Painosten kirjailijakuningatar Heather Morris Helsingin kirjamessuille

Auschwitzin tatuoija on yksi 2000-luvun myydyimpiä kirjoja. Se nosti kuusikymppisen Heather Morrisin maailmanmaineeseen. Romaani ja sen jatko-osa Cilkan tarina ovat koskettaneet lähes sataatuhatta lukijaa ja äänikirjan kuuntelijaa myös Suomessa. Heather Morris vierailee Helsingin virtuaalisilla kirjamessuilla lauantaina 24.10. kello 13. Haastattelu on livemuotoinen ja se käydään englanniksi.

Auschwitzin tatuoijana työskennelleen Lale Sokolovin tarina ja sen jatko-osa, Lalen ystävästä Cilkasta Kleinista kertova Cilkan tarina ovat myyneet maailmanlaajuisesti useita miljoonia kappaleita. Molemmat romaanit perustuvat tositapahtumiin, mutta Morris on käyttänyt tarinankertojan taitojaan täyttääkseen aukkoja.

Cilkan tarinan päähenkilö Cilka Klein esiintyy myös. Hän oli keskitysleirillä natsien seksiorjana ja tuomittiin sotaoikeudenkäynnissä Siperian vankileirille. Klein vietti 15 vuotta Vorkutan vankileirillä. ”Cilka oli rohkein ihminen, jonka olen koskaan tavannut”, Lale Sokolov on sanonut.

Morris on nykyään rikastunut kirjoillaan, mutta tragedioilta ei ole vältytty. Alkuvuodesta hänen kotiaan Sydneyn lähistöllä Australiassa koetteli metsäpalot. Korona vei esiintymiset heti keväällä. Morris asuu 50 kilometrin päässä Sydneystä luonnonpuiston reunalla, jossa asustelee muun muassa koaloja. Hän tuntee hyvin Australian juutalaisyhteisön, sillä monet holokaustin kokeneet muuttivat toisen maailmansodan jälkeen sinne, ja Morris on tutustunut yhteisön jäseniin kirjojen taustatutkimusta tehdessään.

Aula & Co julkaisee Morrisin seuraavan kirjan Tarinoita toivosta maaliskuussa 2020.

Heather Morris:
Auschwitzin tatuoija. Aula & Co 2010. Suomentanut Pekka Tuomisto.
Cilkan tarina. Aula & Co 2020. Suomentanut Pekka Tuomisto.
Tarinoita toivosta. Aula & Co, ilmestyy maaliskuussa 2020.

Nora VarjamaKustantaja, viestintä ja markkinointi

Lisätiedot, materiaalit, haastattelupyynnöt Pelkät arvostelukappalepyynnöt: info@aulakustannus.fi

050 547 6868nora.varjama@gmail.com

Cilkan tarina

Aula & Co on nelivuotias, kasvava kustantamo. Hittikirjoihimme kuuluu Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija ja sen jatko-osa Cilkan tarina, tähtitieteilijä Neil deGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille sekä kulttimaineeeen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.

Ruotsin hipfilosofi Åsa Wikforss taistelee valeuutisia vastaan kirjallaan Vaihtoehtoiset faktat – Abban Björn lahjoitti 110 000 kirjaa kouluihin21.10.2020 11:39:04 EESTTiedote

Åsa Wikforss on tunnettu ruotsalainen filosofi sekä tuore Ruotsin akatemian jäsen, joka seurasi tehtävässään Sara Daniusta. Hänen tuore kirjansa Vaihtoehtoiset faktat esittää selkeästi, mitä tieto on ja mitä se ei ole. Kirjan kirjoittamisen motiivina on valeuutisten leviämisen estäminen. Kirjan kustantaja, Abbasta tuttu liikemies Björn Ulvaeus lahjoitti viime joulukuussa 110 000 kappaletta ruotsalaisille lukiolaiselle "vastustamaan salaliittoteorioiden ja tyhmyyden lumivyöryä", kuten Ulvaeus esitti Dagens Nyheterille. Wikforss keskustelee faktoista kirjansa pohjalta Helsingin kirjamessuilla sunnuntaina 25.10. klo 13.30. Hän vierailee myös Tieteen päivillä Helsingissä tammikuussa 2021.

Amerikan alkuperäisväestöön kuuluva esikoiskirjailija Tommy Orange kirjamessuille, Sofi Oksanen haastattelee16.10.2020 10:43:41 EESTTiedote

Tommy Orange on osittain arapaho, osittain cheyenne, mutta hän kutsuu itseään intiaaniksi. Cityintiaaneiksi hän kutsuu myös palkitun ja kiitetyn esikoisromaaninsa Ei enää mitään päähenkilöitä, sillä he ovat kadottaneet identiteettinsä. Tommy Orange vierailee Helsingin virtuaalisilla kirjamessuilla torstaina 22.10. klo 18.30. Hän keskustelee Sofi Oksasen kanssa identiteetistä ja kaunokirjallisuudesta romaaninsa Ei enää mitään pohjalta. Keskustelu on livemuotoinen.