Pankki pitää asiakkaidensa tiedot salassa – FA päivitti pankkisalaisuusohjeet

Pankkitoiminta edellyttää asiakkaiden luottamusta, että taloudelliset ja yksityiset asiat pysyvät salassa. Pankin työntekijä ei saa kertoa ulkopuolisille asiakkaiden tietoja. Pankkisalaisuus suojaa sekä yksityishenkilöitä että yrityksiä ja yhteisöjä, ja velvoitteet perustuvat muun muassa luottolaitoslakiin.

Asiakkaiden on voitava luottaa, että pankki pitää heidän taloudelliset ja yksityiset asiansa salassa. Pankkisalaisuus suojaa paitsi yksityishenkilöitä myös yrityksiä ja muita yhteisöjä.

Pankkisalaisuusohjeisiin on koottu toimialan näkemys pankkisalaisuuden tarkemmasta sisällöstä ja soveltamisesta eri tilanteissa. Aiemmat pankkisalaisuusohjeet olivat vuodelta 2009. Päivityksen ohjenuorana oli vanhan ohjeen sisältöjen ja perusrakenteen säilyttäminen. Ohje kaipasi päivitystä erityisesti uuden lainsäädännön takia, joista tärkeimpiä ovat EU:n tietosuoja-asetus GDPR ja toinen maksupalveludirektiivi PSD2.

”Pankkien toimintaympäristö on muuttunut myös kansainvälistymisen ja digitalisaation myötä. Päivityksen yhtenä tavoitteena oli, että ohjeita voi soveltaa myös tulevaisuudessa”, sanoo Finanssiala ry:n johtava lakimies Kirsi Suopelto.

Pankkisalaisuus käsittää kaikki asiakkaan taloudellista asemaa tai henkilökohtaisia oloja koskevat tiedot, kuten tiedot perhesuhteista ja esimerkiksi luottoa haettaessa saadut tiedot asiakkaan tekemistä kannattavuuslaskelmista, liikesopimuksista, liiketoiminnan järjestelyistä ja uusista tuotteista.

Pankin hallussa olevat asiakasta koskevat tiedot ovat lakiin perustuvan pankkisalaisuuden alaisia. Pankki antaa asiakasta koskevia tietoja muille kuin asiakkaalle itselleen vain asiakkaan suostumuksella tai lain mukaan tiedonsaantiin oikeutetuille. Pankin henkilöstö ja muut pankin lukuun toimivat käsittelevät asiakastietoja vain työtehtäviensä edellyttämässä laajuudessa.

Ohjeistusta päivittäneessä ryhmässä oli edustus kahdeksasta pankista.

Tutustu ohjeisiin.

Hillitsemätön ilmastonmuutos merkitsee vakuutuskelvotonta maailmaa – FA:n raportissa eritellään vahinkovakuuttamisen roolia muuttuvassa ilmastossa22.4.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

Vahinkovakuuttaminen tarvitsee ennakoitavat ja tasapainoiset markkinat sekä vakaat yhteiskunnalliset olot. Hillitsemätön ilmastonmuutos on sama kuin vakuutuskelvoton maailma, todetaan Finanssiala ry:n teettämässä tänään julkaistussa raportissa Vahinkovakuuttaminen muuttuvassa ilmastossa. Ilmastonmuutos vaikuttaa kaikkiin toimialoihin ja yhteiskunnan toimintoihin, mutta vakuutusalalla on elintärkeä rooli ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen ratkaisuissa.

Esko Kivisaaren kolumni: Yrittäjien eläkevakuutus ei ole sijoitus, vaan se on vakuutus21.4.2021 14:54:34 EEST | Tiedote

”Onko palovakuutuksesi hyvä sijoitus?”, kysyi Pennsylvanian yliopiston ekonomistiprofessori Olivia S. Mitchell joitakin vuosia sitten esityksessään Maailmanpankissa. Yleisö jäi hiljaisena miettimään vastausta, jonka Olivia katkaisi toteamalla, että ”palovakuutuksesi ei ole sijoitus, se on vakuutus”. Kokemus tulee mieleen, kun keskustellaan yrittäjän eläkevakuutuksesta (YEL), kirjoittaa Finanssiala ry:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari.

Finanssiala tarjoaa nuorille työelämään tutustumisen etänä14.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Peruskoulun yläkoululaiset ja lukiolaiset pääsevät etänä ensi viikolla 19.4.–23.4. tutustumaan finanssialan toimintaan sekä alan työntekijöiden uratarinoihin ja tekemään niihin liittyviä tehtäviä. Finanssialan etäTET eli työelämän tutustumishanke on Finanssiala ry:n (FA) ja Talous ja nuoret TATin yhteistyössä kehittämä. FA:n lisäksi etäTET-viikolla ovat mukana Danske Bank, Nordea, OP Ryhmä ja Varma.

Sijoitusrahastojen suosio vankka – pääoma kohosi 140 miljardiin12.4.2021 14:54:33 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin maaliskuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 1,1 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli maaliskuun lopussa 140 miljardia euroa, kun se oli helmikuun lopussa 136 miljardia. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Miten opastaa digiasioissa? – suosituspaketti auttaa finanssialan digikoukeroiden selvittelyssä24.3.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Sähköinen asiointi helpottaa pankki- vakuutus- ja eläkeasioiden hoitoa. Finanssialan yritykset tarjoavat asiakkailleen monipuolisia ja pitkälle kehitettyjä digitaalisia palveluita. Digipalveluiden yleistyessä lisääntyy myös tuen tarve. Finanssiala ry on yhdessä jäsentensä kanssa laatinut suosituksia auttamaan finanssiasioiden digiopastuksessa. Suosituspaketti esitellään Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa keskiviikkona 24. maaliskuuta kello 9. Voit seurata tilaisuutta tekstin lopun linkistä.