Pankkibarometri: Yritysten luotonkysynnän kasvu taittunut

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on piristynyt vuoden kolmannella neljänneksellä. Yritysten luotonkysyntä arvioidaan viime vuotta vilkkaammaksi, mutta kysynnän kasvun arvioidaan taittuneen verrattuna alkuvuoteen. Barometrikysely III/2018 tehtiin elo-syyskuun vaihteessa.

Pankinjohtajat arvioivat kotitalouksien luotonkysynnän selvästi viime vuoden vastaavaa ajankohtaa vahvemmaksi. Kysynnän odotetaan myös jatkuvan vilkkaana vuoden loppuun. Luottoa kysytään etenkin oman asunnon hankintaa sekä remontointia tai peruskorjausta varten. Sijoitustoimintaa varten kysytään lainaa viime vuotta enemmän, mutta kysyntä on selvästi hiipunut alkuvuoteen verrattuna.

Yritysten luotonkysyntä on arvioiden mukaan viime vuotta vilkkaampaa, mutta kasvu näyttää kuitenkin taittuneen alkuvuoteen verrattuna. Luotonkysynnän odotuksia kuvaavat pankinjohtajien vastaukset ovat saman suuntaisia: kysynnän odotetaan jatkuvan viime vuoteen nähden vahvana, mutta laimentuvan kuitenkin edellisiin kyselyihin verrattuna.

”Yritysten luotonkysynnän kasvun taittuminen heijastelee Suomen talouden kasvun ennakoitua hidastumista. Kone- ja laiteinvestointien kasvu näyttää odotettua vaisummalta ja rakentamisen kovin tahti on tasaantumassa, joten investointeja varten kysytään myös vähemmän lainaa”, arvioi Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Elina Erkkilä.

Osake- ja kiinteistösijoitukset kotitalouksien kiikarissa

Kotitalouksien kiinnostus sijoittamiseen on vahvaa. Etenkin osake- ja kiinteistösijoitukset kiinnostavat. Sijoituksia varten ollaan kuitenkin alkuvuotta varovaisempia ottamaan lainaa. Tähän saattaa osaltaan vaikuttaa  julkisuudessa käyty keskustelu taloyhtiölainoista ja niiden riskeistä sekä  osakemarkkinoiden epävakaisuus vuoden aikana.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.