Pajtim Statovcin Tiranan sydän noussut poikkeukselliseksi arvostelumenestykseksi maailmalla

Romaani on saanut ylistäviä arvioita amerikkalais- ja brittimediassa, kuten The New Yorkerissa ja The Guardianissa.

”Statovci kirjoittaa erittäin taidokkaasti”, arvioi The Guardian.

"Voimaa pursuava, hämmästyttävän kaunis ja vangitseva romaani tarinankerronnasta ja identiteetistä", kirjoittaa puolestaan The Monocle.

Pajtim Statovcin toinen romaani Tiranan sydän ilmestyi hiljattain englanniksi nimellä Crossing ja on saanut arvostetuilta amerikkalais- ja brittimedioilta ennennäkemättömällä tavalla huomiota ja kiitosta. Statovci on saanut kehuja erityisesti kielenkäytöstään sekä ainutlaatuisesta tavastaan käsitellä ulkopuolisuutta. Maailman merkittävimpiin aikakauslehtiin lukeutuva The New Yorker julkaisi teoksesta pitkän, syvällisen esseen, joka julkaistiin myös painetussa lehdessä.

Statovci, joka on parhaillaan Yhdysvalloissa markkinoimassa romaaniaan, kommentoi saamaansa huomiota:

– Olen todella otettu ja kiitollinen kirjan saamista, väliin epätodellisilta tuntuvista arvioista. Iso kiitos kuuluu David Hackstonille, joka teoksen käänsi.

Pajtim Statovcin uusi romaani Bolla ilmestyy elokuun lopussa. Se on kiihkeä ja lumoava romaani kahden miehen välisestä rakkaudesta Kosovon sodan kynnyksellä, kodittomuudesta, perheestä ja avioliitosta.

Statovcin esikoisromaani Kissani Jugoslavia ilmestyi vuonna 2014 ja voitti samana vuonna Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon. Myös Kissani Jugoslavia nousi arvostelumenestykseksi Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa ilmestyessään englanniksi vuonna 2017. Kirjasta on tehty näytelmä, jonka esitykset jatkuvat Kansallisteatterissa vuoden loppuun saakka. Statovcin kirjojen käännösoikeuksia on myyty yli 15 kielialueelle.

Pajtim Statovci:

TwitterInstagram

www.pajtimstatovci.com

Tiedustelut ja haastattelupyynnöt: Jenni Heiti, jenni.heiti@otava.fi, p. 044-3585 060

Uutuuskirja: näillä vinkeillä saat uusperheen kukoistamaan24.4.2019 09:58:56 EESTTiedote

Eroasiantuntija ja terapeutti Marika Rosenborg ja NLP-viestintävalmentaja Tarja Törmänen antavat uutuuskirjassaan Uusperheen käsikirja neuvoja ja vertaistukea sujuvaan uusperhearkeen. Lämmin ja asiantunteva opas käy läpi uusperheen vaiheita, joihin kuuluu niin ristiriitoja kuin vahvistumistakin. Kirjasta löytyy lisäksi yhdeksän erilaista uusperhetarinaa, sekä harjoituksia, joiden avulla voi vahvistaa omaa uusperhettään.

Kesän käsityökirjoissa miehet neulovat ja nypläävät18.4.2019 09:37:00 EESTTiedote

Kesän kuumin mies ei olekaan se, joka kokkaa tai kalastaa, vaan se joka neuloo ja nyplää! Suomalaisen pitsinnypläyksen maailmankartalle nostanut Tarmo Thorström on osoitus siitä, mitä voi tapahtua, kun nuori mies astuu ennakkoluulottomasti itselleen täysin vieraalle tontille. Markus Haakana puolestaan avaa neulomisen perustekniikkaa miesten logiikalla teoksessaan Jätkä neuloo. Moreeni julkaisee kevään ja kesän listoillaan yhdeksän käsityökirjaa. Villasukkien lisäksi neulotaan lapasia ja vaatteita, virkataan huiveja ja tutustutaan nypläykseen.