Päivitys aiempaan tiedotteeseen 28.1.: Kaikki Jumbon Prismassa työskennelleet on alkuvuoden aikana ohjattu koronatestiin - kaksi todettua muuntovirustapausta

Prisma Jumbon tiloissa työskennelleillä työntekijöillä on nyt todettu yhteensä 32 COVID-19-tartuntaa. Kaikki Jumbon Prismassa 30.12.2020 tai sen jälkeen työskennelleet on alkuvuoden aikana ohjattu koronatesteihin ja kaksi todetuista koronavirustapauksista on varmistunut UK-variantin eli muuntoviruksen aiheuttamaksi. Terveysviranomainen ei katso Jumbon Prisman asiakkaiden altistuneen.

Vantaan terveysviranomainen ja HOK-Elanto tiedottivat Jumbon Prisman tiloissa työskennelleillä todetuista 12 koronavirustartunnasta 28.1.2021. HOK-Elanto on suhtautunut tartuntaryppääseen vakavasti ja toiminut etupainotteisesti: virukselle altistuneet työntekijät selvitettiin välittömästi ja heidät ohjatiin matalalla kynnyksellä omaehtoiseen karanteeniin jo tapausten kartoittamisen alkuvaiheessa. Kontakteja määriteltiin muuntovirusepäilyn vuoksi altistuneeksi tavallista herkemmin ja kaikki Jumbon Prismassa 30.12.2020 tai sen jälkeen työskennelleet on varotoimenpiteenä ohjattu alkuvuoden aikana koronatesteihin.

- Oireisten lisäksi myös oireettomat altistuneet ohjeistettiin menemään testiin heti, sekä toistamiseen ennen karanteenin päättymistä. Koronatestissä kävi seulonnan aikana yhteensä yli 300 Jumbon Prisman tiloissa työskennellyttä henkilöä, sanoo HOK-Elannon Prismoista vastaava toimialajohtaja Lassi Juntunen.

Terveysviranomainen arvio Jumbon Prismassa asioineiden asiakkaiden tartuntariskin pieneksi.

- Terveysviranomainen ei katso asiakkaiden altistuneen. Myymäläasiointi on luonteeltaan lyhytkestoista ja myymälässä on pidetty hyvää huolta hygieniakäytännöistä sekä käytetty kasvosuojaimia. Pintojen puhtaudesta ja hygieniakäytännöistä pidetään hyvää huolta, kuten aiemminkin, Juntunen sanoo.

Koronan eri variantit eivät kaupan näkökulmasta pääpiirteissään muuta koronan torjunnassa hyviksi koettuja käytäntöjä, vaikka ne tekevätkin niiden tarkasta noudattamisesta entistä tärkeämpää. Vähintään kahden metrin turvavälistä on huolehdittava kaikkialla asioidessa ja maskia on syytä käyttää aina julkisissa sisätiloissa. HOK-Elanto suhtautuu koronatilanteeseen äärimmäisellä vakavuudella ja turvallisuuden varmistaminen on kaiken toiminnan lähtökohta.

- Olemme tehostaneet jo keväästä 2020 lähtien kaikkea siivoustamme ja puhtaanapitoa ja tuoneet myymälöihimme muun muassa käsidesejä, kassapleksejä sekä jonotusetäisyyksistä muistuttavia lattiatarroja, kuulutuksia ja julisteita. Työntekijämme käyttävät aina kasvosuojaimia työskennellessään tiloissa, joissa on muita ihmisiä. Olemme laajentaneet myös aukioloaikojamme, jotta ruuhkia voitaisiin ehkäistä, Lassi Juntunen sanoo.

toimialajohtaja Lassi Juntunen, p. 010 76 68079

Anniina KorpelaViestintäpäällikköHOK-Elanto

Autan mielelläni, kun tarvitset tietoa HOK-Elannon kaupoista, ravintoloista, muista liiketoiminnoista, kuluttajatrendeistä, vastuullisuudesta tai organisaatiosta yleisesti.

Puh:+358 (0) 10 7660 593anniina.korpela@sok.fi

HOK-Elannon vuosi 2020: ennätysbonukset asiakasomistajille, työtyytyväisyys huipussaan18.2.2021 12:00:00 EETTiedote

HOK-Elannon asiakasomistajille maksettiin vuonna 2020 historian suurimmat Bonukset. Bonuksia maksettiin kaikkiaan yli 73 miljoonalla eurolla – yli 8,6 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2019. HOK-Elanto jatkoi myös suuria ja pitkäjänteisiä investointejaan palveluverkostonsa kehittämiseksi sekä keskittyi turvaamaan koko henkilöstölleen työpaikat toimialasta riippumatta. Henkilöstön työtyytyväisyys nousi sekin historiallisen korkeaksi – vaikka koronavuosi oli monin tavoin poikkeuksellinen. Koronakriisi kasvatti HOK-Elannossa päivittäis- ja käyttötavarakaupan myyntiä, mutta ravintolat sekä Helsingin kantakaupungissa sijaitsevat liiketoiminnot kärsivät koronatilanteesta.

KESÄTYÖTÄ YLI 500 TULEVALLE HOK-ELANTOLAISELLE 10.2.2021 12:13:40 EETTiedote

HOK-Elannossa kesätyöntekijät saavat kattavan kuvan kaupan alan työtehtävistä. Alepassa ja S-marketissa kesätyöntekijät pääsevät lähikaupan tunnelmaan ja työtä tehdään kaikilla kaupan alueilla hyllytyksestä kassaan. Prismassa tehdäänkin sitten jo töitä laajan valikoiman kanssa aina piimästä potkulautaan asti. Kesätöitä tarjoavat myös Omistajapalvelu, ABC-autopesulat ja Kodin Terra Tuusula.

Suosikkituotteet helposti hyllyyn - HOK-Elannon S-marketit haluavat asiakkaat mukaan valikoiman kehittämiseen 3.2.2021 11:54:34 EETTiedote

S-marketeissa on aina voinut esittää tuotetoiveita myymälässä, ja nyt toiveiden esittäminen on entistäkin helpompaa uuden Sinuntoive.fi-nettisivun kautta. Sinuntoive.fi-palvelu on osa HOK-Elannon jättihanketta, jonka aikana kaikki S-marketit uudistetaan vuoden 2022 alkuun mennessä. Uudistuvat S-marketit haluavat tarjota kunkin myymälän asiakkaiden tarpeisiin entistäkin paremmin osuvia valikoimia.

Prisma Jumbon työntekijöillä todettu COVID-19-koronavirustartuntoja28.1.2021 18:09:59 EETTiedote

Prisma Jumbon työntekijöillä on todettu kuluvan viikon maanantaista alkaen 12 COVID-19-tartuntaa. HOK-Elanto on toiminut tilanteessa sen vakavuuden vaatimalla tavalla, ohjannut työntekijät omaehtoiseen karanteeniin heti kun ensimmäiset sairastumistapaukset tulivat ilmi ja tehnyt tiivistä yhteistyötä Vantaan terveysviranomaisen kanssa. Terveysviranomaisen mukaan Jumbon Prismassa asioineiden asiakkaiden tartuntariski on pieni.