Pandemia uuvutti korkeakouluopiskelijat

Viime vuonna tehdyssä Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOKin etäopiskelun laatukyselyssä ilmeni, että jopa 60 prosenttia opintojensa alkuvaiheessa olevista opiskelijoista koki stressin ja uupumuksen lisääntyneen pandemia-aikana. Myös heidän opiskelumotivaationsa oli heikentynyt.
Helsingin yliopiston opiskelijoiden uupumusta kartoittaneen kasvatustieteen professori Katariina Salmela-Aron mukaan Helsingin yliopiston opiskelijoista 22 prosenttia on ollut erittäin voimakkaasti uupuneita, 27 prosenttia uupuneita ja 30 prosenttia uupumisriskissä.
– Uupuminen on todella omilla luokkalaisillani arjessa läsnä ja kuulen jaksamisen ongelmista O'Diakon toiminnan kautta myös laajemmin, Diakin opiskelijakunta O’Diakon puheenjohtaja Elisa Laitila kertoo Dialogissa.
O’Diakon varapuheenjohtaja Jere Höyhtyästä on erityisen surullista se, etteivät pandemia-ajan vuosikurssilaiset pääse ryhmäytymään ja tutustumaan toisiinsa.
– Tunnistan joitakin luokkakavereitani vain heidän äänensä perusteella. Opiskelijakunnalla, lehtoreilla ja lukukausivastaavilla tulee olemaan ryhmäyttämisessä iso työ edessään, kun kouluun päästään takaisin.
Diakin kuraattori Tiina Ikosen mukaan poikkeusaika on haastanut opiskelijoiden mielen joustavuutta, psyykkistä palautumiskykyä ja mielenterveyttä. Sosiaalisen kanssakäymisen lisäksi etäopiskelu voi jarruttaa ammatillisen identiteetin kehittymistä
– On tutkittu, että ammatillinen identiteetti, eli se kuka koen ammatillisesti olevani ja mihin kuulun nyt ja tulevaisuudessa, vahvistuu ennen kaikkea arkisessa ja yhteisöllisessä vuorovaikutuksessa eikä ainoastaan tietosisältöjä hankkimalla.
Pandemia-aika on opiskelijoiden lisäksi vaikuttanut monella tapaa korkeakoulun opintojen järjestämiseen sekä myös tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan. Moneen toimintaan se on tarjonnut myös oppia siitä, miten verkossa voi kohdata toisen ihmisen ja millaisia mahdollisuuksia on osallistua opetukseen ja erilaisiin tapahtumiin fyysisestä sijainnista huolimatta.
Dialogin teemanumero pureutuu siihen, minkälaisia vaikutuksia etätyökäytännöillä on ollut opiskelun lisäksi esimerkiksi hanketyöhön, tulkkauksen opetukseen, diakoniatyöhön tai opiskelijaharjoitteluihin.
Lue lisää
Dialogi on Diakonia-ammattikorkeakoulun verkkomedia, joka tekee näkyväksi Diakin asiantuntemusta, vahvuusalueita ja tuloksia. Diakin vahvuusalueita ovat sosiaalinen osallisuus, muuttuva monikulttuurisuus, älykkäät sote-palvelut ja yhteisöissä elävät uskonnot. Dialogissa herätetään keskustelua ja otetaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Aura VuorenrinneviestintäpäällikköDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:040 509 2577aura.vuorenrinne@diak.fiHelka Repoviestinnän asiantuntijaDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:050 597 5008helka.repo@diak.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) kouluttaa asiantuntijoita sosiaali-, terveys-, kirkon ja tulkkauksen aloille. Se osallistuu koulutusalojensa alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämiseen mm. hanketoimintansa kautta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak)
Diak liittyy mukaan edistämään ammatillisia tohtoritutkintoja – mukana jo 13 ammattikorkeakoulua18.11.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) on liittynyt ryhmään, joka edistää ammatillisen tohtoritutkinnon käynnistämistä Suomessa. Diakin myötä tohtoripilotin valmistelussa on nyt mukana jo 13 suomalaista ammattikorkeakoulua. Tämä vahvistaa entisestään ammattikorkeakoulukentän yhteistä tahtotilaa kehittää työelämälähtöistä jatkokoulutusta ja vastata suomalaisen yhteiskunnan ja elinkeinoelämän muuttuviin osaamistarpeisiin.
Varhaiskasvatuksen sosionomit kehittävät työelämää14.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Varhaiskasvatuksen uusi ammattiryhmä, sosionomit, tuovat uudenlaista osaamista varhaiskasvatukseen. Työelämälähtöisyys näkyy sosionomeilla jo opinnoissa. Diakonia-ammattikorkeakoulun tuore julkaisu esittelee varhaiskasvatuksen sosionomikoulutuksen opiskelijoiden ja työelämän yhteiskehittämisen tuloksia.
Sitoutunut henkilöstö tuo vakautta sijaishuoltoon10.11.2025 08:59:00 EET | Tiedote
Diakonia-ammattikorkeakoulu ja Satakunnan ammattikorkeakoulu ovat käynnistäneet yhdessä SataLasso – lastensuojelun veto- ja pitovoiman kehittäminen Satakunnassa -hankkeen, jonka tavoitteena on tehdä lastensuojelun sijaishuollosta vetovoimainen uravalinta ja tukea työntekijöiden osaamista sekä työssä jaksamista.
Zekki.fi kutsuu jakamaan vertaistarinoita nuorten hyvinvoinnin vahvistamiseksi6.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Diakonia-ammattikorkeakoulun kehittämä Zekki.fi haastaa suomalaiset pysähtymään nuorten hyvinvoinnin äärelle kysymällä: “Miten sulla menee?” Zekki.fi:n kehittämistyössä on noussut esiin nuorten toive kuulla toistensa kokemuksia ja vertaistarinoita.
Diakista valmistuneet työllistyvät parhaiten Suomessa – lähes kaikki löytävät töitä5.11.2025 13:50:00 EET | Tiedote
Tuore ammattikorkeakouluista valmistuneiden työllistymistä koskeva raportti vahvistaa Diakin aseman Suomen ammattikorkeakoulujen työllistymisen kärjessä. Viivain Oy:n tuottaman raportin mukaan Diakista valmistuneiden työllistyminen on edelleen selvästi maan keskiarvoa parempaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

