Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.

Panimoteollisuus on tyytyväinen ehdotukseen seurata alkoholin matkustajatuonnin kehitystä ja pidättäytyä veronkorotuksista ensi vuodelle

Valtiovarainministeriön tänään julkaisema ensi vuoden talousarvioehdotus osoittaa hyvää harkintakykyä alkoholiverotuksen osalta. Ensi vuodelle ei esitetä alkoholiveron korotuksia, vaan hallitus lunastaa lupauksensa tarkastella alkoholin matkustajatuonnin kehitystä.

-Tämä on kotimaiselle panimoteollisuudelle myönteinen uutinen, kiittää Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Toimiala on ollut hyvin huolissaan hallitusohjelmaan kirjatusta suunnitelmasta korottaa alkoholiveroa tilanteessa, jossa Viro ja Latvia alensivat heinäkuussa alkoholiveroaan dramaattisesti. Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) kertoi valtiovarainministeriön tiedotustilaisuudessa, että hän on pyytänyt Viron ja Latvian ministerikollegojaan keskustelemaan epäterveestä verokilpailusta.

-Myös tämä on panimoteollisuudelle myönteinen tieto, sillä esimerkiksi olutveroa ei yksinkertaisesti voi enää korottaa. On myös erittäin tärkeää, että matkustajatuonnin osalta kehitystä seurataan jatkossakin tarkasti, Pakarinen painottaa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto julkaisee lähipäivinä tuoreet tilastot alkoholin matkustajatuonnista.

-Arvioimme, että erityisesti oluen matkustajatuonti on kasvanut merkittävästi.

Epäoikeudenmukaisesta ja syrjivästä virvoitusjuomaverosta on luovuttava

Sen sijaan VM:n talousarvioehdotukseen sisältyy ehdotus korottaa virvoitusjuomien veroa 25 miljoonalla eurolla sokeripitoisia juomia painottaen. Veroa perustellaan terveysnäkökulmasta, mutta ministeri Lintilä myöntää, että kyse on myös fiskaalisesta verosta.

-Tämä on virvoitusjuomateollisuudelle pettymys, sillä virvoitusjuomavero ylimääräisenä valmisteverona on jo nyt epäoikeudenmukainen ja syrjivä. Myös perustelu terveyssyillä on vääristävä, sillä suomalaisten sokerinsaannista hyvin pieni osa on peräisin virvoitusjuomista. Erityisen epäoikeudenmukainen vero on kivennäis- ja lähdevesien osalta, sillä virvoitusjuomavero koskee myös niitä, toimitusjohtaja Riikka Pakarinen muistuttaa.

Veronkorotuksen jälkeen virvoitusjuomien sekä kivennäis- ja lähdevesien kokonaisverorasitus nousee 200 miljoonaan euroon. Panimoiden liikevaihtoon suhteutettuna se on kohtuuttoman paljon.

-Virvoitusjuomaverosta on rakennettu vaikeasti ymmärrettävä fiskaaliveron ja terveysveron hybridi, jollaista ei ole missään muualla Euroopassa. Veron rooli ja tavoiteet ovat epäselviä, ja veroa perustellaan kulloiseenkin tilanteeseen sopivalla argumenteilla.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Riikka Pakarinen,

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto

riikka.pakarinen@panimoliitto.fi p. 040 5800 833

Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Pasilankatu 2