Pamfletti: Työelämä kaipaa toisintekemistä

Jenni Karjalaisen "Disruptioita posliinikaupassa" kertoo ihmisen kyvystä oppia, kehittää osaamistaan, kantaa osaamisestaan ja teoistaan vastuuta sekä mahdollisuudesta luoda niillä jotain uutta, toisenlaista.

Suomi hellii itsestään ajatusta innovaatiovetoisena osaamistaloutena. Silti emme osaa työelämässä jättää toisintekemiselle riittävästi tilaa, väittää Disruptioita posliinikaupassa –pamfletin Kalevi Sorsa -säätiölle kirjoittanut Jenni Karjalainen.

”Työelämän rakenteellisista jäykkyyksistä puhutaan Suomessa paljon. Joustoja haetaan luomalla uutta, yhtä lailla jäykkää lainsäädäntöä. Meidän pitäisi kiinnittää merkittävästi enemmän huomiota työelämän arkeen ja luoda mahdollisuuksia ja paikkoja asioiden tekemiselle toisin”, Karjalainen sanoo.

Pamfletissa arvioidaan suomalaisen työelämän tämänhetkistä tilaa ja kerrotaan kymmenen työelämän tositarinaa, joissa toimitaan toisin: yllättävästi, rohkeasti ja ennalta-arvaamattomasti.

”Suomalaisen työelämän ongelmalliseksi kokevat elävät ikään kuin Suomi olisi jonkinlainen posliinikauppa: jos kaikkea ei varmisteta, valvota ja tehosteta, jotain varmasti menee peruuttamattomasti rikki”, Karjalainen kärjistää.

Karjalaisen mielestä disruptioita ei kaivata vain teknologisessa mielessä, vaan myös työelämän arjessa. Talous perustuu enenevässä määrin innovaatioihin. Pelkkään hintakilpailukykyyn nojaaminen johtaa Karjalaisen mukaan alihankintaketjun häntäpää-Suomeen. Nyt tarvittaisiin päinvastoin rohkeutta ajatella ja tehdä toisin.

”Uskon, että moni voisi vaikuttaa omaan työhönsä ja sen tekemisen tapoihin paljon enemmän kuin nyt tekee. Toivon, että pamfletti herättää mahdollisimman monen punnitsemaan, tekeekö hän töitä suorittaakseen suoritteita vai suurempien, strategisten päämäärien eteen.”

Jenni Karjalainen on Insinööriliiton johtava asiantuntija, joka on aiemmin työskennellyt mm. SAK:ssa, Akavassa ja työministerin erityisavustajana.

Jenni Karjalaisen Disruptioita posliinikaupassa -pamfletti (Kalevi Sorsa -säätiö 2018) on luettavissa osoitteessa sorsafoundation.fi/disruptioita-posliinikaupassa. Pamfletin voi myös tilata maksutta osoitteesta info(at)sorsafoundation.fi.

Kirjoittaja: Jenni Karjalainen, puhelin 040 751 5496
Kalevi Sorsa -säätiö: projektitutkija Maija Mattila, puhelin 050 575 1338, maija.mattila(at)sorsafoundation.fi

040 1952 041http://www.sorsafoundation.fi