Pajtim Statovcin Kissani Jugoslavia -romaaniin pohjautuvan näytelmän liput viedään käsistä – Lisänäytäntöjä kevätkaudelle

Pajtim Statovcin Kissani Jugoslavia -menestysromaaniin (2014) pohjautuva näytelmä saa ensi-iltansa Kansallisteatterissa 16. marraskuuta. Näytelmä on noussut yleisön suosioon jo ennen kantaesitystään, sillä syyskauden näytännöt on jo loppuunmyyty. Kansallisteatteri on lisännyt suuren kysynnän vuoksi näytäntöjä myös kevätkaudelle.

Kissani Jugoslavia -näytelmän kevätkauden lisänäytäntöjen liput tulevat Kansallisteatterin mukaan myyntiin torstaina 25. lokakuuta.

”Olemme iloisia ja otettuja esityksen ennakkosuosiosta. Näyttämösovituksen takana on hieno työryhmä, ja on merkittävää, että alkuperäisteoksen tapaan se on herättänyt yleisössä näin valtavasti mielenkiintoa”, Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho iloitsee.

Näyttämöteos seuraa erään perheen kohtaloita Suomessa ja Kosovossa usealla aikatasolla. Johanna Freundlichin ohjaama, maagisen realismin ja absurdin komedian sävyttämä esitys on rujonkaunis kasvutarina eri kulttuurien ja identiteettien väliin jäävistä ihmisistä, kiperistä perhesuhteista sekä oman paikan, minuuden ja rakkauden löytämisestä.

Näytelmän rooleissa nähdään Toni Harjajärvi, Petri Liski, Sari Puumalainen ja Ville Tiihonen.

Statovcin Kissani Jugoslavia -romaani on noussut arvostelumenestykseksi Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa. Romaanin oikeudet on myyty johtaville kustantamoille ympäri maailman, ja se julkaistiin englanniksi viime vuonna. Statovci siirtyi tänä vuonna ensimmäisenä suomalaisena kirjailijana maailman arvostetuimpia kirjailijoita edustavaan Wylie-kirjallisuusagentuuriin. Wylie edustaa muun muassa Orhan Pamukia, Bob Dylania ja José Saramagoa.

Statovcin toinen romaani, Tiranan sydän, julkaistaan englanniksi huhtikuussa 2019 nimellä Crossing.

Lisätiedot:

Otava:

Viestintäpäällikkö Piia Väisänen,  p. 050-5204699, piia.vaisanen@otava.fi

Kansallisteatteri:

Viestintäpäällikkö Linda Lopperi, p. 050 540 5062, linda.lopperi@kansallisteatteri.fi

Pajtim Statovci:

Kirjailijakuva: tiedotteen liitteenä (kuvaaja: Pekka Holmström)

twitter.com/pajtimstatovci

instagram.com/pajtimstatovci/

Alkuvuoden himotuimmat dekkariuutuudet ovat pian täällä15.1.2019 08:46Tiedote

Ruth Ware – Rouva Westaway on kuollut (juuri ilmestynyt) Jokaisella perheellä on salaisuutensa – joidenkin salaisuuksien vuoksi ollaan valmiita vaikka tappamaan. Kansainvälisten bestsellerlistojen huippunimi Ruth Ware valloittaa uudella psykologisella trillerillä. ”Loistava trilleri” – The Washington Post Lina Bengtsdotter – Francesca (juuri ilmestynyt) Taattua skandijännitystä Ruotsista! Francescan paras ystävä kuolee, eikä kukaan usko hänen väitteitään, ettei kuolinsyy olisikaan itsemurha. Sitten Francesca katoaa. 20 vuotta myöhemmin rikostutkija Charlie Lager päätyy selvittämättä jääneen tapauksen perässä takaisin lapsuutensa Gullspångiin. Stina Jackson – Hopeatie (vk 5) Uutta verta dekkaritähtien joukossa! Parhaan ruotsalaisen dekkarin palkinnon voittanut Hopeatie on esikoisdekkaristin napakymppi. Isä oli viimeinen, joka näki Linan elossa. Hän ajaa Pohjois-Ruotsia halkovaa Hopeatietä ja koluaa joka ikisen mökki- ja metsäautotien, tutkii hylättyjä maatiloja, umpeenkasvaneita pusikoi

Tervetuloa Otavan kevätpressiin14.1.2019 13:04Tiedote