Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton puheenjohtajaksi valittiin Lasse Aho
Suomalainen panimoala haluaa vahvistaa jatkossakin asemaansa kotimaisena ja vastuullisena elintarviketeollisuuden toimijana. Liiton jäsenyritysten valmistuksesta on jo lähes puolet alkoholittomia juomia, joiden osuus markkinoilla kasvaa vahvasti.
”Toimialan muodostama koko arvoketju luo työpaikkoja 24 000 suomalaiselle. Erityisesti koronapandemian luoman epävarmuuden aikana työllistämiskyvyn merkitys kasvaa ja korostuu entisestään. Päätettäessä työllisyyttä tukevista toimista ja niihin vaikuttavista veroratkaisuista on huomioitava toimialamme merkitys ja mahdollisuudet luoda työpaikkoja”, puheenjohtaja Lasse Aho linjaa.
Hallituksen lupaamia elvytystoimia kohdistettava kaikkiin toimialoihin
Panimoala toivoo päätöksentekijöiltä alan arvostusta ja toimintaedellytysten vahvistamista.
”Tässä haastavassa tilanteessa alkoholiveron nosto ei ole elvyttävää politiikkaa. Myös panimoteollisuuden ja palvelusektorin tarpeet on huomioitava osana laajamittaisia yhteiskunnallisia elvytystoimia”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Panimoteollisuuden yritykset noudattavat vahvaa yritys- ja yhteiskuntavastuuta. Kotimaisen valmistuksen osuus on poikkeuksellisen korkea.
”Lisäksi yritykset tuntevat vastuunsa ympäristöasioissa. Toimiala käyttää pääasiassa Suomessa valmistettuja raaka-aineita ja pakkauksia, jotka kierrätetään uusiokäyttöön tehokkaasti. Suomalainen pullojen palautusjärjestelmä on myös kansainvälistä huipputasoa”, toteaa Lasse Aho, joka valittiin aiemmin syksyllä myös Euroopan panimoliiton Brewers of Europen puheenjohtajaksi.
Lisätietoja:
Puheenjohtaja, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
lasse.aho@olvi.fi, p. 0400 203 600
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
tuula.loikkanen@panimoliitto.fi, p. 040 9220 750
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden vedenkäyttö on kansainvälisesti huipputasoa – uusi selvitys korostaa alueellisten ratkaisujen merkitystä vesipolitiikassa4.6.2025 08:10:00 EEST | Uutinen
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden vesiselvitys tarkastelee suomalaisen kokonaisvesiresurssin tilaa, vedenkäyttöä yleisesti sekä toimialalla. Selvityksen on määrä tarjota pohja keskustelulle siitä, miten kansalliset erityispiirteet voidaan huomioida EU:n yhteisessä vesiin ja vesiresurssiin liittyvässä päätöksenteossa. Euroopan komissio on aloittanut työn unionin vesiresilienssin parantamiseksi. Komission strategia julkaistaan keskiviikkona 4.6.
Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia, veromenetykset mittavat jo nyt6.5.2025 06:00:00 EEST | Uutinen
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimoliitto ja Päivittäistavarakauppa arvioivat hallituksen puoliväliriihessä ilmoittaman alkoholiveron kiristämisen lisäävän alkoholin matkustajatuontia ulkomailta. Suomen valtiolle matkustajatuonnista aiheutuu jo nyt huomattavat veromenetykset.
Hyvästi hauska vappu – virvoitusjuomien veronkorotukset iskevät suoraan suomalaisten lompakoihin30.4.2025 05:30:00 EEST | Uutinen
Hallitus kaavailee veronkorotuksia, jotka toteutuessaan johtaisivat alkoholittomien vappujuomien selkeään kallistumiseen. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen sanoo miljoonakorotusten olevan täysin suomalaisten todellisuudesta irrallaan ja kohtuuttomia suhteessa kuluttajien ostovoimaan.
KORJATTU: Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 07:52:17 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 06:05:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme