Pankit ja viranomaiset kehittävät varautumistaan yhteisellä suurharjoituksella

Finanssialan toimintaharjoitus (FATO) on Huoltovarmuusorganisaation (HVO) järjestämä harjoitus, joka testaa, kuinka rahoitusalan ja viranomaisten yhteistyö sujuu kriisitilanteessa. Harjoitus alkaa 10. syyskuuta 2021.

Harjoitukseen osallistuvat HVO:n Rahoitusalan poolin jäsenet: valtiovarainministeriö, Suomen Pankki, Finanssivalvonta ja huoltovarmuuskriittiset rahoituslaitokset, eli käytännössä kaikki suomalaiset pankit.

”Maailma muuttuu jatkuvasti, eikä varautumisen ja jatkuvuuden merkitystä voi korostaa liikaa. Pankit ovat pystyneet ylläpitämään toimintavarmuutensa haastavinakin aikoina, kuten koronakriisissä. Nyt testataan, miten rahoitusjärjestelmä pysyy jaloillaan erilaisissa skenaarioissa”, kertoo harjoitusta koordinoiva Rahoitusalan poolin sihteeri, Finanssiala ry:n johtaja Niko Saxholm.

FATO-harjoitus järjestetään niin sanottuna kirjoituspöytäharjoituksena. Harjoituksen järjestäjät ovat luoneet erilaisia skenaarioita, ja harjoittelijoiden tulee vastata, miten organisaatio toimisi kussakin tilanteessa. Vastausaikaa on 18. lokakuuta asti, minkä jälkeen vastaukset analysoidaan ja niiden pohjalta arvioidaan kehityskohteita, joita jatkossa työstetään HVO-verkostossa

FATO-harjoitus on tärkeä osa pankkien ja viranomaisten varautumista. Se on tärkeä foorumi, jossa pankit pääsevät yhdessä viranomaisten kanssa keskustelemaan ja kehittämään varautumistaan: mikä yhteistyössä toimii ja missä on kehitettävää.

”Pankkitoimintaan kohdistuvia uhkia ovat esimerkiksi erilaiset kyberhyökkäykset tai taloudelliset kriisit. Ideoita harjoiteltaviin skenaarioihin on hankittu laajasti muun muassa Kyberturvallisuuskeskukselta ja Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskukselta. Varsinaiset harjoitustehtävät paljastetaan luonnollisesti vasta itse harjoituksessa”, Saxholm kertoo.

”Toimialojen kyberturvallisuuden nykytilakartoitus viime vuodelta kertoo, että finanssiala on kyberkypsyyden osalta toimialojen parhaimmistoa. Kyberturvallisuutta on finanssitoimialalla toteutettu johdonmukaisesti, ja on tärkeää, että saavutettu taso kyetään säilyttämään jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä,” toteaa varautumispäällikkö Tehi Palletvuori Huoltovarmuuskeskuksesta.

Edellinen pankkien FATO-harjoitus järjestettiin vuonna 2015. Tuolloin harjoitus sisälsi toimintavaiheen, jossa pankkien kriisijohtoryhmät kerättiin huoneeseen, ja järjestäjät alkoivat lähettää syötteitä: nyt meni merikaapeli poikki ja palvelunestohyökkäys lamaannutti tämän ja tuon. Ryhmä sitten joutui tekemään nopeita päätöksiä ja kertomaan, miten organisaatio tilanteessa toimisi.

”Vauhdikkuudestaan huolimatta toimintavaiheen ongelma on esimerkiksi kyberhyökkäyksen simuloinnin vaikeus, sillä matkapuhelinverkot eivät tietenkään oikeasti olleet alhaalla, vaan kommunikaatio toimi ihan normaalisti. Siksi kirjoituspöytäharjoitus antaa realistisemman kuvan organisaation kriisinsietokyvystä”, Saxholm toteaa.

Huoltovarmuuskeskus (HVK) on työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan laitos, jonka tehtävänä on maamme huoltovarmuuden ylläpitämiseen liittyvä suunnittelu ja operatiivinen toiminta. Huoltovarmuuskeskuksen yhteydessä toimii sektoreita ja pooleja, jotka pitävät yllä ja kehittävät huoltovarmuutta ja jatkuvuudenhallintaa oman toimialansa yritysten ja organisaatioiden verkostossa Huoltovarmuusorganisaatiossa.

Niko Saxholm, Finanssiala ry: 020 793 4235 / niko.saxholm@finanssiala.fi
Tehi Palletvuori, Huoltovarmuuskeskus: 029 505 1032 / tehi.palletvuori@nesa.fi.

Pankkibarometri: Yritysten lainanottohalukkuus investointeihin kasvussa15.9.2021 13:01:12 EEST | Tiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan yritysten luotonkysynnässä on odotettavissa kasvua. Kesän 2021 aikana yrityksille on myönnetty luottoja selvästi enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Yritysten luotonkysynnän kasvuodotukset näkyvät erityisesti investoinneissa. Kotitalouksien luotonkysyntä jatkuu edelleen vilkkaana, mutta sen kasvun odotetaan tasaantuvan. Barometrikysely III/2021 tehtiin pankinjohtajille elo-syyskuun vaihteessa.

Finanssiala on mukana maailman suurimmassa etäTETissä marraskuussa14.9.2021 10:01:00 EEST | Tiedote

Maailman Suurin etäTET järjestetään nyt ensimmäistä kertaa 22.-26.11.2021 ja mukana on viisi eri työnantajaliittoa. Aiemmin etäTET on järjestetty muun muassa Nordeassa, keväällä 2021 järjestettiin finanssialan oma koko viikon kestänyt TET-jakso. Viikon tarkoituksena on tarjota omaa tulevaisuuttaan suunnitteleville nuorille mahdollisuus tutustua työelämään ja eri aloihin. Tapahtuma kannustaa nuoria tutustumaan omiin kiinnostuksenkohteisiinsa ja löytämään omia vahvuuksiaan.

Hallitus teki kotimaista omistajuutta, suomalaisia piensijoittajia ja työeläkevakuutusta tukevan päätöksen9.9.2021 15:30:51 EEST | Tiedote

“Hallituksen päätös haudata osinkojen uusi lähdevero tukee kotimaista omistajuutta, tavallisten suomalaisten sijoittamista ja työeläkejärjestelmää. Arvostamme, että hallitus otti päätöksenteossaan huomioon asiantuntijaryhmän arviot lähdeveron kielteisistä vaikutuksista. Tärkeätä oli, että lähdeverosta ja sen vaikutuksista käytiin myös julkisuudessa vuoropuhelua. Avoimuudella ja laajalla asiantuntijavalmistelulla syntyy laadukkaita päätöksiä”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Loppukesä hillitsi rahastosijoituksia – uutta pääomaa elokuussa 435 miljoonaa euroa8.9.2021 13:43:34 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin elokuussa uutta pääomaa yhteensä 435 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli elokuun lopussa 156 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Uusin pankkien sääntelyuudistus voi iskeä erityisesti asunto- ja yritysluottoihin3.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Mikäli EU:ssa kaavailtu tapa toimeenpanna pankkien vakavaraisuussääntelyn viimeisin Basel III -uudistus toteutuu, voivat monien eurooppalaisten pankkien pääomavaatimukset nousta merkittävästi. Suomessa tämä haittaisi erityisesti asunto- ja yritysluototusta. Se heikentäisi pankkien mahdollisuutta rahoittaa talouden elpymistä ja vihreitä investointeja. Uudistus pitäisikin tehdä poliittisten päättäjien alun perin linjaamalla tavalla niin, että nykyiset pääomavaatimukset eivät oleellisesti nouse.