Pankkibarometri: Lainakysyntä hieman alkuvuotta laimeampaa

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien ja yritysten luotonkysyntä on edelleen viime vuotta vilkkaampaa, mutta kasvun arvioidaan hieman laimentuneen verrattuna alkuvuoteen. Heinäkuun alusta kiristyvä asuntolainojen lainakatto on todennäköisesti vaikuttanut pankinjohtajien arvioihin kotitalouksien luotonkysynnän kehityksestä. Barometrikysely II/2018 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.

Odotuksia kuvaavat saldoluvut ennakoivat, että kotitalouksien ja yritysten luotonkysyntä jatkuu viime vuotta vilkkaampana. Hieman edellistä kyselyä useampi vastaaja ennakoi kuitenkin kysynnän pysyvän ennallaan, joten saldoluvut laskivat edellisestä kyselystä. Hyvin harva pankinjohtaja arvioi luotonkysynnän olevan vähenemässä.

Finanssivalvonta päätti kiristää asuntolainojen lainakattoa 85 prosenttiin muiden kuin ensiasunnon ostajien osalta heinäkuun alusta lukien. Ensiasunnon ostajilla katto pysyy entisellään 95 prosentissa. Tämä saattaa kiihdyttää asuntolainojen kysyntää ennen kiristystä, mutta laimentaa sitä heinäkuusta alkaen.

”Asuntolainojen kasvuvauhti on Suomessa hyvin maltillista, alle kaksi prosenttia vuositasolla. Suhdannetilanteeseen nähden se on hyvin kohtuullista, jopa hitaampaa kuin talouskasvu. Siihen nähden asuntolainojen kysyntää ei tulisi enempää rajoittaa”, summaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Elina Salminen

Kotitaloudet ovat edelleen kiinnostuneita sijoittamisesta, vaikka saldoluvut laskivat hiukan edellisiin kyselyihin nähden. Osake- ja osakerahastosijoitusten suosio on tällä hetkellä vahvinta. Myös asunto- ja kiinteistösijoittaminen kiinnostaa.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä

Euriborien uusi määräytymismenetelmä on ollut lausuntokierroksella12.2.2019 08:18:16Tiedote

Euriboreja hallinnoiva European Money Markets Institute (EMMI) eli Euroopan rahamarkkinainstituutti julkaisi tiistaina 12.2.2019 yhteenvedon euriborien uutta hybridimääräytymismenetelmää koskevasta toisesta lausuntokierroksesta. Konsultaatio on osa EMMIn sitoumusta toteuttaa euribor-viitekoroille uudistettu määräytymismenetelmä, joka vastaa sääntelyn ja sidosryhmien vaatimuksiin oikea-aikaisesti.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12:31Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.