Pankit ja viranomaiset kehittävät varautumistaan yhteisellä suurharjoituksella

Finanssialan toimintaharjoitus (FATO) on Huoltovarmuusorganisaation (HVO) järjestämä harjoitus, joka testaa, kuinka rahoitusalan ja viranomaisten yhteistyö sujuu kriisitilanteessa. Harjoitus alkaa 10. syyskuuta 2021.

Harjoitukseen osallistuvat HVO:n Rahoitusalan poolin jäsenet: valtiovarainministeriö, Suomen Pankki, Finanssivalvonta ja huoltovarmuuskriittiset rahoituslaitokset, eli käytännössä kaikki suomalaiset pankit.

”Maailma muuttuu jatkuvasti, eikä varautumisen ja jatkuvuuden merkitystä voi korostaa liikaa. Pankit ovat pystyneet ylläpitämään toimintavarmuutensa haastavinakin aikoina, kuten koronakriisissä. Nyt testataan, miten rahoitusjärjestelmä pysyy jaloillaan erilaisissa skenaarioissa”, kertoo harjoitusta koordinoiva Rahoitusalan poolin sihteeri, Finanssiala ry:n johtaja Niko Saxholm.

FATO-harjoitus järjestetään niin sanottuna kirjoituspöytäharjoituksena. Harjoituksen järjestäjät ovat luoneet erilaisia skenaarioita, ja harjoittelijoiden tulee vastata, miten organisaatio toimisi kussakin tilanteessa. Vastausaikaa on 18. lokakuuta asti, minkä jälkeen vastaukset analysoidaan ja niiden pohjalta arvioidaan kehityskohteita, joita jatkossa työstetään HVO-verkostossa

FATO-harjoitus on tärkeä osa pankkien ja viranomaisten varautumista. Se on tärkeä foorumi, jossa pankit pääsevät yhdessä viranomaisten kanssa keskustelemaan ja kehittämään varautumistaan: mikä yhteistyössä toimii ja missä on kehitettävää.

”Pankkitoimintaan kohdistuvia uhkia ovat esimerkiksi erilaiset kyberhyökkäykset tai taloudelliset kriisit. Ideoita harjoiteltaviin skenaarioihin on hankittu laajasti muun muassa Kyberturvallisuuskeskukselta ja Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskukselta. Varsinaiset harjoitustehtävät paljastetaan luonnollisesti vasta itse harjoituksessa”, Saxholm kertoo.

”Toimialojen kyberturvallisuuden nykytilakartoitus viime vuodelta kertoo, että finanssiala on kyberkypsyyden osalta toimialojen parhaimmistoa. Kyberturvallisuutta on finanssitoimialalla toteutettu johdonmukaisesti, ja on tärkeää, että saavutettu taso kyetään säilyttämään jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä,” toteaa varautumispäällikkö Tehi Palletvuori Huoltovarmuuskeskuksesta.

Edellinen pankkien FATO-harjoitus järjestettiin vuonna 2015. Tuolloin harjoitus sisälsi toimintavaiheen, jossa pankkien kriisijohtoryhmät kerättiin huoneeseen, ja järjestäjät alkoivat lähettää syötteitä: nyt meni merikaapeli poikki ja palvelunestohyökkäys lamaannutti tämän ja tuon. Ryhmä sitten joutui tekemään nopeita päätöksiä ja kertomaan, miten organisaatio tilanteessa toimisi.

”Vauhdikkuudestaan huolimatta toimintavaiheen ongelma on esimerkiksi kyberhyökkäyksen simuloinnin vaikeus, sillä matkapuhelinverkot eivät tietenkään oikeasti olleet alhaalla, vaan kommunikaatio toimi ihan normaalisti. Siksi kirjoituspöytäharjoitus antaa realistisemman kuvan organisaation kriisinsietokyvystä”, Saxholm toteaa.

Huoltovarmuuskeskus (HVK) on työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan laitos, jonka tehtävänä on maamme huoltovarmuuden ylläpitämiseen liittyvä suunnittelu ja operatiivinen toiminta. Huoltovarmuuskeskuksen yhteydessä toimii sektoreita ja pooleja, jotka pitävät yllä ja kehittävät huoltovarmuutta ja jatkuvuudenhallintaa oman toimialansa yritysten ja organisaatioiden verkostossa Huoltovarmuusorganisaatiossa.

Niko Saxholm, Finanssiala ry: 020 793 4235 / niko.saxholm@finanssiala.fi
Tehi Palletvuori, Huoltovarmuuskeskus: 029 505 1032 / tehi.palletvuori@nesa.fi.

Vapaaehtoiset vakuutukset tärkeitä sosiaaliturvan täydentäjinä13.7.2022 09:32:00 EEST | Tiedote

Suomalainen vakuuttaa yleensä omaisuutensa paremmin kuin itsensä ja läheisensä. Tämä käy jälleen ilmi Finanssiala ry:n (FA) alkukesästä julkaisemasta vakuutustutkimuksesta. Toki sellaiset perusvakuutukset, kuten kotivakuutus, kuuluukin olla oikeastaan kaikilla, mutta myös henkivakuutus on yhtä lailla tärkeä erityisesti niille, joilla on lapsia ja lainaa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla selvitti toukokuussa henkivakuutusvajetta Suomessa. Selvityksessä kävi ilmi, että vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista on vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus.

FA:n kysely: Nuoret, naiset ja seniorit näyttävät suuntaa vastuullisessa sijoittamisessa – ilmastovaikutusten arviointi koetaan hankalaksi12.7.2022 09:32:00 EEST | Tiedote

Kaksi viidestä suomalaisesta sijoittajasta seuraa sijoitustensa kestävyyttä, selviää Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kansalaiskyselystä. Lähes puolet rahasto- ja vakuutussijoittajista pitää ilmastovaikutuksia ainakin osittain tärkeänä sijoituskriteerinä, osakesijoittajista 42 prosenttia. FA teetti Norstat Oy:llä kansalaiskyselyn kesäkuussa 2022, jossa selvitettiin suomalaisten innokkuutta vastuulliseen sijoittamiseen. Samantyyppinen kysely on toteutettu tammikuussa 2020 sekä kesäkuussa 2020. ”Kestävyydestä on tulossa hyvä vauhtia valtavirtaa myös finanssialalla. Esimerkiksi saastuttavat kohteet sijoituksina alkavat olla huomattava riski, joten viisas yksityissijoittajakin turvaa sijoituksensa huolehtimalla, että salkussa on kestävyyden huomioon ottavia kohteita. Sellaisia ovat jo nyt täydet kestävyyskriteerit täyttävien lisäksi kohteet, joilla on uskottava siirtymäsuunnitelma”, FA:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari sanoo. Vastuullisten kohteiden valinta ei ole yksittäiselle sijoitt

Varo, varmista ja varoita: Nettihuijaukset ja tietojenkalastelu muuttavat muotoaan, mutta niiltä on mahdollista suojautua7.7.2022 07:59:33 EEST | Tiedote

Nettihuijaukset vaikuttavat laajasti yhteiskuntaan. Vuonna 2021 poliisille tehtiin yhteensä 2 500 ilmoitusta nettihuijauksista ja suomalaiset menettivät huijauksissa noin 47 milj. euroa. Summa olisi voinut olla suurempikin, mutta pankit ja viranomaiset onnistuivat estämään yli 25 milj. euron edestä varojen siirtoja huijareille ja palauttamaan varat. Viranomaisten ja yritysten yhteinen kampanja muistuttaa, että varomalla, varmistamalla ja varoittamalla muita jokainen voi torjua ja ehkäistä huijauksia myös itse.