Pankkibarometri: Yritysten lainanottohalukkuus investointeihin kasvussa

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan yritysten luotonkysynnässä on odotettavissa kasvua. Kesän 2021 aikana yrityksille on myönnetty luottoja selvästi enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Yritysten luotonkysynnän kasvuodotukset näkyvät erityisesti investoinneissa. Kotitalouksien luotonkysyntä jatkuu edelleen vilkkaana, mutta sen kasvun odotetaan tasaantuvan. Barometrikysely III/2021 tehtiin pankinjohtajille elo-syyskuun vaihteessa.

Pankinjohtajat arvioivat barometrissa, että yrityksille on myönnetty kuluvan vuosineljänneksen aikana enemmän luottoja kuin viime vuonna samaan aikaan. Yritysten luotonkysynnän odotetaan kasvavan edelleen loppuvuoden 2021 aikana. Yli 60 prosenttia vastaajista uskoo kysynnän vilkastuvan.

Vastaajat arvioivat, että luottoja otetaan edelleen käyttöpääomaa, yritysjärjestelyjä ja rahoituksen uudelleenjärjestelyjä varten. Selvästi yli puolet vastaajista arvioi myös investointeihin käytettävien luottojen kysynnän vilkastuvan loppuvuoden aikana.

Kotitalouksille on myönnetty heinä-syyskuun aikana enemmän luottoja kuin vuosi sitten. Kasvusta huolimatta odotukset kotitalouksien lähiajan luotonkysynnästä ovat tasaantumassa.

Pankinjohtajat arvioivat, että luottoja kysytään loppuvuonna edelleen oman asunnon hankintaan ja remontointiin. Myös elinkeinon harjoittamiseen liittyvien lainojen kysyntä näyttää olevan lievästi kasvussa. Osakerahasto- ja osakesijoittamisen suosio on kotitalouksien keskuudessa edelleen ennätyksellisen suurta. Myös lainojen ennenaikainen takaisinmaksu näyttää kiinnostavan kotitalouksia aiempaa enemmän.

”Talouden vahva elpyminen näkyy nyt myös barometrikyselyn vastauksissa. Yritysten patoutunut investointitarve on lähtenyt purkautumaan, mikä näkyy yritysten luotonkysynnän kasvuna”, sanoo Finanssiala ry:n asiantuntija Mariia Somerla.

Somerlan mukaan odotukset kotitalouksien luotonottohalukkuudesta oman asunnon hankintaan ja remontoimiseen ovat tasaantumassa. Koronarokotusten edistyessä etätyöoloista siirrytään asteittain takaisin lähityöhön, joten tarve kotitoimiston lisäneliöille vähenee.

“Sijoittamisen ja säästämisen suosio jatkuu edelleen. Trendiin voi lisätä nyt myös kotitalouksien kiinnostuksen lainojen ennenaikaiseen takaisinmaksuun”, Somerla arvioi.

Pankkibarometrissään Finanssiala ry kysyy neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Tutustu Pankkibarometri III/2021 -raporttiin

Finanssiala on mukana maailman suurimmassa etäTETissä marraskuussa14.9.2021 10:01:00 EEST | Tiedote

Maailman Suurin etäTET järjestetään nyt ensimmäistä kertaa 22.-26.11.2021 ja mukana on viisi eri työnantajaliittoa. Aiemmin etäTET on järjestetty muun muassa Nordeassa, keväällä 2021 järjestettiin finanssialan oma koko viikon kestänyt TET-jakso. Viikon tarkoituksena on tarjota omaa tulevaisuuttaan suunnitteleville nuorille mahdollisuus tutustua työelämään ja eri aloihin. Tapahtuma kannustaa nuoria tutustumaan omiin kiinnostuksenkohteisiinsa ja löytämään omia vahvuuksiaan.

Hallitus teki kotimaista omistajuutta, suomalaisia piensijoittajia ja työeläkevakuutusta tukevan päätöksen9.9.2021 15:30:51 EEST | Tiedote

“Hallituksen päätös haudata osinkojen uusi lähdevero tukee kotimaista omistajuutta, tavallisten suomalaisten sijoittamista ja työeläkejärjestelmää. Arvostamme, että hallitus otti päätöksenteossaan huomioon asiantuntijaryhmän arviot lähdeveron kielteisistä vaikutuksista. Tärkeätä oli, että lähdeverosta ja sen vaikutuksista käytiin myös julkisuudessa vuoropuhelua. Avoimuudella ja laajalla asiantuntijavalmistelulla syntyy laadukkaita päätöksiä”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Loppukesä hillitsi rahastosijoituksia – uutta pääomaa elokuussa 435 miljoonaa euroa8.9.2021 13:43:34 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin elokuussa uutta pääomaa yhteensä 435 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli elokuun lopussa 156 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Uusin pankkien sääntelyuudistus voi iskeä erityisesti asunto- ja yritysluottoihin3.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Mikäli EU:ssa kaavailtu tapa toimeenpanna pankkien vakavaraisuussääntelyn viimeisin Basel III -uudistus toteutuu, voivat monien eurooppalaisten pankkien pääomavaatimukset nousta merkittävästi. Suomessa tämä haittaisi erityisesti asunto- ja yritysluototusta. Se heikentäisi pankkien mahdollisuutta rahoittaa talouden elpymistä ja vihreitä investointeja. Uudistus pitäisikin tehdä poliittisten päättäjien alun perin linjaamalla tavalla niin, että nykyiset pääomavaatimukset eivät oleellisesti nouse.