Palkittu tislaajamestari Mikko Mykkänen kehitti nimikkojuomaperheen

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on tuonut markkinoille ansioituneen tislaajamestarinsa Mikko Mykkäsen nimeä kantavan kotimaisen Muteman-juomatuoteperheen. Mykkäsen itsensä kehittämä valikoima koostuu lajiensa täydellisyyttä tavoittelevista inkiväärioluesta ja tonic-vedestä sekä premium-luokan suomalaisesta käsityöginistä ja ruisviskistä. Alkoholit on tislattu kotimaisista raaka-aineista Helsingin Kalasataman Teurastamolla, inkivääriolut sekä tonic-vesi valmistetaan Iisalmessa.

Tislaajamestari Mikko Mykkäsen myös pullojen etiketteihin nostava Muteman-tuoteperhe vastaa erityisesti baarien ja kotibaarimestareiden tarpeisiin laadukkaista ja helppokäyttöisistä, yhdessä ja erikseen nautittavista drinkkituotteista.

Helsinkiläinen tislaajamestari Mikko Mykkänen on voittanut tisleillään kilpailuja Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa. Hänet on muiden muassa nimitetty artesaanitislauksen arvostetuimpiin kansainvälisiin tapahtumiin kuuluvassa Destille Berlin -kilpailussa Euroopan innovatiivisimmaksi tislaajaksi vuonna 2018. Mykkänen on myös kutsuttu yhtenä harvoista Iso-Britannian ulkopuolisista jäsenistä Lontoossa toimivan kuninkaallisen ginintislaajien yhdistyksen jäseneksi. Tislaajamestarin myös pullojen etiketteihin nostava Muteman-tuoteperhe vastaa erityisesti baarien ja kotibaarimestareiden tarpeisiin laadukkaista ja helppokäyttöisistä, yhdessä ja erikseen nautittavista drinkkituotteista.

”Idea kokonaiselle uudelle tuoteperheelle syntyi yksinkertaisesta tarpeesta luoda tutulle Helsinki-ginillemme sopiva premium-luokan tonicvesi. Sellaisen saloihin syvennyttyäni lavensin ajatusta viskien ja ginien helposti lähestyttäviin makupareihin. Niiden hiomista helpotti, että pystyimme tislaajina rakentamaan kaikille oman, toisiaan mielestäni täydellisesti tukevan makumaailman. Koktaileissa on yleisesti myös eduksi, että niiden raaka-aineiden alkoholipitoisuus ja hintapiste ovat normaalia superpremium-tasoamme matalammat”, kertoo The Helsinki Distilling Companyn vastaava tislaajamestari Mikko Mykkänen ja jatkaa:

”Uusi, kotimaisista pääraaka-aineista valmistettu ginimme on oivallinen kesäisiin drinkkeihin, sillä siinä on normaalia enemmän sitrushedelmää. Metsäistä katajaa on hieman vähemmän ja Helsinki-sarjastamme tutut puolukka ja fenkoli ovat jätetty tästä ginistä kokonaan pois. Kotimaisesta rukiista tislattu Muteman-viski on puolestaan hieman nuorempaa ja kevyempää kuin perinteinen tisleemme ja se on viimeistelty makeutta ja syvyyttä tuovissa sherrytynnyreissä. Muteman-tonicvesi valmistetaan luontaisesta kiniinistä ja inkiväärioluessa on aitoa inkivääriä, joka antaa mukavan puraisun. Molemmissa on myös vältetty liiallista sokeria, mikä usein tukkii juomasekoitusten parhaiden ominaisuuksien esillepääsyn. Kaikki Muteman-tuotteet sopivat nautittavaksi yhtä hyvin yhdessä ja erikseen.”

