Päihteiden käytöstä omaishoitoperheissä pitää puhua, jotta apu tavoittaa tarvitsijat

Omaishoitajaliiton Kuppi nurin -hankkeessa tehdyllä videolla Tuula Savolainen kertoo tarinansa runsaasti alkoholia käyttäneen miehensä omaishoitajana. Ikääntyneiden säännöllinen alkoholin käyttö on lisääntynyt ja yhä harvempi ikääntynyt on raitis. Omaishoitoperheet eivät ole suojassa tältä ilmiöltä.

Tuula Savolainen koki jäävänsä yksin alkoholismia sairastaneen puolisonsa omaishoitajana. Kuva: Sami Lamberg

Päihdeongelmat omaishoitoperheissä ovat usein vaiettuja ja näkymättömissä. Moni omaishoitaja on asian kanssa yksin, ja voi kokea syyllisyyttä ja häpeää. Kun aika ja voimat menevät huolehtimiseen ja päihteitä käyttävän läheisen auttamiseen, oma jaksaminen ja hyvinvointi ovat koetuksella. Päihdeongelmat koskettavat kaikenikäisiä omaishoitoperheitä.

Omaishoitajaliiton Kuppi nurin -hankkeessa on tehty video, jossa Tuula Savolainen kertoo oman tarinansa runsaasti alkoholia käyttäneen puolisonsa omaishoitajana. Savolainen kertoo videolla omaishoidon arjesta, tilanteen herättämistä tunteista ja yksin jäämisestään.

”Luulin silloin, että olen ainoa maailmassa, jolla on tällainen tilanne. Me emme saaneet mistään apua, eikä alkoholismia noteerattu mitenkään”, Savolainen kertoo.

”Toivon, että samankaltaisessa tilanteessa olevat omaishoitajat uskaltaisivat puhua ja hakea apua.”

Rehellisyys ja avoimuus ovat usein avaimia eteenpäin pääsemiselle. Tilanteesta keskusteleminen voi auttaa omaishoitajaa tunnistamaan omat rajat, päästämään irti häpeästä ja huolehtimaan omista voimavaroistaan. Tavallisen elämän, harrastusten ja sosiaalisten suhteiden jatkaminen auttaa omaishoitajaa voimaantumaan ja ottamaan etäisyyttä päihdeongelmaan.

Ammattilaisten ja yhdistystoimijoiden tulee ohjata avun piiriin

On tärkeää, että omaishoitoperheitä kohtaavat ammattilaiset ja yhdistystoimijat tunnistavat päihdeongelmat, tarttuvat rohkeasti tilanteeseen, pysyvät rinnalla ja ohjaavat avun piiriin.

”Vastuu päihteiden käytön puheeksi ottamisesta ja avun hakemisesta ei saa jäädä yksin omaishoitajan harteille”, Kuppi nurin -hankkeen koordinaattori Elina Koponen sanoo.

Video on katsottavissa Kuppi nurin -hankkeen nettisivuilla www.omaishoitajat.fi/kuppi-nurin sekä Youtubessa https://youtu.be/XGuYi1SxRxc.

Tutkimuksen mukaan Suomessa noin 26 prosenttia yli 75-vuotiaista miehistä käyttää alkoholia liikaa. Kaikista yli 75-vuotiasta liikakäyttäjiä on noin 15 prosenttia. (FinSote-tutkimus, THL 2018.)

Lisätiedot

Elina Koponen, koordinaattori, elina.koponen@omaishoitajat.fi, puh. 040 846 4506.

Kaisa Parviainen, kehittämispäällikkö, kaisa.parviainen@omaishoitajat.fi, puh. 040 455 3244. Tavoitettavissa 13.9.2019 alkaen.

Tuula Savolainen antaa haastatteluja. Häneen saa yhteyden lisätietojen antajien kautta.

Tuula kertoo tarinansa alkoholismia sairastaneen puolisonsa omaishoitajana

Kuvat

Omaishoitajaliitto ry on omaishoitajien edunvalvonta- ja tukijärjestö. Liitto toimii asiantuntijana omaistaan hoitavien yhteiskunnallisen aseman parantamiseksi sekä tukee erilaisin tavoin omaishoitotilanteessa eläviä henkilöitä. Kuppi nurin on Omaishoitajaliiton hanke päihdeongelman kanssa elävien omaishoitoperheiden tukemiseksi.