Päihdestrategian avulla päihdetyö toimivaksi ja tasa-arvoiseksi

Lähes puolet ikäluokasta 25-34 ilmoittaa käyttäneensä huumeita joskus elämässään. Päihdealan järjestöjen mielestä Suomeen tulee laatia uusi, syvällinen päihdestrategia. Päihdetyön resurssit on turvattava valtakunnallisesti.

Nuorista aikuisista lähes joka toinen on joskus kokeillut jotain huumetta. Kannabiksen kokeilu on nelinkertaistunut vuodesta 1992. Toisaalta huumausaineriippuvuus on vakava sairaus, joka aiheuttaa inhimillistä kärsimystä. Taustalla on usein ylisukupolvista huono-osaisuutta.

Väitetään, että poliitikot eivät halua keskustella huumeista.

”Meidän tulisi suhtautua huumeisin käytännöllisesti”, toteaa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja Juha Mikkonen. ”Huumeeton maailma on utopia. Haittoja tulee kuitenkin ehkäistä ja vähentää yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Ongelmia aiheuttavat riskitekijät tulee tunnistaa ja keskustelun pitää olla avointa, sillä kaikki eivät jaa samaa Suomea.”

A-klinikkasäätiön toimitusjohtaja Olavi Kaukonen luettelee huumausaineiden haittoja torjuvan työn haasteita.

”Uudet huumeet, joiden vaikutuksia ei aina tunneta, uudet markkinat, uudet käyttökulttuurit ja kieltolaista huolimatta lisääntynyt käyttö. Tässä tilanteessa vanhat keinot osin rajoittavat huumetyön mahdollisuuksia.”

Järjestöjen mielestä Suomeen tulee laatia uusi, syvällinen päihdestrategia, jossa tulee tuoda esiin vaikuttavia ehkäisevän työn ja haittojen vähentämisen keinoja. On linjattava, miten ehkäisevää työtä ohjataan valtakunnallisesti ja toimeenpannaan paikallisesti. On myös turvattava päihdepalveluiden laatu ja saatavuus koko Suomessa.

”Jos nyt käytävästä keskustelusta pitää nimetä yksi haaste, se on mielestäni yhteistyö. On käsittämätöntä, että faktat hukkuvat keskustelussa. Kolmannen sektorin ja viranomaisten välillä näyttää olevan kuilu, joka korjautuisi ihan keskustelemalla ja tietoa yhdessä prosessoiden”, toteaa Irti Huumeista ry:n toiminnanjohtaja Mirka Vainikka

A-klinikkasäätiö, EHYT ry, Helsingin Diakonissalaitos, Irti Huumeista ry, Sininauhaliitto ry ja Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto järjestävät yhteistyössä Porin SuomiAreenalla Huumekysymys-paneelikeskustelun 16.7. klo 10–11 Porin kaupungintalon pihalavalla. Keskustelemassa ovat Olavi Kaukonen (A-klinikkasäätiö), Juha Mikkonen (EHYT ry), Pirjetta Salomäki (Helsingin Diakonissalaitos), Mirka Vainikka (Irti Huumeista ry). Haastattelijana terveystoimittaja Heljä Salonen. Paneelikeskusteluun on vapaa pääsy.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n viestintäpäällikkö Eriikka Käyhkö p. 050 362 0882
Sininauhaliiton viestintäpäällikkö Anna-Liisa Karhula p. 040 768 4528

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 49 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Turussa alkaa Kaikkien kaupunki –kampanja: Yhteisöllisyys lisää turvallisuutta12.8.2019 09:15:00 EESTTiedote

Päihteiden käyttö ja sekava, häiritsevä käytös julkisilla paikoilla ja joukkoliikenteessä aiheuttaa tutkimusten mukaan turvattomuuden tunteita. Ratkaisuksi toivotaan usein lisää valvontaa. ”Valvonta lisää turvallisuutta, mutta turvallisuutta tuo myös ajatus siitä, että voimme luottaa kanssamatkustajiin. Älä jätä kanssamatkustajaa yksin, jos huomaat, että apuasi tarvitaan”, sanoo EHYT ry:n asiantuntija Inari Viskari.

Suomen huumausainestrategia on uudistettava yhteistyössä huumeita käyttävien ihmisten kanssa9.5.2019 12:30:00 EESTTiedote

Suomen nykyinen huumausainestrategia on laadittu vuonna 1997. Suomen huumausainetilanteessa ja huumeita koskevassa toimintaympäristössä on tätä seuranneiden 22 vuoden aikana tapahtunut merkittäviä muutoksia. Huumeiden käyttö- ja kokeilumäärät ovat lisääntyneet, erilaisten huumausaineiden kirjo on kasvanut ja käyttökulttuuri on sirpaloitunut. Päihdehoidot ovat muuttuneet yhä lyhytkestoisemmiksi ja korvaushoito on yleistynyt. Hoitoon pääsyssä on valitettavan suuria alueellisia eroja ja huumehoidon palveluissa on aukkoja. Huumausainestrategiatyön tulee vastata nykyajan tarpeisiin ja haasteisiin. – On aika uudistaa huumausainestrategiamme yhdessä viranomaisten, asiantuntijoiden, järjestöjen ja käyttäjien sekä heidän läheistensä kanssa. Työhön pitää saada mukaan myös huumeita käyttävät ihmiset. He tietävät huumehaasteista ja huumehaitoista usein ennen viranomaisia ja ammattilaisia. Tämä tieto on kallisarvoista. Kokonaiskeskustelu ja selkeät tämän päivän linjaukset on syytä tehdä nyt, Mirka