Päihdestrategian avulla päihdetyö toimivaksi ja tasa-arvoiseksi

Lähes puolet ikäluokasta 25-34 ilmoittaa käyttäneensä huumeita joskus elämässään. Päihdealan järjestöjen mielestä Suomeen tulee laatia uusi, syvällinen päihdestrategia. Päihdetyön resurssit on turvattava valtakunnallisesti.

Nuorista aikuisista lähes joka toinen on joskus kokeillut jotain huumetta. Kannabiksen kokeilu on nelinkertaistunut vuodesta 1992. Toisaalta huumausaineriippuvuus on vakava sairaus, joka aiheuttaa inhimillistä kärsimystä. Taustalla on usein ylisukupolvista huono-osaisuutta.

Väitetään, että poliitikot eivät halua keskustella huumeista.

”Meidän tulisi suhtautua huumeisin käytännöllisesti”, toteaa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja Juha Mikkonen. ”Huumeeton maailma on utopia. Haittoja tulee kuitenkin ehkäistä ja vähentää yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Ongelmia aiheuttavat riskitekijät tulee tunnistaa ja keskustelun pitää olla avointa, sillä kaikki eivät jaa samaa Suomea.”

A-klinikkasäätiön toimitusjohtaja Olavi Kaukonen luettelee huumausaineiden haittoja torjuvan työn haasteita.

”Uudet huumeet, joiden vaikutuksia ei aina tunneta, uudet markkinat, uudet käyttökulttuurit ja kieltolaista huolimatta lisääntynyt käyttö. Tässä tilanteessa vanhat keinot osin rajoittavat huumetyön mahdollisuuksia.”

Järjestöjen mielestä Suomeen tulee laatia uusi, syvällinen päihdestrategia, jossa tulee tuoda esiin vaikuttavia ehkäisevän työn ja haittojen vähentämisen keinoja. On linjattava, miten ehkäisevää työtä ohjataan valtakunnallisesti ja toimeenpannaan paikallisesti. On myös turvattava päihdepalveluiden laatu ja saatavuus koko Suomessa.

”Jos nyt käytävästä keskustelusta pitää nimetä yksi haaste, se on mielestäni yhteistyö. On käsittämätöntä, että faktat hukkuvat keskustelussa. Kolmannen sektorin ja viranomaisten välillä näyttää olevan kuilu, joka korjautuisi ihan keskustelemalla ja tietoa yhdessä prosessoiden”, toteaa Irti Huumeista ry:n toiminnanjohtaja Mirka Vainikka

A-klinikkasäätiö, EHYT ry, Helsingin Diakonissalaitos, Irti Huumeista ry, Sininauhaliitto ry ja Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto järjestävät yhteistyössä Porin SuomiAreenalla Huumekysymys-paneelikeskustelun 16.7. klo 10–11 Porin kaupungintalon pihalavalla. Keskustelemassa ovat Olavi Kaukonen (A-klinikkasäätiö), Juha Mikkonen (EHYT ry), Pirjetta Salomäki (Helsingin Diakonissalaitos), Mirka Vainikka (Irti Huumeista ry). Haastattelijana terveystoimittaja Heljä Salonen. Paneelikeskusteluun on vapaa pääsy.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n viestintäpäällikkö Eriikka Käyhkö p. 050 362 0882
Sininauhaliiton viestintäpäällikkö Anna-Liisa Karhula p. 040 768 4528

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 49 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Huumekuolemien määrä edelleen kasvussa – huumeisiin kuolleita muistetaan marraskuussa Helsingissä jo 20. kerran29.10.2019 08:30:00 EETTiedote

Huumekuolema koskettaa monia – Huumekuolema koskettaa ihan tavallisia ihmisiä ja perheitä. Kukaan ei voi sanoa, että minun läheisestäni ei tule huumeidenkäyttäjää. Huumekuolemista pitää puhua, koska läheisen huumeriippuvuus on edelleen tabu, toteaa Heli Saavalainen, jonka poika menehtyi huumeidenkäytön seurauksena 26-vuotiaana. – Valitettavan usein huumekuolemaan suhtaudutaan ennakkoluuloisesti ikään kuin ansaittuna tai hävettävänä. Oman lapsen tai muun läheisen kuolema viiltää kovaa kuolinsyystä riippumatta, Saavalainen sanoo. –Kun kuolema koskettaa perhettä, suru, ahdistus ja häpeä jäävät pitkäksi aikaa. Läheisen oman elämän jatkaminen on aina tuskallista. Tämä näkyy Irti Huumeista ry:n surutyössä, jonka tarve on kasvanut, Irti Huumeista ry:n toiminnanjohtaja Mirka Vainikka sanoo. Huumekuolemien ehkäisyyn ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota - Päihdepalveluita kehitettävä ja lainsäädäntöä uudistettava – Huumekuolemista on syytä olla huolissaan, sillä lähes kaikki niistä olisivat e

EU:ssa myytävien alkoholijuomien tuotetiedot pitää saada pakkauksiin10.10.2019 00:00:00 EESTTiedote

EU-lainsäädäntö edellyttää ainesosaluettelon ja ravintoainesisällön ilmoittamista elintarvikepakkauksissa, mutta yli 1,2 tilavuusprosentin alkoholijuomia asetus ei koske. Kansanterveystahot vaativat EU:ta muuttamaan asetusta niin, että se koskee myös kaikkia alkoholijuomia. EPT-verkosto, EHYT ry ja Eurocare järjestävät alkoholijuomien pakkausmerkintöjä koskevan kansainvälisen konferenssin torstaina 10.10. Helsingissä.

Kaikkien kaupunki -kampanja: Yhteisöllisyys lisää turvallisuutta23.9.2019 11:07:38 EESTTiedote

Päihtyneiden ihmisten pelkääminen julkisissa tiloissa on Suomessa paljon yleisempää kuin muissa maissa. Joka kolmas suomalainen kertoo kuluneen vuoden aikana pelänneensä päihtyneitä ihmisiä julkisella paikalla ja lähes joka viides kertoo joutuneensa päihtyneen henkilön ahdistelun tai kiusaamisen kohteeksi. Naisista noin puolet on pelännyt kadulla tai muulla julkisella paikalla kohtaamiansa päihtyneitä. (THL 2016.)

Turussa alkaa Kaikkien kaupunki –kampanja: Yhteisöllisyys lisää turvallisuutta12.8.2019 09:15:00 EESTTiedote

Päihteiden käyttö ja sekava, häiritsevä käytös julkisilla paikoilla ja joukkoliikenteessä aiheuttaa tutkimusten mukaan turvattomuuden tunteita. Ratkaisuksi toivotaan usein lisää valvontaa. ”Valvonta lisää turvallisuutta, mutta turvallisuutta tuo myös ajatus siitä, että voimme luottaa kanssamatkustajiin. Älä jätä kanssamatkustajaa yksin, jos huomaat, että apuasi tarvitaan”, sanoo EHYT ry:n asiantuntija Inari Viskari.