Pandemia sai suomalaisfirmat panostamaan entistä enemmän sisältöihin

Jaa

Suomalaiset B2B-yritykset ovat käyttäneet pandemian aikana aiempaa enemmän rahaa sisältömarkkinointiin, ja sijoituksien odotetaan kasvavan myös kriisin lievennyttyä. Asia käy ilmi Spoon Finlandin Kantar TNS:llä teettämästä tutkimuksesta.

Kyselyssä haastateltiin markkinointipäätöksistä vastaavia henkilöitä 200:ssa suuressa ja keskisuuressa B2B-yrityksessä Suomessa. Vain seitsemän prosenttia vastaajista kertoi, että pandemia oli saanut heidät sijoittamaan aiempaa vähemmän sisältömarkkinointiin. 56 prosenttia vastaajista kertoi sijoituksien pysyneen ennallaan, kun taas 36 prosenttia sanoi pandemian saaneen heidät panostamaan sisältömarkkinointiin aiempaa enemmän.

”Tutkimustulokset vahvistavat meidän näkemyksemme siitä, kuinka liikkumisen, julkisten tapahtumien ja monien muiden henkilökohtaisten kontaktien rajoittaminen on johtanut siihen, että yritykset ovat kääntyneet yhä enemmän verkkoviestinnän puoleen saadakseen yhteyden niin asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin kuin muihinkin sidosryhmiin”, Spoon Finlandin Agency Director Denise Wall kertoo.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa markkinointipäätöksien tekijöistä uskoo lisäpanostuksien jatkuvan, vaikka rajoituksia lievennätään ja ihmiset voivat palata pandemiaa edeltäneisiin vuorovaikutuskeinoihinsa.

Kuinka sisältömarkkinointiin liittyvien investointien sitten odotetaan muuttuvan tulevaisuudessa? 62 prosenttia kyselyyn vastanneista uskoo menojen kasvavan, kun taas 36 prosenttia ajattelee kulujen pysyvän ennallaan. Vain yksi prosentti vastaajista sanoi, että he tulevat käyttämään tulevaisuudessa aiempaa vähemmän rahaa sisältömarkkinointiin.

”Me uskomme, että pandemian aiheuttaman viestinnän nopean digitalisoitumisen vaikutukset jatkuvat todennäköisesti myös nykyisten rajoitusten päätyttyä. Tämä on hyvä uutinen sekä sisältöjen tekijöille että niiden kuluttajille”, Wall huomauttaa.

Markkinointipäätöksistä vastaavat henkilöt totesivat kyselyssä, että sisältöformaatiti, kuten videot, webinaarit, artikkelit, uutiskirjeet, tapahtumat ja podcastit tulevat entistä tärkeämmiksi. Jopa 55 prosenttia vastaajista mainitsi spontaanisti, että videot tulevat olemaan keskeisessä roolissa. 47 prosenttia mainitsi webinaarit ja verkkotapahtumat, 36 prosenttia tekstiartikkelit, 22 prosenttia live-tapahtumat ja 20 prosenttia uutiskirjeet.

Lisäksi 16 prosenttia vastaajista uskoi, että podcasteilla ja muilla erilaisilla ääniformaateilla tulee olemaan suuri rooli tulevaisuuden sisältömarkkinoinnissa.

Kantar TNS haastatteli tutkimukseen sellaisten yritysten markkinointi- ja viestintäpäätöksistä vastaavia henkilöitä, joissa työskentelee yli 50 ihmistä. Puhelinhaastattelut tehtiin 30.3.–14.4.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Denise Wall
Agency Director
Spoon Finland
0400 519 239
denise.wall@spoonagency.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Spoon Publishing (Finland)
Kalevankatu 4 A 20
00100 HELSINKI

https://spoonagency.com/helsinki/

People People People [peoplepeoplepeople.group]

People People People on toimistoverkosto, johon kuuluvat Spoon group, Oh My group, The Domain Was Taken, KIT, Spoon Marketing Tech, Sigmar ja Trickle. Verkostolla on toimistoja Tukholmassa, Göteborgissa, Malmössä, Halmstadissa, Härnösandissa, Piteåssa, Luulajassa, Skellefteåssa, Oslossa, Helsingissä ja Lontoossa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Spoon Publishing (Finland)

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme