Pamfletti: Työelämä kaipaa toisintekemistä

Jenni Karjalaisen "Disruptioita posliinikaupassa" kertoo ihmisen kyvystä oppia, kehittää osaamistaan, kantaa osaamisestaan ja teoistaan vastuuta sekä mahdollisuudesta luoda niillä jotain uutta, toisenlaista.

Suomi hellii itsestään ajatusta innovaatiovetoisena osaamistaloutena. Silti emme osaa työelämässä jättää toisintekemiselle riittävästi tilaa, väittää Disruptioita posliinikaupassa –pamfletin Kalevi Sorsa -säätiölle kirjoittanut Jenni Karjalainen.

”Työelämän rakenteellisista jäykkyyksistä puhutaan Suomessa paljon. Joustoja haetaan luomalla uutta, yhtä lailla jäykkää lainsäädäntöä. Meidän pitäisi kiinnittää merkittävästi enemmän huomiota työelämän arkeen ja luoda mahdollisuuksia ja paikkoja asioiden tekemiselle toisin”, Karjalainen sanoo.

Pamfletissa arvioidaan suomalaisen työelämän tämänhetkistä tilaa ja kerrotaan kymmenen työelämän tositarinaa, joissa toimitaan toisin: yllättävästi, rohkeasti ja ennalta-arvaamattomasti.

”Suomalaisen työelämän ongelmalliseksi kokevat elävät ikään kuin Suomi olisi jonkinlainen posliinikauppa: jos kaikkea ei varmisteta, valvota ja tehosteta, jotain varmasti menee peruuttamattomasti rikki”, Karjalainen kärjistää.

Karjalaisen mielestä disruptioita ei kaivata vain teknologisessa mielessä, vaan myös työelämän arjessa. Talous perustuu enenevässä määrin innovaatioihin. Pelkkään hintakilpailukykyyn nojaaminen johtaa Karjalaisen mukaan alihankintaketjun häntäpää-Suomeen. Nyt tarvittaisiin päinvastoin rohkeutta ajatella ja tehdä toisin.

”Uskon, että moni voisi vaikuttaa omaan työhönsä ja sen tekemisen tapoihin paljon enemmän kuin nyt tekee. Toivon, että pamfletti herättää mahdollisimman monen punnitsemaan, tekeekö hän töitä suorittaakseen suoritteita vai suurempien, strategisten päämäärien eteen.”

Jenni Karjalainen on Insinööriliiton johtava asiantuntija, joka on aiemmin työskennellyt mm. SAK:ssa, Akavassa ja työministerin erityisavustajana.

Jenni Karjalaisen Disruptioita posliinikaupassa -pamfletti (Kalevi Sorsa -säätiö 2018) on luettavissa osoitteessa sorsafoundation.fi/disruptioita-posliinikaupassa. Pamfletin voi myös tilata maksutta osoitteesta info(at)sorsafoundation.fi.

Kirjoittaja: Jenni Karjalainen, puhelin 040 751 5496
Kalevi Sorsa -säätiö: projektitutkija Maija Mattila, puhelin 050 575 1338, maija.mattila(at)sorsafoundation.fi

Raportin julkistus: Punainen lanka hukassa kuntien lapsiperhetyössä?15.10.2018 07:00Kutsu

YK:n lapsen oikeuksien sopimus on unohtunut kuntien lapsiperhestrategiatyöstä ja valtion toiminta viimeisen neljän vuosikymmenen aikana on lähinnä keskeyttänyt ja hämmentänyt kunnissa kulloinkin käynnissä ollutta, lasten ja nuorten parhaaksi tehtyä strategiatyötä. Näin väittävät dosentti Matti Rimpelä, strategiajohtaja Markku Rimpelä ja strategiapäällikkö Juuso Heinisuo tuoreessa raportissaan "Onko strategioista tullut tragedioita? Lapsiperheet ja lapset kuntien strategiatyössä" (Kalevi Sorsa -säätiö).

Raportti: Alustatalous ei ole jakamistaloutta (välttämättä) - Lähtökohtia alustatalouden sääntelyyn2.10.2018 15:26Tiedote

Alusta- ja jakamistaloudesta puhutaan toisinaan synonyymeinä. Tämä sekaannus hämärtää jakamistalouden myönteisiä puolia ja houkuttelee päätöksentekijöitä kohtelemaan alustataloutta perusteettoman keveästi. Näin väittää Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkija, YTT Maija Mattila tuoreessa raportissaan "Alustatalous ei ole jakamistaloutta (välttämättä) – Lähtökohtia alustatalouden sääntelyyn".