Osuuskauppa ArinaOsuuskauppa Arina

Paikallisin voimin uuteen kukoistukseen – Original Sokos Hotel Arinan uudistus on valmis

Original Sokos Hotel Arinan lokakuussa 2020 alkanut peruskorjaus ja uudistus on nyt 1,5 vuoden jälkeen valmis. Huoneiden uudistus toteutettiin kolmessa eri vaiheessa ja sujuva yhteistyö urakoitsijan sekä asiakkaiden kanssa mahdollisti hotellin ovien auki pysymisen vieraille koko uudistuksen ajan. Huoneuudistuksen yhteydessä uudistettiin myös hotellin kuntosali, leikkitila, asiakassaunat, hissiaulat ja vastaanotto.

Ulla Peltoniemi ja Päivi Kaarlela uudistuneen aulan avajaisissa / Heikki Salmi, Kaari Photography

Jokaiselle jotakin, kaikille tunnelmaa oululaisesta elämänmenosta

Original Sokos Hotel Arinan uudistuksessa taustalla on ollut alusta saakka oululaisuuden ja Oulun elävän kulttuuriperinnön kunnioittaminen. Ihastusta hotellivieraiden keskuudessa ovat aiheuttaneet erityisesti hotellihuoneiden tunnelmat, joista jokaiselle löytyy omat ihailijansa.

– Paikallista muotoilua ja käsityötä kunnioittavat yksityiskohdat on jopa jouduttu listaamaan, jotta vastaanotosta osataan kertoa, mistä esimerkiksi Terva-huoneen Toripolliisi-patsaita saattaa tilata. Niin ihastuneita vieraamme ovat olleet huoneisiin ja niiden tunnelmiin, kertoo hotellijohtaja Päivi Kaarlela.

Huoneuudistus ja oululaisuuden näkyminen huoneissa on kiinnostanut asiakkaiden lisäksi myös yhteistyökumppaneita. Uudistunutta hotellia on haluttu tulla erikseen yhteistyökumppaneiden sekä heidän sidosryhmiensä toimesta katsomaan ja myös erinäiset verkostot ovat vierailleet katsomassa korttelin tarjontaa uudistuksen aikana sekä uudistuksen valmistuttua.

Työvoimaa ja osaamista Oulusta

Original Sokos Hotel Arinan uudistus toteutettiin yhdessä pohjoissuomalaisten toimijoiden kanssa ja sen luoma työllistämisvaikutus alueella oli 40 henkilötyövuotta. Remontin rakennus- ja LVI-osuudesta vastasi Movitek Oy, sähköurakasta OAT Oy ja kiintokalusteista Kiimingin kaluste Oy. Sisustussuunnittelusta vastasi oululainen PAVE Arkkitehdit Oy.

- Lähdimme luomaan selkeästi oululaista mutta samalla kansainvälisen tason designhotellifiilistä. Halusimme välttää trendikliseitä ja suunnitella aikaa kestävän arkkitehtuurin ja sisustuksen, josta löytyy selkeä punainen lanka sekä Oululaisista tarinoista että pohjoissuomalaisuudesta. Rapsuttelimme esiin aitoa oululaisuutta ja sen elementtejä, joiden kautta löytyivät huoneiden tunnelmat Lohi, Terva ja Kesäyö. Original Sokos Hotel Arinan uudistus on osa pidempään jatkunutta yhteistyötä ja on hienoa, että arinalaisilta on löytynyt uskallusta tehdä rohkeitakin ratkaisuja, sanoo PAVE Arkkitehtien Pave Mikkonen.

