Pajtim Statovci ensimmäisenä suomalaiskirjailijana maailman arvostetuimpia kirjailijoita edustavaan Wylie-kirjallisuusagentuuriin

Kirjailija Pajtim Statovcin (s. 1990) tuotannon kansainvälisestä edustuksesta vastaa jatkossa useita kirjallisuuden nobelisteja, kuten Orhan Pamukia, Mo Yania, Bob Dylania ja José Saramagoa, edustava The Wylie Agency -kirjallisuusagentuuri.

Wylie edustaa satoja 1900- ja 2000-lukujen merkittävimpiä kirjailijoita. New Yorkissa ja Lontoossa toimivan agentuurin kirjailijoihin kuuluvat lisäksi mm. Chimamanda Adichie, Milan Kundera, Salman Rushdie, Karl Ove Knausgård, Linn Ullman ja Ali Smith sekä hiljattain edesmennyt Philip Roth.

”Aloitan yhteistyön Wylie Agencyn kanssa suurella ilolla ja mielenkiinnolla. Olen otettu heidän kiinnostuksestaan kirjojani kohtaan. Yhä useampaa suomalaista kirjailijaa edustaa ulkomainen agentti siksi, että Suomessa agentuuritoimintaa on vielä varsin vähän”, Statovci kommentoi sopimusta.

Pajtim Statovci on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä kirjailijoita. Statovcin esikoisromaani Kissani Jugoslavia nousi kansainväliseksi arvostelumenestykseksi, ja siitä julkaistiin ylistävät arviot muun muassa The New York Timesissa ja The Guardianissa.

Romaanin oikeudet on myyty johtaville kustantamoille ympäri maailman, ja se julkaistiin englanniksi viime vuonna. Kirjan käännösoikeudet on myyty englanninkielisen maailman lisäksi 14 maahan.

Statovcin romaaniin perustuva Kissani Jugoslavia -näytelmä kantaesitetään Kansallisteatterissa marraskuussa. Statovcin toinen romaani Tiranan sydän julkaistaan Yhdysvalloissa huhtikuussa 2019 nimellä Crossing.

Lisätiedot:

www.wylieagency.com

www.pajtimstatovci.com

Pajtim Statovcin haastattelupyynnöt:

piia.vaisanen@otava.fi, p. 050-5204699

Mauri Kunnas palaa Koirien Kalevalan maisemiin – Kuka kaappasi auringon? kertoo ahneudesta ja luonnonvoimien pysäyttämättömyydestä17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Väinölässä nautitaan kultaisen auringon loisteesta ja puhtaasta luonnosta. Mutta Pohjolan loputtoman ahne Louhi keksii: entäpä jos auringon takoisikin kultakolikoiksi? Kalevelasta tuttu tarina auringon ryöstöstä saa Mauri Kunnaksen käsittelyssä omat koiramaiset käänteensä, jotka kiehtovat ja ihastuttavat kaikenikäisiä. Tule mukaan Suomalaisen Kirjakahvilaan kuulemaan, kun Kunnas kertoo uutuuskirjastaan perjantaina 24.9. klo 14.

Täältä tulee Alfie, kissa, joka mullistaa koko naapuruston arjen – Rachel Wellsin hurmaava sarja ihmisten ongelmia ratkovasta kissasta alkaa16.9.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Alfie – kissa kynnyksellä on tarina kodittomaksi jääneestä kissasta, joka löytää uudeksi kodikseen kokonaisen naapuruston. Samalla herkuille ja hellinnälle perso kehrääjä auttaa kotikatunsa asukkaita löytämään seuraa toisistaan. Sunday Timesin bestselleriksi ja hyvän mielen hitiksi muodostunut Alfie-sarja valloittaa nyt suomalaiset kissafanit.

Guinnessin maailmanennätyskirjassa pohditaan ilmastonmuutoksen torjuntaa – suomalaissaavutuksissa maistuu laku ja koetellaan fyysisiä voimia15.9.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Huippusuosittu Guinness World Records 2022 -kirja on täynnä toinen toistaan uskomattomampia ennätyksiä meiltä ja maailmalta. 16.9. julkaistavaan teokseen lähetettiin 41 959 ennätysyritystä, mikä tarkoittaa yli 800 hakemusta viikossa. Suomalaisten ennätysten tekijöiden joukosta löytyy tänäkin vuonna tuttuja nimiä: mukana on muun muassa formulakuski Kimi Räikkönen.