Pajtim Statovcin Tiranan sydän noussut poikkeukselliseksi arvostelumenestykseksi maailmalla

Romaani on saanut ylistäviä arvioita amerikkalais- ja brittimediassa, kuten The New Yorkerissa ja The Guardianissa.

”Statovci kirjoittaa erittäin taidokkaasti”, arvioi The Guardian.

"Voimaa pursuava, hämmästyttävän kaunis ja vangitseva romaani tarinankerronnasta ja identiteetistä", kirjoittaa puolestaan The Monocle.

Pajtim Statovcin toinen romaani Tiranan sydän ilmestyi hiljattain englanniksi nimellä Crossing ja on saanut arvostetuilta amerikkalais- ja brittimedioilta ennennäkemättömällä tavalla huomiota ja kiitosta. Statovci on saanut kehuja erityisesti kielenkäytöstään sekä ainutlaatuisesta tavastaan käsitellä ulkopuolisuutta. Maailman merkittävimpiin aikakauslehtiin lukeutuva The New Yorker julkaisi teoksesta pitkän, syvällisen esseen, joka julkaistiin myös painetussa lehdessä.

Statovci, joka on parhaillaan Yhdysvalloissa markkinoimassa romaaniaan, kommentoi saamaansa huomiota:

– Olen todella otettu ja kiitollinen kirjan saamista, väliin epätodellisilta tuntuvista arvioista. Iso kiitos kuuluu David Hackstonille, joka teoksen käänsi.

Pajtim Statovcin uusi romaani Bolla ilmestyy elokuun lopussa. Se on kiihkeä ja lumoava romaani kahden miehen välisestä rakkaudesta Kosovon sodan kynnyksellä, kodittomuudesta, perheestä ja avioliitosta.

Statovcin esikoisromaani Kissani Jugoslavia ilmestyi vuonna 2014 ja voitti samana vuonna Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon. Myös Kissani Jugoslavia nousi arvostelumenestykseksi Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa ilmestyessään englanniksi vuonna 2017. Kirjasta on tehty näytelmä, jonka esitykset jatkuvat Kansallisteatterissa vuoden loppuun saakka. Statovcin kirjojen käännösoikeuksia on myyty yli 15 kielialueelle.

Pajtim Statovci:

TwitterInstagram

www.pajtimstatovci.com

Tiedustelut ja haastattelupyynnöt: Jenni Heiti, jenni.heiti@otava.fi, p. 044-3585 060

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.