Päivä Paloasemalla® -tapahtumiin odotetaan lauantaina 100 000 kävijää

Päivä Paloasemalla -tapahtumaa vietetään tulevana lauantaina 365 paloasemalla eri puolilla Suomea. Iloiseen ja elämykselliseen koko perheen turvallisuustapahtumaan odotetaan jopa 100 000 vierasta. Päivä Paloasemalla -tapahtumat ovat osa Paloturvallisuusviikkoa. Tapahtumapaikat kannattaa tarkistaa netistä osoitteesta paloturvallisuusviikko.fi.

Koko perheen tapahtuma Päivä Paloasemalla aloittaa Paloturvallisuusviikon 25.11.2017.
Siirry videokanavalle

Päivää Paloasemalla vietetään 25.11. jo kymmenettä kertaa. Päivä Paloasemilla -tapahtumista on muodostunut suuri valtakunnallinen turvallisuustapahtuma, jossa viihdytään ja opitaan elämyksellisesti paloturvallisuustaitoja. Tänä vuonna tapahtumia on 365.

Paloturvallisuuteen perehdytään jälleen kädestä pitäen. Niin aikuiset kuin lapsetkin voivat harjoitella alkusammutusta ja poistumista savuisesta tilasta. Kodin vaaranpaikkoja voi miettiä asiantuntijan kanssa. Siinä sivussa voi tutustua paloautoihin ja muuhun kalustoon. Jokainen tapahtuma on vähän erilainen, omien tekijöidensä näköinen.

Monissa Päivä Paloasemalla -tapahtumissa perehdytään varmastikin keittiön turvalliseen. Liesi sinänsä on turvallinen keittiön laite, mutta noin tuhat kertaa joka vuosi paloautot lähtevät sammuttamaan liesipaloa, kun ruoka on jätetty kypsymään ilman valvontaa. Lieden käyttö aiheuttaa noin kolmanneksen kotien tulipaloista, ja keittiössä on paljon muitakin paloriskejä.

Myös palovaroitinasiat ovat esillä paloasemilla. Tänä vuonna muistutetaan, että koko palovaroitin on syytä vaihtaa uuteen. Ilmassa oleva pöly ja rasva saattavat estää palovaroittimen toiminnan, vaikka paristo olisikin tuore ja palovaroitin näyttäisi toimivan testinappulasta painamalla.

Tervetuloa Päivä Paloasemalla tapahtumaan lauantaina 25.11. Tiedossa on elämyksellinen päivä, ja onpa lapsivieraille luvassa turvallisuusaiheinen joulukalenterikin. Kaikkien Päivä Paloasemalla -tapahtumaan osallistuvien paloasemien aukioloajat ja osoitteet löytyvät internetistä osoitteesta www.paloturvallisuusviikko.fi.

Paloturvallisuusviikkoa koordinoi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö yhteistyössä sisäministeriön, Suomen Palopäällystöliiton, Nuohousalan Keskusliiton, Finanssialan sekä pelastuslaitosten, pelastusliittojen ja palokuntien kanssa. Mukana ovat myös Suomen Kiinteistöliitto ja Suomen Omakotiliitto sekä Ehyt ry. Paloturvallisuusviikon rahoittaa palosuojelurahasto, ja Päivä Paloasemalla -tapahtumien yritysyhteistyökumppanina on LähiTapiola.

Tiedotuspäällikkö Juha Hassila, puh. 040 758 7846

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga4.1.2018 12:00Tiedote

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

Palokuntanuorisotyö kasvattaa turvallisuusmyönteisiä nuoria4.1.2018 12:00Tiedote

Palokuntanuorisotyö parhaimmillaan on innovatiivista, paloasemaa ympäröivän yhteisön turvallisuutta edistävää toimintaa. Nuorisotyö myös kasvattaa nuorten turvallisuusmyönteisyyttä. Päivä Paloasemalla -tapahtuman marraskuun lopussa järjestäneet paloasemat saivat hakea stipendiä palokuntanuorisotoimintansa kehittämiseen. Stipendit myönsi LähiTapiola, ja yhtiön lisäksi stipendinsaajia oli valitsemassa edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, joka koordinoi Päivä Paloasemalla -tapahtumia ja kehittää palokuntanuorisotyötä Suomessa.

Pärjäisitkö häiriötilanteessa 72 tuntia ilman apua?18.12.2017 12:30Tiedote

Yhteiskunnan häiriötilanteissa omatoimisella varautumisella on suuri merkitys sekä kansalaisille että viranomaisille. Miten pitää toimia, kun esimerkiksi sähkökatkon takia vettä ei yhtäkkiä tulekaan kraanasta tai lämmitys ei toimi? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) toimesta on luotu uusi 72 tuntia -varautumiskonsepti, jossa käydään konkreettisesti läpi arjesta selviytymistä ennen viranomaisten apua.