Paloturvallisuusviikko 24.11. – 1.12. muistuttaa: Joka päivä syttyy 4 asuntopaloa sähkölaitteen takia

Jokasyksyinen Paloturvallisuusviikko järjestetään 24.11.–1.12. Kerromme kampanjaviikon aikana kodin vaaran paikoista, joista yleisimpiä ovat: • sähkölaitteet, joista syttyy päivittäin 4 tulipaloa • liesipalot, noin puolet edellisistä • kiukaat, joihin liittyviä paloja on useammin kuin viikottain.

– Suurin osa kotien tulipaloista alkaa keittiön sähkölaitteista. Itse laitteet ovat yleensä turvallisia. Palot johtuvat laitteiden ohjeiden vastaisesta tai viallisen laitteen käytöstä, sanoo turvallisuusasiantuntija Jari Pouta Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä.

Suomessa syttyy keskimäärin 8 asuntopaloa joka päivä. Tulipaloissa kuolee noin 80 suomalaista vuodessa. Sekä asuntopalot että palokuolemat ovat olleet viime vuosina vähenemään päin, mutta paloturvallisuudessa on paljon vielä parannettavaa. Esimerkiksi palokuolemia Suomessa tapahtuu huomattavasti enemmän kuin Keski-Euroopan maissa.

Paloturvallisuusviikkoa vietetään 24.11. – 1.12.
24.11. eri puolilla Suomea 358 paloasemalla järjestetään Päivä paloasemalla -tapahtuma. Koko perhe voi opetella paloturvallisuutta ihan kädestä pitäen.
Tapahtumaan osallistuvat paloasemat näkyvät täältä: www.paloturvallisuusviikko.fi/paiva-paloasemalla

Olemme tehneet nettiin Palometri-testin, joka opastaa oman kodin paloturvallisuuden varmistamiseen ja siihen, kuinka tulipalon sattuessa toimitaan oikein. Olisi hienoa, jos voisitte innostaa lukijoitanne tekemään testin. Palometri löytyy täältä:
www.paloturvallisuusviikko.fi/palometri

Teemaviikko päättyy 1.12. Palovaroitinpäivään. Tuolloin muistutamme siitä, että palovaroittimen paristojen kunto on hyvä tarkistaa säännöllisesti, vaikkapa kuukausittain. Vuonna 2016 vain 38 %:ssa asuinrakennusten tulipaloissa oli toimiva palovaroitin. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että kyselytutkimusten mukaan kaikissa kodeissa on riittävästi palovaroittimia. Palovaroitin kannattaa pitää kunnossa; silloin se havaitsee alkavan palon tehokkaasti.

EHKÄISE KODIN TULIPALOT - MUISTA AINAKIN NÄMÄ:
• Ole huolellinen lieden kanssa.
• Reistailevat sähkölaitteet ovat aina paloriski.
• Sähkölaitteet tarvitsevat valvontaa käynnissä ollessaan.
• Sauna ei ole turvallinen paikka pyykin kuivattamiseen.

Paloturvallisuusviikkoa koordinoi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö. Yhteistyössä ovat mukana sisäministeriö, Suomen Palopäällystöliitto, Nuohousalan Keskusliitto, Finanssiala, pelastuslaitokset, pelastusliitot, Suomen Kiinteistöliitto, Suomen Omakotiliitto, Ehyt ry, Kirkkohallitus ja Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry. Paloturvallisuusviikon rahoittaa palosuojelurahasto, ja Päivä Paloasemalla -tapahtumien yritysyhteistyökumppanina on LähiTapiola.