Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEKSuomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK

Palokuntanuorisotyö kasvattaa turvallisuusmyönteisiä nuoria

Palokuntanuorisotyö parhaimmillaan on innovatiivista, paloasemaa ympäröivän yhteisön turvallisuutta edistävää toimintaa. Nuorisotyö myös kasvattaa nuorten turvallisuusmyönteisyyttä. Päivä Paloasemalla -tapahtuman marraskuun lopussa järjestäneet paloasemat saivat hakea stipendiä palokuntanuorisotoimintansa kehittämiseen. Stipendit myönsi LähiTapiola, ja yhtiön lisäksi stipendinsaajia oli valitsemassa edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, joka koordinoi Päivä Paloasemalla -tapahtumia ja kehittää palokuntanuorisotyötä Suomessa.

– Palokuntaharrastuksessa nuoret oppivat paitsi palokuntalaistaitoja, myös turvallisuusmyönteistä elämäntapaa. Kumpikin ovat tärkeitä ja näin ollen myös tuettavia asioita vakuutusalan kannalta, sanoo riskienhallintapäällikkö Sami Sallinen LähiTapiolasta.

Palokuntanuoriso-osastoja on Suomessa noin 445. Vuoden 2016 lopussa palokuntanuoria oli 7 211 ja heidän ohjaajiaan 1 628 (SPEK toimintatilasto 2016, otos 354/445 osastoa). Palokuntanuoret opettelevat palokuntataitoja viikkoharjoituksissa, käyvät leireillä, kansainvälisissä tapahtumissa ja osallistuvat erilaisiin kilpailuihin.

– Palokuntanuorisotoiminta on nuorille palokunnasta riippuen ilmaista tai maksut ovat nimellisiä. Siksi palokunta on harrastuksena mahdollinen myös sellaisille lapsille ja nuorille, jotka eivät voi osallistua vaikkapa kalliita varusteita ja lisenssimaksuja vaativiin urheiluharrastuksiin. Ilmaisuus kuitenkin aiheuttaa sen, että varoja toimintaan täytyy saada jostakin muualta, kertoo palokuntajohtaja Petri Jaatinen Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä.

LähiTapiola on myöntänyt 7 000 euroa palokuntien nuorisotoiminnan kehittämiseen. Stipendeillä haluttiin tukea palokuntanuoriso-osastoja, jotka ovat aloittelemassa tai tuloksellisesti elvyttämässä toimintaansa. Erään palokunnan nuorisotoiminta oli tyrehdyksissä paloaseman vesivahingon takia, ja toiminnan elvyttämistä tuettiin stipendillä. Myös innovatiivisesta yhteistyöstä koulutoimen kanssa jaettiin stipendi.

LähiTapiolan ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön edustajat valitsivat 59 hakemuksesta stipendin saajat. Hakemuksista ilmeni palokuntanuorisotoiminnan moninaiset rahareiät. Paljon tarvetta on nuorten perusvarusteisiin, kuten haalareihin, jalkineisiin ja kypäriin. Stipendiä haettiin myös leireille osallistumiseen ja tapahtumien järjestämisiin.

Päivä Paloasemalla -tapahtuma järjestettiin 25.11. kaikkiaan 366 paloasemalla eri puolilla Suomea. Tapahtumiin osallistui yhteensä noin sata tuhatta henkilöä.

Päivä Paloasemalla -tapahtuman järjestäneistä, nuoristoimintaan stipendiä hakeneista palokunnista tuetaan seuraavia palokuntia:

Särkisalmen VPK: Timo Huttunen, 050 275227
Petalax Bradklubb: Tommi Uotinen, 050 3845045
Vuosaaren VPK: Jani Vepsä, jani.vepsa@vuosaarenvpk.fi
Savion VPK: Jukka Astala, 040 719 6262
Padasjoen VPK: Niko Ara, 0414352989
Nivalan VPK: Juha Eskola, 044 308 4567
Karis FBK: Stefan Skogberg, 040 7252228
Pihtiputaan PVPK: Kim Suokas, 045 8560404
Isnäs FBK: Tero Paavilainen, 0400 422771

Päivä Paloasemalla-tapahtuma aloittaa vuosittain marras-joulukuun vaihteessa vietettävän Paloturvallisuusviikon. Kampanjaa koordinoi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö yhteistyössä sisäministeriön, Nuohousalan Keskusliiton, pelastuslaitosten, Suomen Palopäällystöliiton, Finanssiala ry:n, pelastusliittojen, EHYT ry:n, Suomen Kiinteistöliiton ja Suomen Omakotiliiton kanssa ja sitä rahoittaa Palosuojelurahasto. Päivä paloasemalla -tapahtuman yritysyhteistyökumppanina toimii LähiTapiola.

Sami Sallinen
Riskienhallintapäällikkö
Yritysvastuu ja yhteiskuntasuhteet
LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö
Revontulenkuja 1, 02100 Espoo
sami.sallinen@lahitapiola.fi

Juha Hassila
Tiedotuspäällikkö
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö ry
Ratamestarinkatu 11, 00520 Helsinki
juha.hassila@spek.fi

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.