Vaikka hotellin pinnat uudistettiin täydellisesti, toteutettiin huoneuudistus silti vastuullisesti painottaen kestäviä materiaaleja ja esimerkiksi osa kalusteista kunnostettiin uudestaan paikallisten käsityöläisten toimesta. Vastuullisuus näkyy myös kiinteistöön tehdyissä energiaoptimointipäätöksissä ja huomattavia vastuullisia uudistuksia on nähtävissä joka puolella hotellia. Uudistuksen yhteydessä muun muassa lisättiin ilmanvaihtojärjestelmien lämmöntalteenottoa, jota käytetään käyttöveden ja kiinteistön lämmitykseen, sekä huoneiden valaistus ja ilmastointi ohjelmoitiin kytkeytymään energiansäästötilaan asiakkaan poistuessa huoneesta. Green Key -ympäristömerkin mukaisesti myös veden virtauma saatiin optimaaliseksi vaihtamalla kaikkiin kylpyhuoneisiin sadesuihkut kuitenkaan poistamatta miellyttävää suihkukokemusta.

Asiakastyytyväisyys reilussa kasvussa

Vaikka hotelli pysyi auki asiakkaille koko uudistuksen ajan, remontista ei tullut valituksia ja asiakastyytyväisyys (NPS) on noussut voimakkaasti koko ajan. Asiakaskokemus on parantunut ja runsaasti kiitosta on kerännyt uusitut saunatilat, iso lasten leikkialue ja kuntosali, jotka vastaavat monipuolisen asiakaskunnan tarpeisiin.

– Oululainen kulttuuri elää vahvana Original Sokos Hotel Arinassa, minkä vuoksi odotammekin innolla 2026 kulttuuripääkaupunkiaikaa. Uudistus tehtiin myös silmällä pitäen Oulu2026-hanketta. Kaikki terva-, lohi- ja kesäyö -huoneemme ovat nyt valmiita ottamaan vieraamme tunnelmalliseen syleilyynsä. Lämpimästi tervetuloa, toivottaa Osuuskauppa Arinan matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Ulla Peltoniemi.

Original Sokos Hotel Arinan katon alla olevat ravintolat uudistettiin jo aiemmin vuosien 2016-2017 aikana, mutta viimeisen pisteen iin päälle korttelin uudistuksessa tuo kesäkuussa avattava ravintola VENN.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Original Sokos Hotel Arina - uudistetut huoneet ja tilat

Uudistunut aula on suunniteltu helpottamaan myös asiakkaiden asiointiprosessia / Heikki Salmi, Kaari Photography
Uudistunut aula on ammentanut tunnelmaansa entisajan förmaakista / Heikki Salmi, Kaari Photography
Upeat yksityiskohdat kruunaavat aulan kokonaisuuden / Heikki Salmi, Kaari Photography
Lohi-huone / Heikki Salmi, Kaari Photography
Kesäyö-huone / Heikki Salmi, Kaari Photography
Terva-huone / Heikki Salmi, Kaari Photography

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti lähes 180 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Arinalta lahjoitukset Lapin ja Oulun yliopistoille23.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Arinan hallitus on päättänyt osuuskaupan lahjoituksista Lapin yliopiston ja Oulun yliopiston varainhankintaan. Arina lahjoittaa yliopistoille yhteensä 175 000 €, euron asiakasomistajaa kohden. Lahjoituksista Lapin yliopisto saa 50 000 € ja Oulun yliopisto 125 000 €, perustuen Arinan jäsenmäärän maantieteellisen jakaumaan. Yliopistot saavat lahjoituksille valtiolta jopa 2,5-kertaisen vastinrahan, joten lahjoituksilla on merkittävä aluevaikutus.

Arinan vuoden 2021 parhaat työryhmät ja päälliköt palkittiin Levillä – Miika Huhtaniska pokkasi Arinan vuoden päällikön Martti-patsaan13.5.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arina palkitsi vuoden 2021 parhaat työryhmät ja päälliköt Levillä. Kategorioina olivat vuoden tulokas, vuoden työryhmät ja päälliköt, vuoden kehittäjät ja vuoden ryhmäpäällikkö. Yhdeksästä palkitusta toimiala- ja näkökulmapäälliköstä Arinan vuoden päällikölle luovutettavan Martti-patsaan pokkasi ravintolapäällikkö Miika Huhtaniska Rovaniemeltä.