Pankkibarometri: Yritysten halukkuus ottaa luottoa investointeihin heikkenemässä

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan yritysten luotonkysyntä on vuoden kolmannella neljänneksellä ollut vaimeampaa kuin toisella neljänneksellä. Yritysten luotonkysynnän odotetaan heikkenevän merkittävästi loppuvuoden aikana. Erityisesti odotukset yritysten halukkuudesta ottaa luottoa investointeihin ovat heikentyneet. Käyttöpääomaan ja rahoituksen uudelleenjärjestelyihin tarvittavien yrityslainojen kysynnän arvioidaan pysyvän vielä vilkkaana. Barometrikysely III/2019 tehtiin elo-syyskuun vaihteessa.

Pankkibarometrin vastaajat arvioivat, että kotitalouksien luotonkysyntä on ollut kolmannella vuosineljänneksellä melko vilkasta. Luotonkysyntää kuvaava saldoluku jäi kuitenkin niukasti alle pitkän aikavälin keskiarvonsa. Oman kodin remontointiin ja peruskorjaukseen odotetaan kysyttävän vielä lainaa, mutta erityisesti sijoitustoimintaan liittyvän luotonoton arvioidaan edelleen vähenevän. Barometrin vastaajat arvioivat, että oman asunnon hankintaan otettujen lainojen kysyntä olisi hieman elpynyt, mutta aluekohtaiset erot kasvukeskusten ja muun Suomen välillä saattavat olla suuria.

Yritysten luotonkysynnässä arvioidaan tapahtuneen suunnanmuutos. Luotonkysyntä on vuoden kolmannella neljänneksellä ollut vaimeampaa kuin toisella neljänneksellä, ja kysynnän odotetaan heikentyvän merkittävästi loppuvuoden aikana. Barometriin vastanneista pankinjohtajista ei yksikään usko investointeihin käytettävien yrityslainojen kysynnän kasvavan. Yritysten rahoitusmuodoista tällä hetkellä kasvavat julkinen rahoitus sekä omien pääomien kartuttaminen.

”Yritysten luotonottohalukkuus investointeihin on heikkenemässä, mikä on huolestuttavaa, koska investointiaste on jo matalalla tasolla. Luotonottohalukkuuden heikkeneminen voi osaltaan vaikeuttaa hallituksen pyrkimyksiä työllisyysasteen nostamiseen. Tilannetta osaksi selittää rakennusalalla tapahtunut suhdannemuutos; uusien myönnettyjen rakennuslupien määrä on selvästi vähentynyt. Kotitaloudet kuitenkin edelleen luottavat omaan talouteensa ja luotonkysyntä oman kodin remontointiin ja peruskorjaukseen on aktiivista”, summaa Finanssiala ry:n asiantuntija Mariia Somerla.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Linkki Pankkibarometri III/2019 -raporttiin

Asiantuntija Mariia Somerla puh. 020 793 4292
Analyytikko Kimmo Koivisto puh. 020 793 4257
Asiantuntija (viestintä) Jussi Karhunen puh. 020 793 4297

Kivisaari kolumnissaan: Yhteiset pelisäännöt eduksi kaikille - eläkeyhtiöiden työhyvinvointitoiminta pitää kirjata lakiin14.10.2019 13:37:00 EESTTiedote

Työkyvyttömyyseläkkeelle jää vuosittain noin 20 000 ihmistä. Erityisenä huolenaiheena on nuorehkojen työntekijöiden joutuminen työkyvyttömyyseläkkeelle psyykkisten syiden takia. Eläkkeitä alkaa aivan liian paljon muun muassa hallituksen työllisyystavoitteen näkökulmasta. Lisäksi syntyvyyden arvioitua suurempi lasku rasittaa huoltosuhdetta ja eläkejärjestelmän rahoitusta. Tässä yhtälössä panostus työkykyä ylläpitävään toimintaan korostuu.

Uusilla velkarajoitteilla ei saa vaikeuttaa työvoiman liikkuvuutta1.10.2019 11:19:46 EESTTiedote

Ylivelkaantumisen suitsiminen kotitalouksissa on tärkeää, mutta keinovalikoima ei saa olla niin järeä, että se hyydyttää asuntomarkkinoita ja vaikeuttaa työvoiman liikkuvuutta. Tätä mieltä on Finanssiala ry (FA) valtiovarainministeriön velkaantumista pohtineen työryhmän ehdotuksista, jotka sisältyvät tiistaina 1.10. luovutettuun mietintöön. Sen sijaan positiivinen luottotietorekisteri on otettava käyttöön mahdollisimman pian.

Sijoittamisen ympäristövaikutuksia koskeva kestävyysluokittelu etenee26.9.2019 13:38:57 EESTTiedote

EU:ssa on otettu selkeitä askeleita kohti kestävän kasvun rahoitusta sekä vähähiiliseen ja resurssitehokkaaseen talouteen siirtymisessä. Suomalainen finanssiala on ollut vahvasti mukana edistämässä EU:n sijoituskohteiden kestävyysluokittelua, joista EU-suurlähettiläät vahvistivat keskiviikkona 25. syyskuuta neuvoston kannan. Seuraavaksi puheenjohtajamaa Suomi voi aloittaa kolmikantaneuvottelut parlamentin ja komission kanssa.