Pandemiat ja muut kriisit -akatemiaohjelma edistää alan tutkimuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta

Suomen Akatemia on käynnistänyt Pandemiat ja muut kriisit sekä niihin varautuminen (RESILIENCE) -akatemiaohjelman. Sen tavoitteena on tukea ja nopeuttaa covid-19-pandemiaan sekä muihin yhteiskunnallisiin kriiseihin liittyvää tutkimusta ja sen hyödyntämistä yhteiskunnassa. Tavoitteena on myös tukea tutkimusta, joka vastaa kriiseihin varautumisen, sekä kriisien vaikutusten hillinnän kysymyksiin ja näin parantaa yhteiskunnan resilienssiä eli selviytymis- ja sopeutumiskykyä.

RESILIENCE-akatemiaohjelmaan on liitetty viime vuonna rahoitetut covid-19-pandemiaan pureutuvat tutkimushankkeet. Akatemian ensimmäinen covid-19-pandemiaan suuntautunut tutkimushaku toteutettiin huhtikuussa 2020. Sen tavoitteena oli suunnata jo käynnissä olevaa tutkimusta epidemiaan ja sen vaikutusten hillintään. Tässä haussa rahoitettiin 44 tutkimushanketta 12 eri organisaatiossa useilta tutkimusaloilta. Hakemuksista pyydettiin asiantuntijalausuntoja ministeriöiltä, Elinkeinoelämän keskusliitolta, Teknologiateollisuus ry:ltä tai Business Finlandilta. Rahoitusta jaettiin 8,45 miljoonaa euroa. Mukaan valittiin hankkeita, jotka pystyivät nopeasti uudelleen suuntaamaan tutkimustaan covid-19-pandemiaan.

Ensimmäisessä tutkimushaussa rahoitettujen hankkeiden nykytilanteesta on koottu yhteenveto, joka on liitteenä. Yhteenvedossa kuvataan, miten tutkijat ovat laajentaneet aikaisempia tutkimushankkeitaan covid-tutkimukseen sekä miten hankkeissa syntyviä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää. Näistä hankkeista kolmea esiteltiin tarkemmin 27.5. toimittajille ja niiden tiedotteet on julkaistu Suomen Akatemian verkkosivuilla.

”Koronaviruspandemia on korostetusti tuonut esiin korkealaatuisen tutkimuksen ja osaamisen merkityksen hyvinvoinnille ja yhteiskunnalle sekä sen, miten tutkimukseen osoitetut panostukset ovat toimineet osaamisen rakentamisen tulevaisuusinvestointeina. Siksi pandemian iskiessä monen eri alan tutkijat pystyivät reagoimaan nopeasti koronapandemiasta selviämisen edistämiseksi. Näin tutkimus luo osaamista ja kyvykkyyttä vastata haasteisiin ja edistää yhteiskunnan selviytymistä ja ennakointikykyä”, korostaa Suomen Akatemian tutkimuksen ylijohtaja Riitta Maijala.

viestintäasiantuntija Leena Vähäkylä
leena.vahakyla@aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa yhteiskunnassa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Luomme edellytyksiä tutkijankoulutukselle ja tutkijanuralle, kansainvälistymiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat. Vuonna 2021 rahoitamme tutkimusta 437 miljoonalla eurolla. Akatemia toimii opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

Akatemiahankerahoitusta tieteellisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavalle luonnontieteiden ja tekniikan alojen tutkimukselle3.6.2021 13:44:29 EEST | Tiedote

Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta (LT) on myöntänyt rahoituksen 72 akatemiahankkeelle, joissa on kaikkiaan yhteensä sata osahanketta. Toimikunta rahoittaa akatemiahankkeita yhteensä noin 44 miljoonalla eurolla. Rahoituspäätöksissä toimikunta korosti etenkin tutkimuksen tieteellistä laatua, uutuusarvoa ja mahdollisuutta läpimurtoihin sekä hankkeen toteutettavuutta.

Ikäihmisten enemmistö selviytyy koronasta kokemuksensa avulla - heikoimmat kärsivät27.5.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Ikäihmiset ovat enimmäkseen selviytyneet korona-ajan rajoituksista hyvin. Tässä ovat auttaneet sopeutumiskyky, kekseliäisyys ja elämänkokemuksen tuoma suhteellisuudentaju. Tämä selviää Tampereen yliopiston professorin Marja Jylhän johtamasta Suomen Akatemian rahoittamasta tutkimuksesta, jossa selvitettiin haastatteluin koronarajoitusten vaikutuksia ikääntyneiden elämään.

Etäopetuksessa oppilaat kokivat saaneensa riittävästi apua27.5.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Suurin osa oppilaista odotti koronan aikaisen etäopetuksen aikana lähiopetukseen palaamista. Vain vajaat 12 prosenttia olisi toivonut etäopetuksen jatkumista. Suurin osa koki, että opettaja tiesi, mitä oppilaalle kuului. Yhteyttä pidettiin videotapaamisilla, oppimispäiväkirjoin tai henkilökohtaisilla viesteillä. Lähes kaikkien oppilaiden mukaan he saivat riittävästi apua, eniten omilta vanhemmiltaan sekä myös kavereilta ja sisaruksilta. Opettajalta ei niin helposti kysytty apua, mutta monien oppilaiden mielestä opettaja oli tarvittaessa käytettävissä.