Pajtim Statovci on ehdolla Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon saajaksi uusimmalla romaanillaan Bolla. Statovcin toinen romaani Tiranan sydän taas on yksi Dublinin kansainvälisen kirjallisuuspalkinnon ehdokkaista.

Pajtim Statovcin Finlandia-palkittu Bolla (2019) on ehdolla Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Ote ehdokasperusteluista:

Statovci on suomen kielen mestari. Hänen tekstinsä on poikkeuksellisen värikästä, moniulotteista ja paikoin suorastaan lause lauseelta, vertaus vertaukselta yllättävää ja uusia näköaloja avaavaa.

Statovcin toinen romaani Tiranan sydän (2017) puolestaan on ehdolla Dublinin kansainvälisen kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Palkinto jaetaan 20.5.2021. Vuonna 2019 Tiranan sydän valittiin arvostetun National Book Awards -palkinnon viiden finalistin joukkoon.

Myös Statovcin esikoisromaani Kissani Jugoslavia (2014) on ollut ehdolla Dublinin kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Romaani voitti Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon vuonna 2014.

Pajtim Statovci (s. 1990) on Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä kirjailijoita. Hänen teoksensa ovat olleet kansainvälisiä arvostelumenestyksiä ja ne ovat voittaneet useita kirjallisuuspalkintoja. Romaanien käännösoikeudet on myyty lukuisille kielialueille.

Värikkäät käsityöt kutsuvat kevääseen – keveitä kesäneuleita, vallatonta virkkausta ja raikkaat retkilaukut22.3.2021 15:07:50 EET | Uutinen

Moreenin kesäiset käsityötkirjat kutkuttavat harrastajan mieltä ja inspiroivat kokeilemaan raikkaita malleja. Virpi Siiran viides omA KOPPA -kirja inspiroi muuntelemaan malleja. Lumi Karmitsan toivottu teos esittelee taas iloisen joukon leikkimielisiä neuleita. Villasukkiin ihastuneen ei tarvitse jäädä kesätauolle, sillä eteeriset pitsisukat toimivat myös lämpimämmillä säillä. Itse tehdyt laukut ja itse värjätyt langat ovat kesän inspiroivimpia projekteja.