Pandemia uuvutti korkeakouluopiskelijat

Viime vuonna tehdyssä Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOKin etäopiskelun laatukyselyssä ilmeni, että jopa 60 prosenttia opintojensa alkuvaiheessa olevista opiskelijoista koki stressin ja uupumuksen lisääntyneen pandemia-aikana. Myös heidän opiskelumotivaationsa oli heikentynyt.
Helsingin yliopiston opiskelijoiden uupumusta kartoittaneen kasvatustieteen professori Katariina Salmela-Aron mukaan Helsingin yliopiston opiskelijoista 22 prosenttia on ollut erittäin voimakkaasti uupuneita, 27 prosenttia uupuneita ja 30 prosenttia uupumisriskissä.
– Uupuminen on todella omilla luokkalaisillani arjessa läsnä ja kuulen jaksamisen ongelmista O'Diakon toiminnan kautta myös laajemmin, Diakin opiskelijakunta O’Diakon puheenjohtaja Elisa Laitila kertoo Dialogissa.
O’Diakon varapuheenjohtaja Jere Höyhtyästä on erityisen surullista se, etteivät pandemia-ajan vuosikurssilaiset pääse ryhmäytymään ja tutustumaan toisiinsa.
– Tunnistan joitakin luokkakavereitani vain heidän äänensä perusteella. Opiskelijakunnalla, lehtoreilla ja lukukausivastaavilla tulee olemaan ryhmäyttämisessä iso työ edessään, kun kouluun päästään takaisin.
Diakin kuraattori Tiina Ikosen mukaan poikkeusaika on haastanut opiskelijoiden mielen joustavuutta, psyykkistä palautumiskykyä ja mielenterveyttä. Sosiaalisen kanssakäymisen lisäksi etäopiskelu voi jarruttaa ammatillisen identiteetin kehittymistä
– On tutkittu, että ammatillinen identiteetti, eli se kuka koen ammatillisesti olevani ja mihin kuulun nyt ja tulevaisuudessa, vahvistuu ennen kaikkea arkisessa ja yhteisöllisessä vuorovaikutuksessa eikä ainoastaan tietosisältöjä hankkimalla.
Pandemia-aika on opiskelijoiden lisäksi vaikuttanut monella tapaa korkeakoulun opintojen järjestämiseen sekä myös tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan. Moneen toimintaan se on tarjonnut myös oppia siitä, miten verkossa voi kohdata toisen ihmisen ja millaisia mahdollisuuksia on osallistua opetukseen ja erilaisiin tapahtumiin fyysisestä sijainnista huolimatta.
Dialogin teemanumero pureutuu siihen, minkälaisia vaikutuksia etätyökäytännöillä on ollut opiskelun lisäksi esimerkiksi hanketyöhön, tulkkauksen opetukseen, diakoniatyöhön tai opiskelijaharjoitteluihin.
Lue lisää
Dialogi on Diakonia-ammattikorkeakoulun verkkomedia, joka tekee näkyväksi Diakin asiantuntemusta, vahvuusalueita ja tuloksia. Diakin vahvuusalueita ovat sosiaalinen osallisuus, muuttuva monikulttuurisuus, älykkäät sote-palvelut ja yhteisöissä elävät uskonnot. Dialogissa herätetään keskustelua ja otetaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Aura VuorenrinneviestintäpäällikköDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:040 509 2577aura.vuorenrinne@diak.fiHelka Repoviestinnän asiantuntijaDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:050 597 5008helka.repo@diak.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) kouluttaa asiantuntijoita sosiaali-, terveys-, kirkon ja tulkkauksen aloille. Se osallistuu koulutusalojensa alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämiseen mm. hanketoimintansa kautta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak)
Osallisuutta ja toimijuutta kuluneen kahden vuoden aikana12.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
AVOT-hankkeessa on tuettu ja vahvistettu Oulun alueella heikoimmassa asemassa olevien työikäisten osallisuutta ja hyvinvointia kuluneen kahden vuoden aikana.
Asiantuntijapalvelut yhteistä hyvää rakentamassa11.6.2025 09:01:10 EEST | Tiedote
Diakin asiantuntijapalveluilla tuotetaan ratkaisuja työelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin. Dialogin uusi teemanumero tuo esille asiantuntijuutta, jonka tarkoituksena on rakentaa vaikuttavia ja sosiaalista kestävyyttä edistäviä palveluita.
Diak rakentaa vaikuttavia hyvinvointipalveluita – uusi julkaisu kokoaa TKI-toiminnan konkreettisia tuloksia10.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Diak on yhteiskunnan polarisoitumiskehityksen vastavoima. Diakin tavoitteena on katkaista eriarvoistumiskehitys Suomessa ja luoda sosiaalisesti kestävä yhteiskunta, jossa jokainen voi elää onnellista elämää. Näihin tavoitteisiin tähtäämme vaikuttavalla tutkimus- ja kehittämistoiminnallamme (TKI) ja asiantuntijapalveluillamme. Uusi julkaisu tarjoaa kattavan katsauksen Diakin TKI-toiminnan painopisteisiin ja toimii tiekarttana strategiselle kehittämistyölle.
Yhdenvertaisuus korkeakouluun ei saa jäädä haaveeksi – uusi hanke tukee romanien koulutuspolkuja2.6.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Valtakunnallinen Romako korkeakoulutukseen -hanke edistää romanien osallisuutta korkeakoulutuksessa ja työelämässä. Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) ja Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) yhteistyössä toteuttaman hankkeen tavoitteena on lisätä yhdenvertaisuutta, parantaa romaniopiskelijoiden mahdollisuuksia valmistua ja työllistyä, sekä vahvistaa korkeakouluyhteisöjen valmiuksia tukea romanitaustaisia opiskelijoita.
Tulevaisuuden osaajat tarvitsevat liiketoiminnan ja yhteiskunnallisen näkökulman yhdistämistä22.5.2025 10:17:15 EEST | Tiedote
Yhteiskunnallinen yrittäjyys kiinnostaa erityisesti nuoria, mutta sitä on hankala opiskella Suomessa, koska opintotarjontaa on vähän. Kansainvälinen Open Business for Community Development -hanke kehitti avoimia verkkokursseja, joilla kuka tahansa voi ottaa yhteiskunnallisen yrittäjyyden salat haltuun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme