Paljon hyvää sipulista

Kotimaista keltasipulia riittää aina kesäkuulle saakka. Kelta- eli kepasipuli on suomalaisten yleisimmin käyttämä ruokasipuli. Viime satokauden sipulit jäivät keskimääräistä hieman pienempikokoisiksi, mutta maussa tunnistaa tutun, laadukkaan sipulin aromikkuuden ja paahtuneisuuden. Keltasipuli on kasvis, jota saa kautta koko vuoden kotimaisena.

Punasipuli tuo värinsä puolesta hyvää täydennystä keltasipulin rinnalle. Sitä saa kaupoista muun muassa Ahvenanmaalla tuotettuna. Talvikauden sipuleista kannattaa muistaa myös valkosipuli ja purjo, jotka ovat tällä hetkellä tuontituotteita. Sipuli kuuluu kokkauksessa niihin perustarvikkeisiin, joita on järkevää pitää keittiössä aina käden ulottuvilla.

Sipulista täyteläistä makua

Sipuli on vanha viljelykasvi. Usein sen osa on maustaa ruokia, antaa ruokiin täyteläistä makua. Keittoihin sipuli sopii aina, samoin pitkään haudutettuihin uuni- ja pataruokiin. Kastikkeet ja marinadit tarvitsevat sipulia. Sipuli täyteläistää yhtä hyvin kala-, liha-, kana- kuin kasvisruokienkin maut. Sipuli voi saada ruuassa myös pääosan. Sipulikeitto, sipulipiirakka, sipulipihvit ja sipuli blinien lisäkkeenä ovat talviruokien ykkösiä.

Makeaksi paistetut sipulirenkaat pihvin tai maksaleikkeen päällä tuovat veden kielelle. Sipuleiden maun salaisuus ovat rikkiyhdisteitä sisältävät aromaattiset öljyt. Mädin ja blinien kanssa sipulia nautitaan raakana, hienoksi kuutioituna. Salaatteihin sipulirenkaat kannattaa marinoida. Marinadiin käytetään 1:2:3 -kaavaa, jossa yksi osa on väkiviinaetikkaa, kaksi osaa sokeria ja kolme osaa vettä.

Sipulista vastustuskykyä

Sipulit sisältävät antioksidantteja, joilla on hyvää vaikutusta ihmisen vastustuskykyyn. Kun pitää sipulit osana päivittäistä, kasvispainotteista ja monipuolista ruokavaliota, immuunijärjestelmä vahvistuu, ja ruokavaliolla on suotuisa vaikutus kolesteroliarvoihin sekä sydän- ja verisuoni- sekä syöpäsairauksien ennaltaehkäisyssä.

Ekologista ja edullista

Sipuli on hyvästä syystä kaiken kansan ruokaa. Se on edullista ja ekologista. Käytön monipuolisuudelle on minkään muun ruoka-aineen vaikea vetää vertoja. Sipulin saatavuus on hyvä. Kesällä sipulia saa tuoreena, mutta varastoitu talven sipuli on sillä tavalla kuivattua, että se säilyy kotona parhaiten ilmavasti huoneenlämmössä.

Kypsennä miedolla lämmöllä

Sipulin kypsentämisessä maltti on valttia. Liian kuumassa kärventäminen tuo esiin karvaan maun. Maku on parhaimmillaan lempeästi kypsennetyssä sipulissa. Paistinpannu ei saa olla liian kuuma. Keittoihin, pata- ja uuniruokiin sipuli saa hautua pitkään, jolloin se ehtii luovuttaa umamisen täyteläistä aromiaan ruokaan ja tasapainottaa muita makuja.

Valtakunnallista sipulin teemaviikkoa vietetään viikolla 4 (25. -31.1.2021).

Lisätiedot: kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK, 0400 544728

Kokeillut ruokaohjeet ja kuvat:

Karamellisoitu sipuligalette
www.rouvakasvis.blogspot.com/2021/01/karamellisoitu-sipuligalette

Perunablinit
www.kasvikset.fi/keittokirja/kotikeittiot/paaraaka-aineittain/resepti/perunablinit

Talven paras purkkisalaatti
www.rouvalasvis.blogspot.com/2008/01/talven-paras-purkkisalaatti

Purjo-perunasosekeitto
www.rouvakasvis.blogspot.com/2020/01/purjo-perunasosekeitto-creme-vichysoise

New mailCopy

Maatilamatkailu Ilomäki valittiin Maaseutumatkailun Vuoden Kellokkaaksi ja Karkausmäen Kammari Vuoden kehittyväksi maaseutumatkailuyritykseksi20.3.2024 21:00:00 EET | Tiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on ylpeänä valinnut Maatilamatkailu Ilomäen Vuoden 2024 Kellokkaaksi. Tämä korkein tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2024 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus puolestaan myönnettiin Karkausmäen Kammarille. Tämä arvostettu tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat osoittaneet rohkeaa otetta ja innovatiivisuutta maaseutumatkailun kehittämisessä.