihderiippuvaiset ry)
Riitta Koivula (Oikeahetki Ky)
Margareeta Häkkinen (A-klinikka Oy)

Kysymykset ja keskustelu 12-12.30

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu 19.9. mennessä mukaan verkkotilaisuuteen täyttämällä linkin takaa löytyvä lomake: https://link.webropolsurveys.com/EP/0039C1891A09DE3A

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä myllyhoitoyhdistys.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Lisätietoja ja yhteydenotot:

Minna Ekholm
minna.ekholm@myllyhoito.fi
+358407291171

Inka Lähteenaro
viestintäpäällikkö
inka.lahteenaro@myllyhoito.fi
+358445353219

Lue ja lataa Myllyhoitoyhdistyksen tilaama selvitys ”Palvelulabyrintista asiakkaan tarpeisiin - Suomalaisen päihdehuollon nykytilan systeeminen tarkastelu (2020)" tätä linkkiä klikkaamalla.

Kuvat

Myllyhoitoyhdistys ry
Annankatu 29 A 9

03 884 840 (9-15)http://www.myllyhoitoyhdistys.fi

Myllyhoitoyhdistys on valtakunnallinen asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka työntekijät ja verkostot omaavat laajasti riippuvuuksiin liittyvää asiantuntemusta. Yhdistyksen tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, päihderiippuvuuteen tai muihin haitallisiin riippuvuuksiin sairastuneiden ja heidän läheistensä auttaminen sekä toipumiskeskeisen riippuvuushoidon kehittäminen. Lisätietoja: ww.myllyhoitoyhdistys.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Myllyhoitoyhdistys ry

Selvitys: Päihdetoimijat ovat huolissaan päihdehoitojärjestelmän tehottomuudesta sekä kuntien resursseista12.1.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Myllyhoitoyhdistyksen teettämä selvitys kartoittaa päihdetyön keskeisten toimijoiden näkemyksiä suomalaisen päihdehuollon tilasta. Selvityksen mukaan eri hoitomuotojen soveltuvuudesta, tuloksellisuudesta ja vaikuttavuudesta puuttuu tutkimuksellista näyttöä. Myös alueellinen eriarvoisuus nousee esiin: usein asuinpaikka määrittelee sen, millaista hoitoa riippuvuuteen sairastunut saa. Päihdepalveluiden saatavuutta, päihdehoitopolkujen jatkuvuutta sekä kuntien resursseja pitäisi myös lisätä.