Palosalmen maatila ja sadat muut avaavat ovensa Lähiruokapäivänä 10. syyskuuta!

Palosalmen maatila Perhosta on yksi monesta toimijasta, jotka osallistuvat valtakunnalliseen Lähiruokapäivään 10.9.2022 ja avaavat ovet yleisölle. Palosalmen maatila on mukana Lähiruokapäivässä toistamiseen.

Lähiruokapäivän aikana yleisöllä on mahdollisuus tutustua erilaisten tuottajien toimintaan sekä ostaa tuoreita raaka-aineita suoraan tekijöiltä ympäri Suomen. Eri kohteissa kävijöillä on mahdollisuus tutustua muun muassa paikan eläimiin, koneisiin, tuotannon prosesseihin, pihapiiriin, lähiruokaan, makujen maailmaan sekä maaseudun elämyksiin.

- Odotamme innolla, että pääsemme tutustuttamaan ihmisiä maatalouteen ja maaseudun elämään sekä saisimme ihmisiä vierailemaan tilallamme. Odotan myös, että pääsen kertomaan työstäni ja maataloudesta vierailijoille, Mirka Peltokangas kertoo.

Tapahtumapäivänä on myynnissä tilan ylämaankarja- ja lampaanlihatuotteita mm. grillimakkaraa, pihviä, säilykettä sekä kebabia. Myynnissä on myös tilan lampaiden ja alpakoiden villasta kehrättyä villalankaa sekä tilan perunoita ja kananmunia. Tilan lampaisiin, kanoihin ja alpakoihin pääset tutustumaan tilan pihapiirissä ja voit myös tervehtiä ylämaankarjaa laitumen lähistöltä. Tapahtumapäivänä voit nauttia tilan pihapiirissä myös kahvista, mehusta sekä pienestä purtavasta. Esillä on myös tilan maatalouskoneita, tervetuloa tutustumaan maatilan elämään!

- Ehdottomasti kannattaa lähteä tutustumaan suomalaiseen maaseutuun ja kiertää useampikin tila samalla kerralla, koska kaikki maatilat ovat erilaisia. Tilat ovat panostaneet tähän tapahtumapäivään ja toivovat kovasti vieraita sekä uusia asiakkaita tutustumaan omaan työhönsä, Peltokangas kannustaa.

Valtakunnallinen Lähiruokapäivä järjestetään jo seitsemättä kertaa ja osallistuvia toimijoita riittää ympäri Suomen. Lähiruokapäivä on oikea maku- ja elämysmatka suomalaisen lähiruuan pariin: päivän aikana pääsee tutustumaan lähialueen ruoantuottajien monipuoliseen kirjoon, aina perinteisistä maatiloista riistayhdistyksiin, pienpanimoihin ja jatkojalostajiin. Mukaan ovensa avaamaan kutsutaan ruoantuottajien ohella erilaisia maaseudun toimijoita ja yrityksiä aina matkailu- ja elämyspalveluista erilaisiin yhdistyksiin ja ruoka-alan ammattilaisiin.

Osallistuvien tilojen, muiden kohteiden hakutoiminto sekä lisätietoa Lähiruokapäivästä löytyy osoitteesta www.lähiruokapäivä.fi. Lähiruokapäivän järjestäjäksi taas voi ilmoittautua tapahtumapäivään 10.9.2022 mennessä osoitteessa www.ostatilalta.fi/ryhdy-jarjestajaksi/.

Palosalmen maatila antaa mielellään lisätietoja oman tilansa osalta!

Heidi Kohtala, Maaseutuverkostopalvelut
050 5240318, heidi.kohtala@ruokavirasto.fi

Mirka Peltokangas, Palosalmen maatila
0400 413779, palosalmi@outlook.com

Ruusukaalin aika on nyt4.10.2022 15:23:52 EEST | Tiedote

Ruusukaalin viljelijöillä on parasta aikaa meneillään sadonkorjuu. Suomen olosuhteissa työ tapahtuu käsin, koska kaalinkerät on saatava ennen kovia pakkasia kylmävarastoon sitä mukaa kun niitä valmistuu. Niitä ei voi pitää pellolla ja koota kerralla, kuten lyhyen päivän sääolosuhteissa. Suomessa maukas ja kaunis ruusukaali on edelleen melko tuntematon, toisin kuin esimerkiksi Hollannissa ja Englannissa, joissa ruusukaalia osataan arvostaa.

Suomen tiukennettava otettaan EU:n ennallistamisasetukseen 22.9.2022 14:24:25 EEST | Tiedote

Valtioneuvosto päätti tänään torstaina kantansa luonnon ennallistamista koskevaan EU-asetusehdotukseen. Komissio julkisti oman ehdotuksensa kesäkuussa. MTK on alkuvuodesta lähtien vaatinut hallitukselta aktiivisuutta ja Suomen etujen vahvaa puolustamista asiassa. MTK pitää erittäin tärkeänä, että kanta on nyt hallituksessa lopulta muodostettu. Otetta on kuitenkin Ruotsin tapaan edelleen tiukennettava.