Päivi Alasalmen satukokoelma Sirkus Kummajuna palkittiin Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnolla

Kirjailija Päivi Alasalmen satukokoelma Sirkus Kummajuna (KVALITI, 2022) on saanut Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnon. Kirjan on kuvittanut Sofia Mikkola.
Valokuva: Martti Leppä Kansikuva: Sofia Mikkola

Tampereen kaupunki on jakanut kirjallisuuspalkintoa vuodesta 1944 lähtien. Palkinnot myönnetään vuosittain tamperelaiskirjallisuuden edellisvuonna ilmestyneelle parhaimmistolle. Vuonna 2022 julkaistuista teoksista palkittiin kahdeksan kirjaa, joista yksi oli Päivi Alasalmen kirjoittama ja Sofia Mikkolan kuvittama satukokoelma Sirkus Kummajuna (KVALITI, 2022).

"Päivi Alasalmen uusin satukirja Sirkus Kummajuna on viehättävä ja viisas, useista erilliskertomuksista koostuva yhtenäissatu, jossa sirkusjuna kiertää Eurooppaa kolkasta kolkkaan ja jossa sen elämänlämpöisestä kyydistä löytävät hienosti paikkansa kaikki, omien yhteisöjensä erilaiset. Alasalmen kieli on jälleen yhtä kaunista ja rikasta kuin kaikki Sirkus Kummajunan tarinat", perusteli palkitsemistoimikunta valintaansa.

Päivi Alasalmi on tuottelias ja useaan otteeseen palkittu kirjailija, joka kirjoittaa sekä aikuisille että lapsille. Sofia Mikkola tunnetaan erityisesti luonto- ja fantasiateemaisista kuvituksistaan.

Haastattelupyynnöt, PDF-vedokset ja arvostelukappaleet: info@kvaliti.com

Valokuva: Martti Leppä Kansikuva: Sofia Mikkola