Pajtim Statovcin Kissani Jugoslavia -romaaniin pohjautuvan näytelmän liput viedään käsistä – Lisänäytäntöjä kevätkaudelle

Pajtim Statovcin Kissani Jugoslavia -menestysromaaniin (2014) pohjautuva näytelmä saa ensi-iltansa Kansallisteatterissa 16. marraskuuta. Näytelmä on noussut yleisön suosioon jo ennen kantaesitystään, sillä syyskauden näytännöt on jo loppuunmyyty. Kansallisteatteri on lisännyt suuren kysynnän vuoksi näytäntöjä myös kevätkaudelle.

Kissani Jugoslavia -näytelmän kevätkauden lisänäytäntöjen liput tulevat Kansallisteatterin mukaan myyntiin torstaina 25. lokakuuta.

”Olemme iloisia ja otettuja esityksen ennakkosuosiosta. Näyttämösovituksen takana on hieno työryhmä, ja on merkittävää, että alkuperäisteoksen tapaan se on herättänyt yleisössä näin valtavasti mielenkiintoa”, Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho iloitsee.

Näyttämöteos seuraa erään perheen kohtaloita Suomessa ja Kosovossa usealla aikatasolla. Johanna Freundlichin ohjaama, maagisen realismin ja absurdin komedian sävyttämä esitys on rujonkaunis kasvutarina eri kulttuurien ja identiteettien väliin jäävistä ihmisistä, kiperistä perhesuhteista sekä oman paikan, minuuden ja rakkauden löytämisestä.

Näytelmän rooleissa nähdään Toni Harjajärvi, Petri Liski, Sari Puumalainen ja Ville Tiihonen.

Statovcin Kissani Jugoslavia -romaani on noussut arvostelumenestykseksi Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa. Romaanin oikeudet on myyty johtaville kustantamoille ympäri maailman, ja se julkaistiin englanniksi viime vuonna. Statovci siirtyi tänä vuonna ensimmäisenä suomalaisena kirjailijana maailman arvostetuimpia kirjailijoita edustavaan Wylie-kirjallisuusagentuuriin. Wylie edustaa muun muassa Orhan Pamukia, Bob Dylania ja José Saramagoa.

Statovcin toinen romaani, Tiranan sydän, julkaistaan englanniksi huhtikuussa 2019 nimellä Crossing.

Lisätiedot:

Otava:

Viestintäpäällikkö Piia Väisänen,  p. 050-5204699, piia.vaisanen@otava.fi

Kansallisteatteri:

Viestintäpäällikkö Linda Lopperi, p. 050 540 5062, linda.lopperi@kansallisteatteri.fi

Pajtim Statovci:

Kirjailijakuva: tiedotteen liitteenä (kuvaaja: Pekka Holmström)

twitter.com/pajtimstatovci

instagram.com/pajtimstatovci/

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.