Päiväkodit siirtyvät uuteen aikakauteen

Hallituksen esitys varhaiskasvatuslaiksi on siirtämässä päiväkotien varhaiskasvatuksen uuteen aikakauteen. Lakiesityksen mukainen henkilöstön kelpoisuuksien ja henkilöstörakenteen muutos tulee kehittämään merkittäväksi päiväkodeissa tehtävää varhaiskasvatusta, todetaan Lastentarhanopettajaliiton valtuuston julkilausumassa.

Lastentarhanopettajaliitto katsoo, että tutkimustulokset varhaiskasvatuksen vaikuttavuudesta on otettu vakavasti. Korkeatasoisen varhaiskasvatuksen edut ovat kiistattomia. Tutkimustulokset painottavat henkilöstön koulutustason ja pedagogiikan laadun välistä yhteyttä. Laadultaan korkeatasoinen varhaiskasvatus vaikuttaa koulutukselliseen tasa-arvoon ja heijastuu pitkälle aikuisikään saakka. On keskeistä, että kehittämisen lähtökohtana on lapsen etu ja oikeus korkeatasoiseen varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatuslaki luo pohjaa suomalaisen varhaiskasvatuksen kehittämiselle ja laadun yhdenmukaistamiselle sekä liittää varhaiskasvatusjärjestelmän kiinteäksi osaksi suomalaista kasvatus- ja koulutusjärjestelmää.

Lastentarhanopettajaliitto nostaa esiin lakiesityksen keskeisen uudistuksen, jossa varhaiskasvatuksen opettajankoulutus keskittyy kokonaisuudessaan yliopistoihin muun opettajankoulutuksen yhteyteen. On hyvä, että kaikki nykyiset lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan tehtävissä toimivat säilyttävät kelpoisuutensa tehtäviinsä jatkossakin, myös siirtymäkauden päättyessä vuoden 2030 jälkeen. Nyt on kuitenkin tärkeää uskaltaa kehittää rohkeasti tulevaisuuden varhaiskasvatusta hallituksen varhaiskasvatuslakiesityksen mukaisesti selkeyttämällä henkilöstön nimikkeet koulutustaustan mukaan.

Tämä on iso askel varhaiskasvatuksen tulevaisuuden kehittämiselle. Merkittävä uudistus on myös päiväkodinjohtajan kelpoisuuden muuttaminen kasvatustieteen maisteriksi. Lastentarhanopettajaliitto korostaa, että nämä kelpoisuusehtojen muuttamiset ovat välttämättömiä varhaiskasvatuslakiin kirjattujen vaativien tavoitteiden saavuttamiseksi.

Varhaiskasvatuslaki on kehittämässä päiväkotiryhmien henkilöstörakennetta niin, että vähintään kaksi kolmesta lapsiryhmässä työskentelevästä ovat korkeakoulutettuja. Näistä vähintään toisella tulee olla varhaiskasvatuksen opettajankoulutus. Henkilöstön osaamisella on selkeä yhteys varhaiskasvatuksen laadun kanssa ja tämä lakiesityksen linjaus tukee vahvasti laadun kehittämistä päiväkodeissa. Lakiesitys on korjaamassa päiväkotien henkilöstörakennetta, joista sosiaali- ja terveysalan koulutuksen suorittaneet ovat enemmistönä. Vahvistuva varhaiskasvatuksen pedagogiikka edellyttää näitä muutoksia.  Pitkä siirtymäaika antaa kunnille aikaa henkilöstörakenteen kehittämiseen.

Lastentarhanopettajaliiton valtuuston 45 jäsentä kokoontuivat 4.-5.5. valtuuston kevätkokoukseen Helsingissä. Valtuusto edustaa Lastentarhanopettajaliiton 14 500 jäsentä.

Tanja Rantala, valtuuston puheenjohtaja, Lastentarhanopettajaliitto LTOL
040 735 1967, tanja.rantala@pp1.inet.fi

Anitta Pakanen, puheenjohtaja, Lastentarhanopettajaliitto LTOL
040 540 8633, anitta.pakanen@lastentarha.fi

+358 (0)40 5273 205http://www.lastentarha.fi

Lastentarhanopettajaliitto LTOL on varhaiskasvatuksen asiantuntijajärjestö ja tekee töitä lasterntarhanopettajien sekä varhaiskasvatuksen arvostuksen ja lapsen oikeuksien puolesta.

Lue lisää julkaisijalta Lastentarhanopettajaliitto LTOL

Varhaiskasvatuspäivänä kampanjoidaan pienten lasten opettajien puolesta15.3.2018 09:27Tiedote

Varhaiskasvatuslain toinen vaihe on parhaillaan lausuntokierroksella. Lastentarhanopettajaliiton mielestä luonnos varhaiskasvatuslaiksi edistää lapsen oppimista ja kehitystä vahvistavaa toimintakulttuurin muutosta varhaiskasvatuksessa. – Lastentarhanopettajan rooli ja vastuu pedagogisesta työstä selkiytyy, Lastentarhanopettajaliiton puheenjohtaja Anitta Pakanen kiteyttää Valtakunnallisena Varhaiskasvatuspäivänä.

Lastentarhanopettajankoulutus – 125 vuotta tulevaisuuden tekijöitä4.10.2017 12:33Tiedote

Lastentarhanopettajaliiton valtuuston julkilausuma Kohti kansallisesti yhtenäistä vaikuttavaa varhaiskasvatusta28.4.2017 14:15Tiedote

Kunnan kannattaa nyt sijoittaa varhaiskasvatuksen laatuun16.11.2016 13:14Tiedote

Vietämme parhaillaan lapsen oikeuksien viikkoa, joka huipentuu 20. marraskuuta lapsen oikeuksien päivään. YK:n lapsen oikeuksien sopimus saa helposti katseemme maailmalle ja hauraissa oloissa elävien lasten maailmaan. Lasten oikeuksien sopimus koskee kuitenkin myös suomalaista lapsipoliittista päätöksentekoa, muistuttavat puheenjohtaja Anitta Pakanen Lastentarhanopettajaliitosta ja erityisasiantuntija Ritva Semi Opetusalan Ammattijärjestöstä.

Koulutuksellinen tasa-arvo ei toteudu varhaiskasvatuksessa Pedagogisk jämlikhet förverkligas inte inom småbarnspedagogiken8.11.2016 10:56Tiedote

Varhaiskasvatuslain ja uusien normipohjaisten varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukainen pedagogisesti painottunut varhaiskasvatus voi toteutua laadultaan tasa-arvoisena vain, mikäli lastentarhanopettajien määrää lisätään nykyisestä tuntuvasti. Lastentarhanopettajaliiton mukaan lastentarhanopettajakoulutuksen sisäänottoja tulee lisätä tarvetta vastaavaksi.