Helsingin yliopisto

Painotetulla luokalla opiskelusta ei lisähyötyä lasten motivaation kehitykselle

Jaa

Satu Koivuhovin väitöstutkimus tarkastelee, miten painotetun opetuksen luokalla opiskelu näkyy lapsen oppimisen ja motivaation kehityksessä. Tutkimustulokset eivät anna tukea uskomukselle, jonka mukaan painotetun opetuksen luokalla opiskelusta olisi lisähyötyä lasten oppimismotivaatiolle.

Kovatasoisessa oppilasryhmässä opiskelu voi heijastua negatiivisesti lapsen minäkäsitykseen

Tutkimuksen aineistona käytettiin oppimaan oppimisen pitkittäistutkimusta, jossa oppilaiden kognitiivisten taitojen ja motivationaalisten uskomusten kehitystä seurattiin peruskoulun ajan.

Suurimmaksi osaksi lasten motivaation kehitys oli hyvin samankaltaista painotetun opetuksen ja yleisopetuksen luokilla. Tutkimustulokset eivät siis antaneet tukea olettamukselle, että painotetun opetuksen luokalla opiskelu toisi lisähyötyjä lasten motivaation kehitykselle, Koivuhovi kertoo.

Päinvastoin, tulokset antoivat tukea ns. Big-Fish-Little-Pond-efektille ja osoittivat, että valikoidussa, kovatasoisessa oppilasryhmässä opiskelu voi heijastua negatiivisesti oppijan minäkäsitykseen.

– Vaikka löydös ei kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden valossa ollut yllättävä, osoitti se painotetun opetuksen ryhmittelyperusteiden ja ylipäätään luokanmuodostuksen tutkimisen tarpeen. Opetuksen järjestäjien olisi hyvä tiedostaa, että sillä, miten luokka on muodostettu, voi olla merkitystä oppilaan oppimisen ja motivaation kannalta, summaa Koivuhovi.

Painotetun opetuksen luokat eriyttävät lasten koulupolkuja

Tutkimuksen tulokset vahvistivat myös aiempien tutkimusten havainnot painotetun opetuksen selektiivisestä luonteesta.

– Painotetun opetuksen luokilla opiskelevat oppilaat olivat lähtökohtaisesti hyvin koulutetuista perheistä ja erosivat osaamistasoltaan yleisopetuksen luokilla opiskelevista lapsista. Vaikka painotetun opetuksen opiskelu itsessään ei näyttänyt tuovan lisähyötyjä oppimismotivaatioon, on selvää, että painotetun opetuksen luokat luokkamuotoisesti järjestettynä eriyttävät lasten koulupolkuja.

Tutkimuksen tulokset kehottavatkin opetuksen järjestäjiä pohtimaan luokkamuotoisesti toteutetun painotetun opetuksen mielekkyyttä ja kannustavat pohtimaan vaihtoehtoisia tapoja painotetun opetuksen järjestämiseen.

– Painotetun opetuksen avulla voidaan toisaalta vastata tarpeeseen yksilöllistää ja eriyttää opetusta, mutta toisaalta niiden on todettu kiihdyttävän koulujen eriytymistä ja kasvattavan luokkien välisiä eroja. Painotetun opetuksen luokkia onkin joissakin tutkimuksissa kutsuttu eräänlaisiksi piileviksi linjoiksi (implicit tracks), jotka murtavat suomalaisen yhtenäisen peruskoulun ajatusta, Koivuhovi kuvailee.

**

KM Satu Koivuhovi väittelee 17.6.2021 kello 16 Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Studying in a class with a special emphasis". Vastaväittäjänä on professori Todd D. Little (Texas Tech University), ja kustoksena on professori Risto Hotulainen.

Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Fabianinkatu 26, Kielikeskuksen pieni juhlasali 49. Tilaisuus on seurattavissa etäyhteydellä.

Väitöskirja julkaistaan sarjassa Kasvatustieteellisiä tutkimuksia, numero 114.

Väitöskirja on myös elektroninen julkaisu ja luettavissa Heldassa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Väittelijän yhteystiedot:
Satu Koivuhovi,
0407365375
satu.koivuhovi@helsinki.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen tiedeyhteisö, joka toimii neljällä kampuksella Helsingissä ja usealla muulla paikkakunnalla Suomessa. Se on toistuvasti maailman sadan parhaan yliopiston joukossa. Helsingin yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Evon tiedekansallispuistohankkeen tiedetyöryhmä: kansalaiset mukaan tieteen tekemiseen ja luonnon havainnointiin18.6.2021 15:44:36 EEST | Tiedote

Tiedetyöryhmän juuri valmistuneessa raportissa esitetään tiedekansallispuiston tutkimustoimintaan ja tutkimuksen havainnollistamiseen ideoita ja sisältöjä, joiden kantava ajatus on kansalaisten vahva osallistaminen. Raportissa korostuu asiantuntijoiden näkemys luonnonsuojelun tärkeydestä tieteen tekemiselle. Lisäksi tiedetyöryhmä ehdottaa säätiön perustamista toiminnan tueksi.

Ikiroutasoiden ilmastovaikutukset menneisyydessä yllättivät tutkijat16.6.2021 10:31:31 EEST | Tiedote

Suot ovat merkittävä ilmakehän hiilenkiertoa säätelevä ekosysteemi. Helsingin yliopiston vetämä monitieteinen tutkijaryhmä selvitti Venäjällä sijaitsevan ikiroutasuon ilmastovastetta viimeisen 3 000 vuoden aikana. Ryhmä huomasi yllättäen, että viileä ilmastovaihe, joka sai aikaan ikiroudan muodostumisen pohjoisiin soihin, aiheutti positiivisen eli lämmittävän ilmastovaikutuksen.

Hittibiisien kirjoittaminen on myös tulevaisuuksien luotaamista15.6.2021 14:59:43 EEST | Tiedote

Riikka Hiltusen väitöstutkimus valottaa popmusiikin tekemistä erityisesti tulevaisuuteen suuntautuneen ajattelun ja trendiennakoinnin näkökulmasta. Tutkimus tarkastelee ennakoivuutta luovuuden osa-alueena ja osoittaa, että vaihtoehtoisten tulevaisuuksien ajatteleminen tai pyrkimykset vaikuttaa tulevaisuuteen voivat sekä ruokkia että rajoittaahitteihin tähtäävien biisinkirjoittajien luovaa työskentelyä.

Väitös: Nuorten liikkuvuus Euroopan unionin sisällä usein kuviteltua raadollisempaa15.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

Euroopan unionin sisällä liikkuvat nuoret saattavat joutua selviämään omillaan työmarkkinoiden riskeistä EU-kansalaisten oikeuksien muuttuessa yhä ehdollisemmiksi ja epävarmemmiksi. Vapaata liikkuvuutta poikkeuksellisesta näkökulmasta lähestyvä tutkimus nostaa esiin EU:n liikkuvuuspolitiikan ristiriidat ja näiden ristiriitojen rapauttavat seuraukset nuorten työurille, tulevaisuuden näkymille ja jopa terveydelle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme