Palkittu taloustieteilijä pohtii uutuuskirjassaan elintasomme kasvua ja eriarvoisuuden juuria

Israelilaisekonomisti Oded Galor tarkastelee tietokirjassaan Ihmiskunnan nousu sitä, miten ihminen onnistui saavuttamaan ennennäkemättömän elintason ja miksi vauraus on jakautunut maapallolla niin epätasaisesti.

Vuosituhansien ajan ihmiskunta lisääntyi, levittäytyi uusille elinalueille ja pyrki parantamaan elinolosuhteitaan mutta pitkällä tähtäimellä epäonnistui pyrkimyksessään. Teknologisesta kehityksestä huolimatta väestönkasvu piti huolen siitä, ettei ruokaa riittänyt aiempaa enempää. Ihmiskunta ponnisteli köyhyysansassa.

1700-luvun loppupuolella tilanne alkoi muuttua. Teollistumisen myötä Länsi-Euroopassa elintaso alkoi nousta väestönkasvusta huolimatta. Ihmiskunnan nousussa yhtenä aikamme kiinnostavimpana ajattelijana pidetty taloustieteilijä Oded Galor esittää syitä, jotka tähän vaikuttivat. Teoksessaan Galor pohtii myös sitä, miksi hyvinvointi on jakautunut maapallolla epätasaisesti ja mikseivät länsimaailman kehitysaputoimet useinkaan tuota haluttua lopputulosta.

Etsiessään vastauksia ihmiskunnan nousun ja epätasa-arvon kysymyksiin Galor yhdistää kirjassaan taloustiedettä, historiaa, arkeologiaa, antropologiaa, matematiikkaa ja luonnontieteitä. Tuloksena on silmiä avaava lukuelämys.

Oded Galor on israelilaissyntyinen taloustieteilijä, joka työskentelee tällä hetkellä Brown-yliopistossa Yhdysvalloissa. Hän on aiemmin toiminut Tel-Avivin yliopistossa ja Heprealaisessa yliopistossa.

Galor kuuluu Euroopan Akatemiaan, ja hän on voittanut monia tiedepalkintoja. Häntä on usein verrattu Charles Darwinin ja Albert Einsteinin kaltaisiin tieteellisen ajattelun pioneereihin, ja Frankfurter Allgemeine on listannut hänet viiden todennäköisimmän taloustieteen Nobel-palkinnon saajaksi. Ihmiskunnan nousu on hänen ensimmäinen populaaritietokirjansa.

Oded Galor: Ihmiskunnan nousu Vaurauden ja eriarvoisuuden juuret
Alkuteos The Journey of Humanity | Suomentanut Tero Valkonen
352 sivua | Saatavana painettuna, e- ja äänikirjana

Oded Galor, (kuva: Peter Goldberg)

Bazar Kustannus on vuonna 2002 perustettu yleiskustantamo, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Bazar julkaisee vuosittain noin 70 uutta kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjaa.

Hautalehto-dekkareistaan tunnetun Christian Rönnbackan uuden Henna Björk -sarjan avausosa on ilmestynyt13.5.2022 09:31:40 EEST | Tiedote

Henna Björk: Isku -romaani aloittaa tiheätunnelmaisen dekkarisarjan, jossa supo lyö kansainvälisen rikollisjärjestön rattaisiin kovan kapulan, nuoren irakilaissuomalaisen poliisin Henna Björkin. Christian Rönnbacka on tullut tunnetuksi jo yhdeksänteen osaan ehtineestä Hautalehto-dekkarisarjastaan, jonka neljännestä kirjasta on kuvattu suuren suosion saanut Hautalehto: Kylmä syli -tv-sarja. Rönnbackan kirjoja on myyty kaikkiaan jo yli 350 000 kappaletta.