Muteman Premium Indian Tonic Water -tonicvesi ja Muteman Premium Ginger Beer -inkivääriolut löytyvät vähittäiskaupoista kautta Suomen. Tuoteperheen Muteman Rye Whiskey ja Muteman Gin ovat saapuneet kesäkuussa Alkojen valikoimiin. Koska Muteman tähtää myös kansainvälisille markkinoille, on tuoteperheellä perisuomalaista Mykkästä helpommin lausuttava kansainvälinen nimi. Ensimmäiset Muteman-erät lähtevät Viroon, Espanjaan, Saksaan ja Japaniin.

Koronakeväästä kuivin jaloin

Helsingin Kalasataman Teurastamolla vuodesta 2013 lähtien toiminut The Helsinki Distilling Company on sataan vuoteen ensimmäinen ja ainoa tislaamo Helsingissä. Se tunnetaan ennen kaikkea luovana, käsityötuotteiden korkeaan laatuun keskittyvänä pientislaamona. Koronakeväästä tislaamo selvisi kuivin jaloin kuluja karsimalla ja aloittamalla myös käsidesin valmistuksen.

”Tämä kevät oli meille luonnollisesti haastava, sillä ravintolat olivat Suomessa kiinni ja vientimarkkinat hiljenivät hetkeksi tyystin. Nyt vienti on piristynyt uudelleen. Erityisen ylpeä olen siitä, että pystyimme valjastamaan osaamistamme myös epidemian hillitsemisessä kriittisen tärkeään asemaan nousseen käsidesin valmistamiseen. Sen valmistus tulee näillä näkymin jatkumaan poikkeustilanteen jälkeenkin, sillä käsihygienian rooli osana kaikkien jokapäiväisiä arkiruutiineja on tullut jäädäkseen”, lisää Mykkänen.

Tuotetiedot

• Alkoholitilavuus 40 %, hinta 29,99 euroa Alkossa
  • Pullon koko 50 cl
  • Valmistettu Helsingissä

• Alkoholitilavuus 40 %, hinta 44,98 euroa Alkossa
  • Pullon koko 50cl
  • Valmistettu Helsingissä

Muteman Premium Ginger Beer

• Pullon koko 275 ml
  • Valmistettu Iisalmessa

Muteman Premium Indian Tonic Water

• Pullon koko 275 ml
  • Valmistettu Iisalmessa

Kai Kilpinen, The Helsinki Distilling Company
+358406484781, kai.kilpinen@hdco.fi

Mikko Mykkänen, The Helsinki Distilling Company
+358 40 648 3937, mikko.mykkanen@hdco.fi

The Helsinki Distilling Companyn perustajat Master Distiller Mikko Mykkänen ja Master Blender Kai Kilpinen. Kuva: Akifoto
Muteman Premium Indian Tonic Water
Muteman Gin and Tonic
Muteman Premium Ginger Beer
Tislaajamestari Mikko Mykkänen
Muteman Gin and Tonic
Tislaajamestari Mikko Mykkänen

Kuunneltavalle kirjallisuudelle uuden ajan kustantamo Audiomaa15.9.2020 08:50:00 EESTTiedote

Kirjallisuuden ja sisällön ammattilaiset Tuomas Kyrö, Aki Linnanahde ja Lippo Luukkonen perustivat kustannusyhtiön vastaamaan uuden ajan kirjallisuuden tarpeisiin. Audiomaa on riippumaton kirjallisuusalan toimija, joka erikoistuu kuunneltavaan kirjallisuuteen ja muuhun laajaa yleisöä kiinnostavaan ajankohtaiseen audiosisältöön. Uuden kustannusyhtiön julkaisemien sisältöjen pääjakelukanavina toimivat ensisijaisesti äänikirjojen tilauspalvelut. Audiomaan tarkoituksena on tuoda suomalaiseen kirjallisuuteen uudenlaista lisäarvoa paitsi laadukkaista sisällöistä nauttivalle yleisölle, myös kirjailijoille ja muille tarinankertojille.

