Päivi Sihvola Viestinnän eettisen neuvottelukunnan puheenjohtajaksi

Viestinnän eettinen neuvottelukunta on valinnut puheenjohtajakseen vuodelle 2021 Päivi Sihvolan. Päivi Sihvola on riippumaton asiantuntija, jolla on pitkä kokemus viestinnän, markkinoinnin ja yritysvastuun johtamisesta. Viimeksi hän on toiminut markkinointijohtajana työeläkeyhtiö Ilmarisessa, missä on vastannut myös henkilöstöasioista, viestinnästä ja yritysvastuusta. Sihvola on aiemmin toiminut myös ympäristöministeriön viestintäjohtajana.

Päivi Sihvola

Viestinnän etiikka palautuu Sihvolan mukaan arkikielellä siihen, onko asia totta.

”Kansalaisten ja kuluttajien pitää voida päätellä lukemastaan ja näkemästään viestien yhtäpitävyys todellisten tapahtumien kanssa. Etenkin sosiaalisen median alustoilla tarinan voima on niin suuri, että faktojen merkitys murenee.”

Sihvola oli perustamassa neuvottelukuntaa vuonna 2015.

”Silloin havahduimme ProComin piirissä siihen, että ei ole olemassa tahoa, joka voisi puntaroida ja linjata viestinnän eettisiä kysymyksiä. On kiinnostavaa arvioida nyt, kuinka hyvin neuvottelukunta on tässä onnistunut ja mitä toiminnassa pitäisi kehittää.”

Viestinnän neuvottelukunta vastaa Viestinnän eettisten ohjeiden sisällöstä ja ajantasaisuudesta. Kannanotoissaan neuvottelukunta arvioi yleisellä tasolla viestintäalalla esiintyvien toimintatapojen eettistä kestävyyttä. Tämän lisäksi neuvottelukunta esittää viestintäalaa koskevia suosituksia sekä antaa neuvoa taustayhteisöilleen. Neuvottelukunta myös edistää keskustelua viestintäalan etiikasta.

”Yhtä tärkeää kuin pohtia yksittäisiä tapauksia olisi hahmottaa tekniset, taloudelliset ja yhteiskunnalliset muutosvoimat, joilla on vaikutusta organisaatioiden viestintään sekä viestinnän sisältöihin ja etiikkaan. Tyyppiesimerkki on somen tekninen kehitys ja julkaisuvolyymien valtava kasvu, jota ei osattu ennustaa muutama vuosi sitten.”

VENin ylläpitämiin Viestinnän eettisiin ohjeisiin on taustayhteisöjen kautta sitoutunut noin 5000 viestinnän ammattilaista. VENin taustayhteisöjä ovat ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry ja Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry, Julkisen alan tiedottajat ry JAT sekä viestintätoimistoja edustava Marketing Finland.

Neuvottelukunnassa on asiantuntijajäseniä ja taustajärjestöjen nimeämiä henkilöjäseniä.

VENin asiantuntijajäseniä ovat puheenjohtaja Sihvolan ja varapuheenjohtajana jatkavan yliopettaja Hanna Rajalahden lisäksi apulaisprofessori Mats Bergman, tutkijatohtori Salla-Maaria Laaksonen, konsultointijohtaja Karoliina Nivari ja professori Janne Seppänen.

Taustajärjestöjen nimeämät jäsenet ovat viestintäjohtaja Kia Haring varajäsenenään toimitusjohtaja Elina Melgin (ProCom), viestintäpäällikkö Eeva Hietanen varajäsenenään tiedotuspäällikkö Marko Varama (Viesti), johtava viestintäkonsultti Tiinu Wuolio varajäsenenään vanhempi neuvonantaja Sari-Liia Tonttila (Marketing Finland) sekä yliopistonlehtori Salli Hakala varajäsenenään viestintäjohtaja Sari-Leena Lund (JAT).

Neuvottelukunta aloitti toimintansa vuonna 2015. VENin puheenjohtajana toimi 2015-2017 professori Elisa Juholin, 2018-2019 tutkijatohtori Henrik Rydenfelt ja 2020 viestintäjohtaja Janne Laukkanen.

www.ven.fi

Viestinnän eettisen neuvottelukunnan kokoonpano

Päivi Sihvola, puh. 040 7574992

Päivi Sihvola

Helsinki Ethics 2020 -konferenssi nostaa esiin mediamaiseman muutokseen liittyviä eettisiä kysymyksiä2.9.2020 08:46:50 EESTTiedote

Kansainvälinen median ja viestinnän etiikan konferenssi Helsinkiin - Mediamaiseman muutoksesta puhumassa mm. Alan Rusbridger, Alex Aiken, Sofi Oksanen ja Ulrik Haagerup3.3.2020 13:54:58 EETTiedote

TIEDOTE 3.3.2020. ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry järjestää 3. - 4.9.2020 Helsingissä kaksipäiväisen kansainvälisen konferenssin Ethical Issues in Communication, PR and the Media. Konferenssissa käsitellään viestinnän ja median etiikkaan, sananvapauteen sekä mediamaiseman muutoksiin liittyviä ajankohtaisia ja kriittisiä kysymyksiä.