Paljastuskirja Venäjän valtiojohtoisesta dopingohjelmasta on hyytävää luettavaa

Moskovan antidoping-laboratorion entinen johtaja, nyt Yhdysvalloissa maanpaossa elävä Grigori Rodtšenkov paljastaa uutuuskirjassaan Voitto tai kuolema kaikki tietonsa Neuvostoliiton ja Venäjän vuosia jatkuneesta dopingohjelmasta. Kirja ilmestyy suomeksi 30.7., samana päivänä kuin alkuperäisteos, The Rodchenkov Affair.

Painokelpoinen kansikuva

Marraskuussa 2015 kansainvälinen antidoping-toimikunta Wada paljasti laajassa raportissaan, että venäläiset urheilijat olivat syyllistyneet systemaattiseen valtion tukemaan dopingiin. Erityisesti yksi nimi toistui raportissa usein: Grigori Rodtšenkov, Moskovan antidopinglaboratorion johtaja.

Voitto tai kuolema kertoo Rodtšenkovin tarinan menestyvästä juoksijasta huippukemistiksi ja laboratorionjohtajaksi. Rodtšenkov tutustui dopingaineisiin jo nuorena ja sai ensimmäiset steroidipistoksensa lääkäriäidiltään. Myöhemmin hän erikoistui dopingtestaukseen – ei käräyttääkseen laittomia aineita käyttäviä urheilijoita, vaan suojellakseen heidän dopingin käyttöään kansainvälisiltä testausryhmiltä.

Kun venäläisten petos tuli ilmi, tarvittiin syntipukki, ja se oli Grigori Rodtšenkov. Hänen henkensä oli uhattuna, ja hän pakeni Yhdysvaltoihin. Tässä kirjassa Rodtšenkov paljastaa kaiken, minkä hän aitiopaikallaan tiesi Neuvostoliiton ja Venäjän dopingohjelmasta.

Voitto tai kuolema on kuin kylmän sodan aikaan sijoittuva hyytävä trilleri – paitsi että tämä tarina on tosi.

Grigori Rodtšenkov (s. 1958) oli nuorena lupaava pitkänmatkan juoksija ja vankkumaton patriootti. Kemiaa opiskelleesta Rodtšenkovista tuli myöhemmin dopingasiantuntija sekä Venäjän etsityin ja vihatuin mies. Hän on tällä hetkellä yhdysvaltalaisten viranomaisten suojeluksessa salaisessa paikassa. Rodtšenkovista on myös annettu kansainvälinen pidätysmääräys.

Grigori Rodtšenkov: Voitto tai kuolema – Venäjän salainen dopingohjelma
Alkuteos The Rodchenkov Affair | Suomentanut Timo Korppi
320 sivua | Saatavana painettuna kirjana, sähkökirjana ja äänikirjana

Painokelpoinen kansikuva

Seitsemän sisarta -sarjan luonut Lucinda Riley on Suomen kuunnelluin kirjailija9.6.2020 09:09:11 EESTTiedote

Irlantilaissyntyisen Lucinda Rileyn romaanien suosio on noussut ennennäkemättömäksi ilmiöksi myös Suomessa. Bazar Kustannus on tähän mennessä julkaissut Rileyltä suomeksi kahdeksan lukuromaania, joista tunnetuimpia ovat Seitsemän sisarta -sarjan teokset. Sarjan viides osa Kuun sisar on ollut Mitä Suomi lukee -listan ykkösenä ilmestymisestään eli maaliskuusta lähtien, ja kuunneltuina Lucinda Rileyn romaanit ylittävät pian miljoonan tunnin rajan.

Lukuromaanien kuningattaren Lucinda Rileyn uutuus on täydellinen lukuherkku kesään2.6.2020 09:15:12 EESTTiedote

Lucinda Riley on Seitsemän sisarta -sarjallaan luonut kansainvälisen ilmiön, jossa sarjan jokainen kirja on rikkonut myyntiennätyksiä ja noussut bestsellerlistojen kärkipäähän. Myös Suomessa Rileyn romaanit ovat olleet alkuvuoden myydyintä käännettyä kaunokirjallisuutta: niitä on myyty jo lähes 70 000 kappaletta. Menestyskirjailijan nyt suomeksi ilmestyvä Perhosten huone tarjoaa viihdyttävän lukupaketin kesäpäiviin.