Pakohuone kouluttaa vastuullisuutta Veikkauksen henkilökunnalle

Veikkauksessa on otettu käyttöön pakohuonepeli, joka tuo elämyksellisyyttä henkilöstön kouluttamiseen. Pelaa maltilla -pakohuoneessa pelaajien tehtävänä on ratkoa erilaisia loogista päättelyä vaativia tehtäviä, joiden kautta Veikkauksen vastuullisen pelaamisen työkalut tulevat tutuiksi.
Veikkauksen HRD-päällikkö Elvira Vainio (vas.), InsideOut Escape Gamesin konseptisuunnittelija Inna Huttunen ja Veikkauksen yhteiskuntavastuupäällikkö Jaana Korkiakoski Veikkauksen Pelaa maltilla -pakohuoneen ovella. Kuva: Veikkaus/Ari Räsänen

Pelaa maltilla -pakohuone vie pelaajat sisään mielikuvitukselliseen pelimaailmaan, jossa tutut Veikkauksen peliautomaatit toimivat tavoilla, joihin emme ole tottuneet.

– Pakohuoneessa vastuullisuus on integroitu luontevasti peliympäristöön, aivan kuten oikeassakin elämässä. Pelin aikana koetaan konkreettisesti veikkaus.fi:n pelaamisen hallinnan työkalut, kuten esimerkiksi aikamuistuttaja ja pelirajat, kertoo Veikkauksen yhteiskuntavastuupäällikkö Jaana Korkiakoski.

Veikkauksen pääkonttoriin kiinteästi rakennettu pakohuone on suunniteltu niin, että kuka tahansa voi vetää pelin omalle tiimilleen tai vaikkapa yhteistyökumppaneilleen. Jokainen veikkauslainen voi varata pelihuoneen käyttöönsä kuten minkä tahansa neuvottelutilan.

– On ollut upea mahdollisuus luoda Suomen ensimmäinen pysyvä pakopeli toimistorakennukseen. Vastuullisen pelaamisen työkalujen ympärille suunniteltu peli edustaa uuden sukupolven pakohuonepelejä, joissa hyödynnetään teknologisia sovelluksia perinteisten lukkojen sijaan, sanoo projektipäällikkö ja konseptisuunnittelija Inna Huttunen InsideOut Escape Gamesilta.

Tarjolla omakohtainen kokemus vastuullisuudesta

Maaliskuussa avatun pakohuoneen on ehtinyt kokea jo kymmenet veikkauslaiset. Pakohuone sisällytetään myös uusien veikkauslaisten perehdytysohjelmaan.

– Vastuullisuuden opiskelun pitää olla hauskaa ja innostavaa, ja henkilöstön pitää päästä tutustumaan vastuullisuuteen omakohtaisesti. Tähän mennessä pakohuonepelistä on tullut ulos iloisia ja innostuneita veikkauslaisia. Palaute on ollut palkitsevaa! Korkiakoski iloitsee.

– Rakennusprosessi on ollut erittäin mielenkiintoinen, ja olemme todella tyytyväisiä yhteistyössä Veikkauksen kanssa saavutettuun upeaan lopputulokseen, kertoo Huttunen.

– Suunnittelun lähtökohtana oli, että peli on ihan oikea pakohuonepeli. Siksi kumppaniksi valikoitui omia pakohuonepelejä pyörittävä InsideOut, jonka peleihin kävimme etukäteen tutustumassa, Korkiakoski sanoo.

Pakohuoneiden koulutuskäyttö yleistymässä

Ensimmäiset pakopelit avattiin Unkarissa kymmenisen vuotta sitten. Unkarilainen Agnes Kaszas avasi Suomen ensimmäisen pakopelin vuonna 2014 Helsingin Sörnäisiin. Tämän jälkeen pakopelit ovat nousseet suursuosioon, ja nykyään lähes jokaisesta Suomen kaupungista löytyy pakopelejä.

– Maailmalla pakopelejä on käytetty muutamien vuosien ajan koulutus- ja yrityskäytössä, ja nyt tämä aalto on saapumassa Suomeen. Veikkaus onkin ensimmäinen yritys, jonka tiloissa toimii pysyvä pakopeliratkaisu, jota käytetään sisäiseen koulutukseen, Inna Huttunen sanoo.

InsideOut Escape Gamesille pakopelit ovat alusta lähtien olleet paljon enemmän kuin vain viihdetuote, ja yhtiö on jatkuvasti luonut uusia sovellutuksia pakopelien elementtien ympärille.

– Pakopelien elementit ja immersiiviset toteutukset tarjoavat insipiroivia ja tehokkaita alustoja yrityksille niin kouluttamiseen kuin muun muassa showcase-tarkoituksiinkin, sillä pakopeleissä keskiössä ovat hauskanpidon lisäksi luova ongelmanratkaisu, tiedon etsiminen ja soveltaminen uusilla tavoilla sekä yhteistyö, Inna Huttunen sanoo.

InsideOut Escape Games on suomalaisten pakopelien pioneeri, joka avasi Suomen ensimmäisen pakohuoneen vuonna 2014 ja on sittemmin toteuttanut useita uniikkeja konsepteja, joissa tiede, taide ja teknologia yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla. Kansainvälisesti uraauurtava yritys hyödyntää pelillistämisen tekniikoita niin koulutuspalveluissa kuin esittävien taiteiden ympärille kietoutuvissa konsepteissa, kuten tehtiin mm. VR:n kanssa yhteistyössä toteutetussa Escape Train -projektissa.