Palkitun Elif Shafakin uutuus on kauniin brutaali ja yhteiskuntakriittinen romaani naisen ahtaasta asemasta Turkissa

Merkittävimpiin nykykirjailijoihin kuuluvan Elif Shafakin 10 minuuttia 38 sekuntia tässä oudossa maailmassa (Gummerus) on koskettava ja syvästi humaani tarina naiseksi kasvamisesta patriarkaalisten sääntöjen yhteiskunnassa. Teos oli ehdolla muun muassa Booker-palkinnon saajaksi ja valittiin Blackwellin vuoden kirjaksi. Shafak kirjoittaa sekä turkiksi että englanniksi ja on julkaissut 18 kirjaa, joista 11 on romaaneja. Hänen teoksiaan on käännetty 54 kielelle.

Mitä jos kuolinhetken jälkeen ihmismieli jatkaisi yhä toimintaansa 10 minuutin 38 sekunnin ajan? Leilan, juuri murhatun prostituoidun, tajunnassa jokainen minuutti kuoleman jälkeen on tulvillaan muistoja. Ennen kuin hänen tietoisuutensa hiipuu lopullisesti, hän muistaa huumaavat maut, tuoksut, värit. Perheen, joka hylkäsi hänet ja muut hyljeksityt, joista tuli hänen uusi perheensä. Lapsuuden seksuaalisen hyväksikäytön, ja sattumat, jotka veivät töihin bordelliin. Taustalla kuohuneet Turkin lähihistorian käännekohdat. Sen, kuinka ystävyys tuo toivoa suurimmankin epätoivon keskelle.

10 minuuttia 38 sekuntia tässä oudossa maailmassa antaa äänen niille, joilla sitä yleensä ei ole: kaltoinkohdelluille, marginaaliin kadotetuille ja vaiennetuille. Se on raaka, mutta samalla kaunis ja humaani kasvutarina naisesta ja hänen solmimistaan ystävyyssuhteista, joka vie aistivoimaiselle nojatuolimatkalle Turkkiin ja sen pääkaupunkiin Istanbuliin.

”Shafak tarkastelee läpitunkevin, järkähtämättömin silmin traumaa, josta naisten mielet ja kehot joutuvat kärsimään patriarkaalisten sääntöjen leimaamassa yhteiskuntajärjestelmässä. Teos on brutaali, väkivaltaa, sydänsurua ja murhetta kuvatessaan synkkä ja armoton, mutta lopulta kuitenkin elämänmyönteinen.” - Guardian

Elif Shafak on yksi aikamme arvostetuimmista kirjailijoista ja valtiotieteiden tohtori, joka on opettanut muun muassa Oxfordin yliopistossa. Shafak puhuu aktiivisesti naisten oikeuksien, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien ja sananvapauden puolesta. Hän on Royal Society of Literaturen jäsen ja varapääjohtaja, Maailman talousfoorumin kansainvälisen kehityssuunnitelmaneuvoston luovan talouden jäsen ja Euroopan kansainvälisten suhteiden neuvoston perustajajäsen. Shafak on ollut tuomarina lukuisissa kirjallisuuspalkinnoissa.

Elif Shafak: 10 minuuttia 38 sekuntia tässä oudossa maailmassa

Englanninkielinen alkuteos 10 Minutes 38 Seconds in this Strange World

suomentanut Maria Erämaja

Lisätietoja sekä haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Haaveiletko matkustamisesta? Kati Kelolan kirja Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun auttaa ideoimaan, minne lähteä lentämättä ja kuinka kokea hitaan matkailun nautinto15.2.2021 09:35:54 EETTiedote

Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun (Gummerus) sisältää konkreettisia vinkkejä matkailijoille, jotka haluavat muuttaa matkustamistaan aiempaa kestävämmäksi sekä löytää uusia kohteita läheltä, Suomesta ja Euroopasta. Matkailutoimittaja Kati Kelolan kirjoittama tietokirja auttaa katsomaan karttaa uusin silmin ja suunnittelemaan matkoja, jotka tehdään kokonaan tai osittain maata pitkin.

Holly Bournen Teeskentelyä on vihainen ja viihdyttävä romaani seksuaalisesta suostumuksesta, rajoista ja omana itsenään olemisen vaikeudesta Tinder-aikakautena10.2.2021 12:32:57 EETTiedote

Englantilaisen menestyskirjailijan Holly Bournen Teeskentelyä (Gummerus) on kipeä ja nautinnollinen nykyromaani itsensä arvostamisesta, miellyttämisen halusta, traumasta selviytymisestä ja seksuaalisen suostumuksen rajoista. Samalla se on osuva kuvaus siitä, mitä sosiaalinen media ja deittisovellukset tekevät mielenterveydellemme.

Saamelaisten kansallispäivänä ilmestyvä romaani käsittelee alkuperäiskansaa koskevia ajankohtaisia kysymyksiä6.2.2021 00:01:00 EETTiedote

Halla Helle (Gummerus) on palkitun runoilijan, muusikon sekä kulttuuri- ja ympäristöaktivisti Niillas Holmbergin ensimmäinen romaani. Se tutustuttaa lukijan etelästä Saamenmaalle muuttavan päähenkilönsä matkassa Utsjoen ja rajaseudun saamelaisiin ja heidän elämäänsä, ajankohtaisiin maankäyttö- ja kielikysymyksiin sekä pohjoisen huikaisevaan luontoon. Samalla teos kuvaa yksilön ja yhteisön ristiriitoja, säröjä identiteetissä ja mielenterveyden järkkymistä. Romaani ilmestyy saamelaisten kansallispäivänä 6.2.

Selja Ahavan Taivaalta tippuvat asiat on arvostetun Dublin Literary Awardin pitkällä listalla4.2.2021 15:42:00 EETTiedote

Selja Ahavan kansainvälisesti menestynyt romaani Taivaalta tippuvat asiat (Gummerus, 2015) on valittu Dublin Literary Awardin pitkälle listalle. Dublin Literary Award jaetaan vuosittain englanniksi kirjoitetulle tai käännetylle romaanille. Se on arvoltaan 100 000 euroa. Ahavan romanin ovat kääntäneet englanniksi Emily ja Fleur Jeremiah. Palkinnon shortlist julkistetaan 25.3.