Palkansaajakeskusjärjestöt: Hallituksen kunnioitettava itse asettamiaan aikatauluja

Budjettiriihessä tehtiin useita työllisyyttä parantavia päätöksiä. Merkittävimmissä niistä jatkovalmistelu jätettiin työmarkkinakeskusjärjestöille.

Budjettiriihen jälkeen on aloitettu työ yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen nostamiseksi ja siinä yhteydessä työttömyysturvan lisäpäivien arvioiminen. Työn valmistumisen määräajaksi hallitus määritteli marraskuun lopun. Työmarkkinakeskusjärjestöt arvioivat kolmikantaisessa valmistelussa työttömyysturvan kehittämistä maaliskuun alkuun mennessä. Kolmas laaja kokonaisuus liittyy paikallisen sopimisen kolmikantavalmistelun jatkamiseen, jonka aikataulu ulottuu myös maaliskuun alkuun.

Nyt me keskusjärjestöjen puheenjohtajat toivomme tässä vaiheessa työrauhaa saamiemme toimeksiantojen hoitamiseksi. Toivomme lisäksi, että yksittäiset hallituspuolueet eivät omilla avauksillaan vaikeuttaisi työtämme, vaan kunnioittaisivat, mitä ovat yhdessä sopineet ja päättäneet.

Keväällä työmarkkinajärjestöt saivat yhdessä sovittua lukuisia yksimielisiä esityksiä muutoksiksi työlainsäädäntöön ja työttömyysturvaan. Nämä määräaikaiset muutokset ovat voimassa vuoden loppuun. Merkittävät päätökset tehtiin hyvän luottamuksen vallitessa. Nyt valmistelussa on työmarkkinoiden toimivuuden ja Suomen kriisistä toipumisen kannalta isoja asioita. Ei ole kenenkään etu, että tätä työtä hankaloitetaan.

Jarkko Eloranta, SAK:n puheenjohtaja, haastattelupyynnöt sihteeri Kirsi Sainio, puh. 040 772 8250

Sture Fjäder, Akavan puheenjohtaja, puh. 0400 609 717

Antti Palola, STTK:n puheenjohtaja, puh. 040 509 6030

Akava Works -selvitys vertailee työriitojen sovittelujärjestelmiä ja nostaa esiin Suomen kehittämistarpeita29.9.2020 11:45:06 EESTTiedote

Tuore Akava Works -selvitys "Työriitojen sovittelujärjestelmä vertailevasta näkökulmasta" tarkastelee työriitojen sovittelujärjestelmiä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä ja käytäntöjä eri maissa. Emeritusprofessori Niklas Bruun on laatinut Akava Worksin toimeksiannosta selvityksen Pohjoismaiden, Viron, Saksan ja Belgian sovittelujärjestelmistä.