Päivittäistavarakauppa ry

Päivittäistavarakauppa suosittelee vahvasti maskin käyttöä asiakkaille

Päivittäistavaroiden ja elintarvikkeiden saatavuus tulee turvata kuluttajille kaikissa tilanteissa. Päivittäistavarakauppa suosittelee vahvasti maskin käyttöä asiakkaille, mutta ei kuitenkaan lain nojalla voi määrätä maskipakkoa.

Uudenmaan koronakoordinaatioryhmä on suositellut yksityisille elinkeinonharjoittajille Uudellamaalla, että ne edellyttävät asiakkailta kasvomaskin käyttöä. Suositus koskee myös kauppoja ja kauppakeskuksia.

Päivittäistavarakauppa ry ja sen jäsenyritykset suosittelevat vahvasti, että asiakkaat käyttävät kasvomaskia myymälässä asioidessaan erityisesti niillä alueilla, jotka ovat taudin kiihtymis- tai leviämisvaiheessa.

- Lainsäädäntö ei salli maskipakkoa eikä kaupan alalla ole valtuuksia sellaista valvoa, saati itse asettaa. Kaupan henkilöstöllä ei ole lain sallimia keinoja estää maskittomien henkilöiden asiointia myymälässä, muistuttaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Päivittäistavarakaupan tuotteet ja palvelut ovat yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta välttämättömiä hyödykkeitä. Niiden saatavuus on mahdollistettava kaikille kuluttajille.

- Vetoamme kuluttajiin, että he kantaisivat vastuunsa ja käyttäisivät kasvomaskia kaupassa asioidessaan. On kuitenkin muistettava, että esimerkiksi terveyssyistä kaikki eivät voi maskia käyttää. Maskin käyttö on keino ehkäistä tartuntoja hyvän käsi- ja yskimishygienian sekä riittävien turvavälien lisäksi, Luoto sanoo.

Päivittäistavarakauppa on koronaepidemian alusta alkaen tehnyt runsaasti asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuutta parantavia toimia. Tautitilanteen kiihtyessä kaupan yritykset tehostavat toimia edelleen. Kaupassa on edelleen turvallista asioida, ja maskisuositus on yksi lisäkeino sen varmistamiseksi. Lukuisista turvallista asiointia varmistavista toimista voi lukea täältä.

Toimitusjohtaja Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry, p. 0400 688 708

Päivittäistavarakauppa ry

Päivittäistavarakauppa ry (PTY) on päivittäistavara- ja tavaratalokaupan sekä foodservice-tukkukaupan edunvalvoja elinkeinopoliittisessa päätöksenteossa. Päivittäistavarakauppa ry kehittää myös toimialan yhteisiä, tehokkuutta ja yhteiskuntavastuun toteutumista edistäviä ei-kilpailullisia toimintamalleja sekä yhteistyötä koko arvoketjussa. Poikkeusolojen elintarvikehuoltoa kehitetään huoltovarmuuden valtakunnalliseen organisaatioon kuuluvan kauppa- ja jakelupoolin kautta.

Päivittäistavarakaupan, tavaratalokaupan ja foodservice-tukkukaupan yritykset työllistävät suoraan ja välillisesti yli 80 000 henkilöä ja investoivat Suomeen vuosittain satoja miljoonia euroja. Vuonna 2019 päivittäistavaroiden myynti oli 18,6 miljardia euroa.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenet ovat Heinon Tukku Oy, Kesko Oyj, K-kauppiasliitto ry, Lidl Suomi Ky, Minimani Yhtiöt Oy, M Itsenäiset Kauppiaat Oy, R-kioski Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Suomen Palvelutukkurit Oy, Tokmanni-konserni ja Wihuri Oy.

Lue lisää julkaisijalta Päivittäistavarakauppa ry