Palkittu tislaajamestari Mikko Mykkänen kehitti nimikkojuomaperheen

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on tuonut markkinoille ansioituneen tislaajamestarinsa Mikko Mykkäsen nimeä kantavan kotimaisen Muteman-juomatuoteperheen. Mykkäsen itsensä kehittämä valikoima koostuu lajiensa täydellisyyttä tavoittelevista inkiväärioluesta ja tonic-vedestä sekä premium-luokan suomalaisesta käsityöginistä ja ruisviskistä. Alkoholit on tislattu kotimaisista raaka-aineista Helsingin Kalasataman Teurastamolla, inkivääriolut sekä tonic-vesi valmistetaan Iisalmessa.

Tislaajamestari Mikko Mykkäsen myös pullojen etiketteihin nostava Muteman-tuoteperhe vastaa erityisesti baarien ja kotibaarimestareiden tarpeisiin laadukkaista ja helppokäyttöisistä, yhdessä ja erikseen nautittavista drinkkituotteista.

Helsinkiläinen tislaajamestari Mikko Mykkänen on voittanut tisleillään kilpailuja Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa. Hänet on muiden muassa nimitetty artesaanitislauksen arvostetuimpiin kansainvälisiin tapahtumiin kuuluvassa Destille Berlin -kilpailussa Euroopan innovatiivisimmaksi tislaajaksi vuonna 2018. Mykkänen on myös kutsuttu yhtenä harvoista Iso-Britannian ulkopuolisista jäsenistä Lontoossa toimivan kuninkaallisen ginintislaajien yhdistyksen jäseneksi. Tislaajamestarin myös pullojen etiketteihin nostava Muteman-tuoteperhe vastaa erityisesti baarien ja kotibaarimestareiden tarpeisiin laadukkaista ja helppokäyttöisistä, yhdessä ja erikseen nautittavista drinkkituotteista.

”Idea kokonaiselle uudelle tuoteperheelle syntyi yksinkertaisesta tarpeesta luoda tutulle Helsinki-ginillemme sopiva premium-luokan tonicvesi. Sellaisen saloihin syvennyttyäni lavensin ajatusta viskien ja ginien helposti lähestyttäviin makupareihin. Niiden hiomista helpotti, että pystyimme tislaajina rakentamaan kaikille oman, toisiaan mielestäni täydellisesti tukevan makumaailman. Koktaileissa on yleisesti myös eduksi, että niiden raaka-aineiden alkoholipitoisuus ja hintapiste ovat normaalia superpremium-tasoamme matalammat”, kertoo The Helsinki Distilling Companyn vastaava tislaajamestari Mikko Mykkänen ja jatkaa:

”Uusi, kotimaisista pääraaka-aineista valmistettu ginimme on oivallinen kesäisiin drinkkeihin, sillä siinä on normaalia enemmän sitrushedelmää. Metsäistä katajaa on hieman vähemmän ja Helsinki-sarjastamme tutut puolukka ja fenkoli ovat jätetty tästä ginistä kokonaan pois. Kotimaisesta rukiista tislattu Muteman-viski on puolestaan hieman nuorempaa ja kevyempää kuin perinteinen tisleemme ja se on viimeistelty makeutta ja syvyyttä tuovissa sherrytynnyreissä. Muteman-tonicvesi valmistetaan luontaisesta kiniinistä ja inkiväärioluessa on aitoa inkivääriä, joka antaa mukavan puraisun. Molemmissa on myös vältetty liiallista sokeria, mikä usein tukkii juomasekoitusten parhaiden ominaisuuksien esillepääsyn. Kaikki Muteman-tuotteet sopivat nautittavaksi yhtä hyvin yhdessä ja erikseen.”

Muteman Premium Indian Tonic Water -tonicvesi ja Muteman Premium Ginger Beer -inkivääriolut löytyvät vähittäiskaupoista kautta Suomen. Tuoteperheen Muteman Rye Whiskey ja Muteman Gin ovat saapuneet kesäkuussa Alkojen valikoimiin. Koska Muteman tähtää myös kansainvälisille markkinoille, on tuoteperheellä perisuomalaista Mykkästä helpommin lausuttava kansainvälinen nimi. Ensimmäiset Muteman-erät lähtevät Viroon, Espanjaan, Saksaan ja Japaniin.

Koronakeväästä kuivin jaloin

Helsingin Kalasataman Teurastamolla vuodesta 2013 lähtien toiminut The Helsinki Distilling Company on sataan vuoteen ensimmäinen ja ainoa tislaamo Helsingissä. Se tunnetaan ennen kaikkea luovana, käsityötuotteiden korkeaan laatuun keskittyvänä pientislaamona. Koronakeväästä tislaamo selvisi kuivin jaloin kuluja karsimalla ja aloittamalla myös käsidesin valmistuksen.

”Tämä kevät oli meille luonnollisesti haastava, sillä ravintolat olivat Suomessa kiinni ja vientimarkkinat hiljenivät hetkeksi tyystin. Nyt vienti on piristynyt uudelleen. Erityisen ylpeä olen siitä, että pystyimme valjastamaan osaamistamme myös epidemian hillitsemisessä kriittisen tärkeään asemaan nousseen käsidesin valmistamiseen. Sen valmistus tulee näillä näkymin jatkumaan poikkeustilanteen jälkeenkin, sillä käsihygienian rooli osana kaikkien jokapäiväisiä arkiruutiineja on tullut jäädäkseen”, lisää Mykkänen.

Tuotetiedot

• Alkoholitilavuus 40 %, hinta 29,99 euroa Alkossa
  • Pullon koko 50 cl
  • Valmistettu Helsingissä

• Alkoholitilavuus 40 %, hinta 44,98 euroa Alkossa
  • Pullon koko 50cl
  • Valmistettu Helsingissä

Muteman Premium Ginger Beer

• Pullon koko 275 ml
  • Valmistettu Iisalmessa

Muteman Premium Indian Tonic Water

• Pullon koko 275 ml
  • Valmistettu Iisalmessa

Kai Kilpinen, The Helsinki Distilling Company
+358406484781, kai.kilpinen@hdco.fi

Mikko Mykkänen, The Helsinki Distilling Company
+358 40 648 3937, mikko.mykkanen@hdco.fi

The Helsinki Distilling Companyn perustajat Master Distiller Mikko Mykkänen ja Master Blender Kai Kilpinen. Kuva: Akifoto
Muteman Premium Indian Tonic Water
Muteman Gin and Tonic
Muteman Premium Ginger Beer
Tislaajamestari Mikko Mykkänen
Muteman Gin and Tonic
Tislaajamestari Mikko Mykkänen

Helsinkiläinen ruisviski palkittiin Saksassa parhaana kansainvälisenä viskinä9.7.2020 15:00:29 EESTTiedote

Suomalainen The Helsinki Distilling Company on voittanut Helsingissä tislatulle ruisviskilleen kultaa arvostetussa Meininger's International Spirits -kilpailussa Saksassa. Kansainväliset viskit -kategorian voitto on helsinkiläistislaamolle tärkeä apu Saksan kilpaillulla alkoholimarkkinalla menestymiseen. Toinenkin suomalainen käsityötislaamo saavutti kilpailussa menestystä, kun Pyynikin Distilling Company voitti kategoriansa ginillään. Myös Altian Koskenkorva Vodka palkittiin.

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille1.6.2020 11:35:23 EESTTiedote

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.

Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille8.4.2020 12:19:01 EESTTiedote

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.