Päivä Paloasemalla® -tapahtumiin odotetaan lauantaina 100 000 kävijää

Päivä Paloasemalla -tapahtumaa vietetään tulevana lauantaina 365 paloasemalla eri puolilla Suomea. Iloiseen ja elämykselliseen koko perheen turvallisuustapahtumaan odotetaan jopa 100 000 vierasta. Päivä Paloasemalla -tapahtumat ovat osa Paloturvallisuusviikkoa. Tapahtumapaikat kannattaa tarkistaa netistä osoitteesta paloturvallisuusviikko.fi.

Päivää Paloasemalla vietetään 25.11. jo kymmenettä kertaa. Päivä Paloasemilla -tapahtumista on muodostunut suuri valtakunnallinen turvallisuustapahtuma, jossa viihdytään ja opitaan elämyksellisesti paloturvallisuustaitoja. Tänä vuonna tapahtumia on 365.

Paloturvallisuuteen perehdytään jälleen kädestä pitäen. Niin aikuiset kuin lapsetkin voivat harjoitella alkusammutusta ja poistumista savuisesta tilasta. Kodin vaaranpaikkoja voi miettiä asiantuntijan kanssa. Siinä sivussa voi tutustua paloautoihin ja muuhun kalustoon. Jokainen tapahtuma on vähän erilainen, omien tekijöidensä näköinen.

Monissa Päivä Paloasemalla -tapahtumissa perehdytään varmastikin keittiön turvalliseen. Liesi sinänsä on turvallinen keittiön laite, mutta noin tuhat kertaa joka vuosi paloautot lähtevät sammuttamaan liesipaloa, kun ruoka on jätetty kypsymään ilman valvontaa. Lieden käyttö aiheuttaa noin kolmanneksen kotien tulipaloista, ja keittiössä on paljon muitakin paloriskejä.

Myös palovaroitinasiat ovat esillä paloasemilla. Tänä vuonna muistutetaan, että koko palovaroitin on syytä vaihtaa uuteen. Ilmassa oleva pöly ja rasva saattavat estää palovaroittimen toiminnan, vaikka paristo olisikin tuore ja palovaroitin näyttäisi toimivan testinappulasta painamalla.

Tervetuloa Päivä Paloasemalla tapahtumaan lauantaina 25.11. Tiedossa on elämyksellinen päivä, ja onpa lapsivieraille luvassa turvallisuusaiheinen joulukalenterikin. Kaikkien Päivä Paloasemalla -tapahtumaan osallistuvien paloasemien aukioloajat ja osoitteet löytyvät internetistä osoitteesta www.paloturvallisuusviikko.fi.

Paloturvallisuusviikkoa koordinoi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö yhteistyössä sisäministeriön, Suomen Palopäällystöliiton, Nuohousalan Keskusliiton, Finanssialan sekä pelastuslaitosten, pelastusliittojen ja palokuntien kanssa. Mukana ovat myös Suomen Kiinteistöliitto ja Suomen Omakotiliitto sekä Ehyt ry. Paloturvallisuusviikon rahoittaa palosuojelurahasto, ja Päivä Paloasemalla -tapahtumien yritysyhteistyökumppanina on LähiTapiola.

Koko perheen tapahtuma Päivä Paloasemalla aloittaa Paloturvallisuusviikon 25.11.2017.
Siirry videokanavalle

Tiedotuspäällikkö Juha Hassila, puh. 040 758 7846

Tulityölupa on sähköistynyt15.8.2018 12:20Tiedote

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö tiedottaa 15.8.2018. Tulitöiden tekemisestä aiheutuneet suurpalot vähenivät radikaalisti sen jälkeen, kun tulityölupa ja tulitöiden turvallisuuskoulutus otettiin käyttöön. Nyt tulityölupa on astunut sähköiseen maailmaan. Aiemmin paperisena toiminut lupakäytäntö voidaan nyt toteuttaa sähköisesti vaikkapa kännykällä itse tulityöpaikalla. Näin olosuhteet voidaan dokumentoida valokuvina, prosessit nopeutuvat ja turvallisuus paranee.

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.