Päivi Nerg MTK:n elinvoimajohtajaksi

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta on nimittänyt MMM, agronomi Päivi Nergin elinvoimajohtajaksi 1.6.2022 lähtien. Nerg siirtyy MTK:hon valtiovarainministeriöstä hallintopolitiikan alivaltiosihteerin tehtävästä.

Nerg tulee johtamaan MTK:n uuden organisaation mukaista Maaseudun elinvoima -linjaa, joka kuuluu edunvalvonnan vastuualueelle. Vastuualueen muut linjat ovat Maatalousyrittäjät- ja metsänomistajat -linjat.

Maaseudun elinvoima -linjan ydintehtävänä on jäsenkuntaa koskevan maaseutu- ja elinkeinopoliittisen sekä omaisuuden suojaan liittyvän edunvalvonnan koordinointi. Linjan vastuulla on laaja kirjo maaseudulle elinvoimaa luovia asioita, kuten talous- ja yhteiskuntapolitiikka sekä kauppa-, työvoima-, vero- ja sosiaalipolitiikka. Linjan vahvaa ydintä ovat lisäksi mm. kestävä kehitys, ympäristö- ja ilmastopolitiikka, luonnon monimuotoisuus, luonnon- ja vesiensuojelu sekä kestävä luonnonvarojen käyttö. Nergin vahvuuksiin lukeutuu vahva ja monipuolinen asiantuntemus linjan ydinalueista sekä pitkä henkilöstöjohtamisen tausta.

-          Saimme poikkeuksellisen kokeneen tekijän vetämään uuden organisaatiomme monialaista ja tärkeää Maaseudun elinvoima -linjaa. Uskon, että Päivin poikkeuksellisen pitkä ja monipuolinen kokemus yhteiskuntamme eri sektoreilla vahvistaa järjestömme yhteiskunnallista vaikuttamista tavoitteidemme mukaisesti. Uudella tehtävällä haluamme vahvistaa maaseudun elinvoimaa ja parantaa jäseniemme elinkeinojen edellytyksiä kestävästi. MTK:n uuden operatiivisen johtoryhmän jäsenenä Päivin osaamista päästään hyödyntämään koko organisaation tekemisessä ja toiminnan kehittämisessä, sanoo MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

-          Palaan juurilleni!  Pääsen käyttämään koko monipuolisen työurani aikana saadun osaamisen tärkeiden asioiden hyödyksi. Koko Suomen elinvoimaisuus, huoltovarmuus ja kestävä kehitys, mutta ennen kaikkea maaseudulla työskentelevien ihmisten hyvinvointi ja mahdollisuudet tehdä työtänsä, ovat itselleni tärkeitä teemoja, kertoo Nerg.

Päivi Nerg on ennen MTK:hon siirtymistään työskennellyt mm. valtiovarainministeriössä hallintopolitiikan alivaltiosihteerinä sekä hallinto- ja kehitysjohtajana, sisäministeriössä kansliapäällikkönä sekä Itä-Suomen yliopistossa projektinjohtajana. Lisäksi hän on toiminut Kuopion yliopistossa hallintojohtajana ja Atria Oyj:ssa henkilöstö- ja laatujohtajana.

Toivotamme Päivin lämpimästi tervetulleeksi järjestöön ja onnea uuteen tehtävään!

toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, puh. 050 5225207

elinvoimajohtaja Päivi Nerg, puh. 040 842 9810

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.

Metsänhoitoyhdistykset lanseeraavat Hiilipalvelun metsänomistajille - Metsänomistaja tienaa nyt myös hiiltä sitomalla28.4.2022 12:06:14 EEST | Tiedote

Metsänomistajat voivat jatkossa tienata puun tuotannon lisäksi myös ilmastotoimilla, kun paljon puhuttu metsätalouden hiilikompensaatiotoiminta näkee viimein päivänvalon. Hiilipalvelu on Metsänhoitoyhdistysten palveluvalikoimaan tuleva kaupallinen hiilensidontakonsepti, jonka kautta metsänomistaja saa korvausta lannoituksella aikaansaadusta puuston lisäkasvusta. Näin luodut hiiliyksiköt markkinoidaan hiilijalanjälkeään vapaaehtoisesti kompensoiville kotimaisille yrityksille.