Palkitun Vegetaristi-romaanin kirjoittaneen Han Kangin uutuus on viiltävän kaunis kuvaus surusta

Eteläkorealaisen Han Kangin Valkoinen kirja (Gummerus) on kaunis ja tarkkanäköinen tutkielma valkoisesta väristä ja surusta. Se on samalla rakkaudentunnustus kertojan isosiskolle, joka kuoli vain muutaman tunnin ikäisenä. Osin omaelämäkerrallinen Valkoinen kirja oli Booker-palkintoehdokkaana. Kriitikot ovat ylistäneet romaania, joka yhdistää taidokkaasti tekstiä ja valokuvia.

"Sain kuulla, että äitini ensimmäinen lapsi kuoli kahden tunnin ikäisenä. Se oli kuulemma tyttövauva, jonka kasvot olivat valkoiset kuin täysikuun muotoinen riisikakku."

Han Kangin Valkoisessa kirjassa isosiskon tarina koostuu äidinmaidosta, kapaloista ja vauvan riisinvalkeasta ihosta. Kertoja tahtoo näyttää kuolleelle siskolleen elämää valkoisen värin ja valkoisten asioiden kautta. Niitä ovat esimerkiksi sumuinen aamu, sokeripala, naapurin valkoinen koira ja monet talveen liittyvät asiat, kuten lumi, kuura ja höyryävä hengitys.

"Koskematon kuura on kuin hienoa vuorisuolaa. Kun maa alkaa tulla kuuraan, auringon valo hieman kalpenee. Ihmisten hengitys höyryää. Puut keventävät taakkaansa lehtensä varistaen. Kiinteät kappaleet, kuten kivet ja rakennukset, näyttävät aavistuksen painavammilta. Lämpimiin takkeihin pukeutuneiden miesten ja naisten selissä on hiljainen aavistus jostakin, mitä he ovat alkaneet kestää."

Vegetaristi-romaanistaan Booker-palkinnon saanut Han Kang kirjoittaa valkoisesta ja kuolemasta henkeäsalpaavan terävästi ja samalla lempeästi. Kipu, suru ja kauneus hohtavat kaikki valkoisina ja toisistaan erottamattomina.

”Jokaisessa lauseessa ja valokuvassa yhdistyy kauneus ja tuska.” – New Internationalist

Han Kang (s.1970) on kirjoittanut palkittuja runoteoksia sekä romaaneja. Kirjallisuuden maailmankartalle hänet nosti romaani Vegetaristi (suom. 2017). Sen lisäksi häneltä on suomennettu romaani Ihmisen teot (2018). Han Kang opettaa luovaa kirjoittamista Soulin taideinstituutissa.

Han Kang: Valkoinen kirja
Koreankielinen alkuteos 흰
suomentanut Taru Salminen
Äänikirja ilmestyy 25.1., lukijana Elsa Saisio

Lisätietoja sekä haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt:
Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 7792942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Ykkösrivin esseisti Silvia Hosseini kirjoittaa elämästä, kuolemasta ja matkoista niiden välillä3.3.2021 08:25:00 EETTiedote

Voiko matkustamisen nautinnollisuudesta enää puhua? Mikä on Jane Austenin Ylpeyden ja ennakkoluulon yhteys pääomaan? Kuka on esseen minä? Voiko kuoleman kanssa oppia tulemaan toimeen? Tie, totuus ja kuolema (Gummerus) on Silvia Hosseinin tarkkanäköinen, omintakeinen, älykäs ja terävä tutkielma matkasta kohti väistämätöntä – muutaman mutkan kautta. Esseekokoelmassa pohditaan ruumiillisuutta ja henkisyyttä, rahaa ja valtaa, elämäniloa ja menetystä.

NY Timesin parhaaksi muistelmateokseksi viimeisen 50 vuoden ajalta nimeämä Toisissamme kiinni kuvaa äidin ja tyttären kipeän läheistä suhdetta1.3.2021 12:14:31 EETTiedote

Vivian Gornickin Toisissamme kiinni (Gummerus) on viiltävän älykäs muistelmaklassikko 1980-luvun New Yorkista. Kirja kuvaa Bronxin juutalaisessa yhteisössä kasvaneen Gornickin ja hänen äitinsä ristiriitaista suhdetta, keskinäistä riippuvuutta ja molempien elinikäistä itsenäistymispyrkimystä. Ilmestyttyään kirja aloitti Yhdysvalloissa muistelmakirjallisuuden buumin. Kansainvälisesti palkitun teoksen käännösoikeudet on myyty jo 14 maahan. Sen on suomentanut palkittu kääntäjä Arto Schroderus.

Haaveiletko matkustamisesta? Kati Kelolan kirja Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun auttaa ideoimaan, minne lähteä lentämättä ja kuinka kokea hitaan matkailun nautinto15.2.2021 09:35:54 EETTiedote

Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun (Gummerus) sisältää konkreettisia vinkkejä matkailijoille, jotka haluavat muuttaa matkustamistaan aiempaa kestävämmäksi sekä löytää uusia kohteita läheltä, Suomesta ja Euroopasta. Matkailutoimittaja Kati Kelolan kirjoittama tietokirja auttaa katsomaan karttaa uusin silmin ja suunnittelemaan matkoja, jotka tehdään kokonaan tai osittain maata pitkin.

Holly Bournen Teeskentelyä on vihainen ja viihdyttävä romaani seksuaalisesta suostumuksesta, rajoista ja omana itsenään olemisen vaikeudesta Tinder-aikakautena10.2.2021 12:32:57 EETTiedote

Englantilaisen menestyskirjailijan Holly Bournen Teeskentelyä (Gummerus) on kipeä ja nautinnollinen nykyromaani itsensä arvostamisesta, miellyttämisen halusta, traumasta selviytymisestä ja seksuaalisen suostumuksen rajoista. Samalla se on osuva kuvaus siitä, mitä sosiaalinen media ja deittisovellukset tekevät mielenterveydellemme.