Vaasan tuo syksyyn kolme merkittävää ja vaikuttavaa leipäuutuutta11.9.2020 10:33:14 EESTTiedote

Leipomoyhtiö Vaasanin syksyn leipäuutuudet vastaavat kuluttajien kasvaneeseen kysyntään, tietoisuuteen ja toiveisiin. Uutuusleivistä Vaasan 5 kuidun palat on varsinainen kuitupommi nostaen vatsan hyvinvoinnille tärkeän kuitupitoisuuden uusiin lukemiin. Vaasan Moilas Free From Pehmeät Rieskapalat on kehitetty gluteenitonta ruokavaliota noudattaville. Uudet Vaasan Pikkupaahto Graham ja Monivilja –paahtoleivät tarjoavat helpotusta kuluttajien ruokahävikinhallintaan.

Hans Välimäki ja Arto Rastas palaavat perinteisen ranskalaisen keittiön pariin13.8.2020 08:58:00 EESTTiedote

Keittiömestarit Hans Välimäki ja Arto Rastas tiimeineen avaavat Helsingin ydinkeskustaan 1. lokakuuta uuden Bardot-ravintolan. Perinteisestä ranskalaisesta keittiöstä ammentava ja klassista keittotaitoa esittelevä ravintola tulee erikoistumaan kaloihin, äyriäisiin ja kasviksiin. Bardotin kuvaillaan olevan bistro ja brasserie, mikä ranskalaisen tradition mukaan lupaa epämuodollista ja eläväistä kortteliravintolatunnelmaa, hyvän ruoan ja juoman liittoa sekä mannermaisen sydämellistä palvelua lounaasta illalliseen viikon jokaisena päivänä. Osoitteeseen Kluuvikatu 1 avautuva ravintolauutuus käsittää myös baarin ja katuterassin.

Toni Vilander mukaan Ferrarien myyntiin Suomessa ja Virossa10.8.2020 14:34:57 EESTTiedote

Ferrarin kilpailuhistorian pitkäaikaisin kisakuljettaja Toni Vilander on sopinut suomalaisen Luxury Collection Automobiles -automaahantuojan kanssa kansainväliseksi kasvavan yhtiön osakkuudesta. Ferrari keskittää samalla myyntiään ja huoltoaan Suomessa Luxury Collectionille, jonka Ferrari-myynti on viime vuosina kasvanut merkittävästi. Lempäälän autotalon kehittämisen lisäksi yhtiö laajentaa toimintansa myös Viroon. Uusi autoliike avataan Tallinnassa perjantaina 14. elokuuta.

Helsinkiläisviskeille kolme mitalia alkoholijuomien MM-kisoissa7.8.2020 10:37:10 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company nappasi Kalasataman Teurastamolla tislatuilla Muteman Rye-, Helsinki Rye Malt Rum Finish- ja Rye Malt Islay Malt Finish -viskeilleen yhden hopeamitalin ja kaksi pronssia alansa arvostetuimmassa kansainvälisessä kilpailussa. Helsinkiläistislaamo osallistui International Wine and Spirits Competition -kisaan viskeillään nyt ensimmäistä kertaa ja kaikki kolme kisaan ilmoitettua helsinkiläisviskiä menestyivät kisaluokissaan erinomaisesti.

Suomalainen Mobal auttaa yrityksiä erottautumaan ja pysymään kartalla17.7.2020 11:57:12 EESTTiedote

Googlen karttapohjalta ja hakukoneesta löytyvät ketju- ja kivijalkayritysten toimipisteiden yritysprofiilit ovat nousseet kuluttajien suosituimmaksi tiedonlähteeksi etsittäessä palveluita läheltä. Ilmaiset Google my business -sivut keräävät kuluttajilta jo enemmän näyttöjä, kävijöitä ja suoria kontakteja kuin yritysten perinteiset kotisivut tai sosiaalisen median kanavat. Helsinkiläinen Mobal on erityisesti Googlen yritysprofiilien kehittämiseen ja ylläpitoon erikoistunut asiantuntijayritys, joka auttaa niin pienyrittäjiä kuin suuria ketjujakin pysymään ja löytymään kartalta.