Päivittäistavarakauppa vähentää ruokahävikkiä tehokkaasti
– Kannattaa olla kuulolla esimerkiksi hävikkiseminaarissa tiistaina 10.9.2019. Siellä esitellään viimeisintä tutkimustietoa ja käytännön esimerkkejä siitä, millä keinoin hävikkiä mitataan ja vähennetään ruokaketjun eri osissa, kertoo johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä.
”Tiedosta ja toimi – näin vähennämme ruokahävikkiä Suomessa” -seminaari käynnistyy tiistaina klo 9.00 ja sitä voi seurata verkkolähetyksenä. Seminaarin järjestävat Kuluttaja-lehti, Päivittäistavarakauppa ry, Elintarviketeollisuusliitto ry, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry, Luonnonvarakeskus (Luke), maa- ja metsätalousministeriö ja Motiva.
Vähittäiskaupan ruokahävikki vuonna 2018 oli 1,99 %
Kaupoissa ruokahävikkiä vähennetään tehokkaasti ammattitaitoisen henkilökunnan, sähköisten ennuste- ja tilausjärjestelmien sekä hyvien logistiikkaratkaisuiden avulla. Myymälöissä syntyvää ruokahävikkiä hyödynnetään ensi sijaisesti ruoka-apuna.
Vuonna 2018 PTY:n jäsenyritysten myymälöissä ja niitä palvelevassa kaupan omassa logistiikassa hävikiksi päätyi 1,99 % elintarvikkeista. Edellisenä vuonna vertailukelpoinen luku oli 1,87 ja sitä edellisenä vuonna 2,01 %. Elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumuksessa PTY on asettanut tavoitteekseen painaa luvun tasolle 1,75 % vuoteen 2021 mennessä.
Hävikkilukuun on laskettu myynnistä esimerkiksi myyntiajan loppumisen, laadun heikkenemisen tai pakkausten rikkoutumisen takia poistetut elintarvikkeet. Siihen ei lasketa varkaushävikkiä tai hinnanalennuksia. Ruoka-apu on luvussa mukana hävikkinä. Luku ei koske foodservice-tukkukauppaa, joka toimittaa elintarvikkeita mm. ravintoloille ja julkishallinnon keittiöille. PTY on koostanut luvun jäsenyritysten ilmoittamista tiedoista koskien myymälöihin toimitettujen elintarvikkeiden määrää ja hävikin määrää tonneina.
Foodservice-tukkukaupan hävikki vuonna 2018 oli 0,71 %
Foodservice-tukkukaupan yritysten oman logistiikan ja myymälöiden hävikki vuonna 2018 oli 0,71 % elintarvikkeista. PTY julkaisee foodservice-tukkukauppaa koskevan hävikkiluvun nyt ensimmäistä kertaa.
Määrätietoinen hävikin vähentäminen foodservice-tukkukaupassa edellyttää erityisesti tehokasta valikoimien hallintaa, tarkkuutta ennuste- ja tilausjärjestelmissä sekä kylmäketjun hallintaa. Päivittäin joka toinen suomalainen käyttää foodservice-tukkukaupan yritysten palveluita ruokaillessaan ravintoloissa, kahviloissa sekä työpaikka- ja kouluruokaloissa.
Kuluttaja voi pienentää hävikkiä kaupassa ja kotona
Kuluttaja voi tutustua kaupan hävikkityöhön www.saasyödä.fi-sivustolla. Sivustolta löytyy hyviä vinkkejä siihen, miten itse kukin meistä voi kauppareissulla vähentää omaa hävikkiään.
Ostoslista on hyvä keino ostosten suunnitteluun ja samalla kotona syntyvän hävikin vähentämiseen. Kotona tuotteiden käyttöikää voi pidentää säilyttämällä tuotteita oikeissa lämpötiloissa sekä pakastamalla. Kypsiä hedelmiä ja vihanneksia voi valita puolikypsien sijaan, jolloin makukin on parhaimmillaan. Samalla hävikki kaupassa vähenee.
Myös Parasta ennen ja viimeinen käyttöpäivä -merkintöjen eroon on hyvä kiinnittää huomiota. Parasta ennen -merkityt tuotteet ovat usein käyttökelpoisia päiväyksen ylittymisen jälkeenkin. Niiden osalta voi toimia ulkonäön, tuoksun ja maun perusteella.
Katso videoita ja lue lisää kaupan toimista hävikin vähentämiseksi Saa Syödä -sivustolta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johtaja Ilkka Nieminen, Päivittäistavarakauppa ry
puh. 0500 422 216, ilkka.nieminen (a) pty.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Päivittäistavarakauppa ry
Härkäviikoista pääsiäispyhiin – mitä alkuvuonna ostettiin?5.5.2021 06:09:09 EEST | Tiedote
Rauhallisen tammikuun jälkeen päivittäistavarakaupan alkuvuotta piristivät kotimaassa vietetyt talvilomaviikot ja pääsiäinen. Tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto kertoo päivittäistavaramyynnin kasvun jatkuneen (+5,2 %). Tuoreiden vihannesten myynnin kasvu oli edelleen vahvaa (+11 %).
Hyödynnä laajoja aukioloaikoja pääsiäisen ruokaostoksilla28.3.2021 09:50:00 EEST | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset kehottavat kuluttajia tekemään pääsiäisen ruokaostokset ajoissa. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi myös pääsiäispyhien aikaan.
Rakasta joka murua: Ruokahävikin vähentäminen ja biojätteen lajittelu kunniaan kaupassa ja kotona1.3.2021 07:10:00 EET | Tiedote
Ruokahävikin vähentäminen ja kierrätyksen tehostaminen ovat päivittäistavarakaupan arkea. Tällä viikolla kaupan työtä näissä asioissa nostetaan esiin osana Rakasta joka murua -kampanjaa. Kampanjan tavoitteena on kannustaa toimiin, joilla hillitään hävikkiä ja parannetaan biojätteen lajittelua.
Koronavuonna 2020 vihannekset valloittivat ostoskorin5.2.2021 00:30:00 EET | Tiedote
Poikkeuksellinen vuosi veti ruokakaupan myynnin jyrkkään nousuun. Eniten kasvoi vihannesten myynti. Lihatuotteista eniten kasvoi naudanlihan myynti, mihin vaikutti voimakkaasti ruokailun siirtyminen ravintoloista kotikeittiöihin. Myös erilaiset säilyvät tuotteet tekivät kauppansa kiivaaseen tahtiin.
Vältä ruuhkahuiput, hoida joulun hankinnat hyvissä ajoin27.11.2020 05:30:00 EET | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset toivovat, että kuluttajat jakaisivat jouluostostensa teon pidemmälle ajalle. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi heikkenevästä koronatilanteesta huolimatta.