Parainen-Nauvo lauttaliikenteessä normaali kapasiteetti ensi viikonloppuna 26.-28.8.2022
Parainen-Nauvo lauttapaikalla on liikennöity Sternalla ja Falcolla pienentyneellä ajoneuvokapasiteetilla 15.8. lähtien uuden hybridilautta Alteran käyttöönottotestausten johdosta. Käyttöönoton arvioitu kesto on noin 2 viikkoa. Alentunut palvelutaso aiheutti viime viikonloppuna 19.-21.8. pitkittyneitä jonotusaikoja ja liikenteen ruuhkautumista lauttapaikalla. Ensi viikonloppuna 26.-28.8. lauttapaikalla liikennöidään normaalilla palvelutasolla.
Palvelutason laskun syynä on uuden hybridilautta Alteran käyttöönotto ja sisäänajo lauttapaikalla, minkä vuoksi lautta-alus Elektraa ei ole voitu käyttää lauttapaikalla. Lauttapaikan lauttarannoilla on olemassa vain yksi rantautumispaikka, johon suuri hybridilautta kykenee kiinnittymään. Prostvikin lauttarannan varalauttapaikka, johon suuret hybridialukset kykenevät kiinnittymään ei ole vielä valmis ja vanha varalauttapaikka Veckarvikenin lahdessa on liian matala suurille aluksille. Kahden hybridilautan liikennöinti lauttapaikalla edellyttää varalauttapaikan käyttöä, jotta toinen lautta saadaan sivuun lepotaukojen ajaksi ja yhden lautan yöliikenne onnistuvat.
Alteran käyttöönotto sekä sen ajankohta on määritelty jo hyvissä ajoin. Käyttöönotossa käytettävää osaavaa henkilökuntaa on vähän ja se on hyvin varattua. Käyttöönotto ajoitettiin loppukesään koulujen alkamisen ja muinaistulien yön viikonlopun väliin, jolloin perinteisesti liikennemäärät ovat olleet kesäsesonkiin nähden varsin maltillisia. Saaristomatkailu on kuitenkin sääriippuvaista ja hienot ilmat lisäävät merkittävästi liikennettä, kuten kävi viime viikonvaihteessa.
Altera on tärkeää saada käyttökuntoon, koska loppuvuoden aikana sekä Elektralle että Sternalle joudutaan syksyn aikana tekemään pitkät useamman viikon telakoinnit. Etenkin Elektran telakoinnin aikana on tärkeää, että Altera liikennöi lauttapaikalla. Lauttaliikenteen palvelusopimuksen mukaan Elektra ja Altera liikennöivät täysipainoisesti lauttapaikalla 1.1.2023 alkaen.
Viikonvaihteen 19.-21.8. liikenteen ruuhkautuminen osoittaa hyvin, kuinka tarpeellinen Elektran avaama ja nyt Alteran jatkama kehitystyö on ollut liikenteen sujuvuuden näkökulmasta. Lisäksi on hyvä tiedostaa, että Elektran myötä lauttapaikan polttoaineen kulutus on vähentynyt noin 800 000 litraa vuodessa 1,3 milj. litrasta 0,5 milj. litraan ja Alteran myötä kulutus vähenee edelleen merkittävästi. Kehityksen tulokset ja tarpeellisuus ovat kiistattomia. Käytännössä Elektra on purkanut Saaristotien ruuhkat Parainen-Nauvo lauttapaikalla ja Alteran myötä tilanne paranee entisestään merkittävästi. Merkittävästi suuremman ajoneuvokapasiteetin lisäksi tienkäyttäjien on myös helpompi ajaa Elektralle ja Alteralle, ja ne ovat nopeammin lastattavissa ja purettavissa kuin vanhemmat lautat.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on pitkäjänteisesti kuluneen vuosikymmenen aikana kehittänyt Saaristotien lauttaliikennettä uusinut lauttapaikkoja ja parantanut lauttaliikenteen välityskykyä merkittävästi. ELY-keskuksen tavoitteena on ollut liikenteen sujuvuuden ja saariston tavoitettavuuden parantaminen. Lauttarantojen rakentaminen ja uusiminen sekä uuden lauttakaluston käyttöönotto voi aiheuttaa väliaikaista hetkellistä liikennehaittaa. Haitat yritetään aina minimoida, mutta aina niitä ei voida välttää. Kuitenkin kaiken taustalla on pitkällä tähtäimellä liikenteellisesti sujuvamman, paremman ja puhtaamman tulevaisuuden luominen.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen ELY-keskusItsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ersättningarna för avtal om skötsel av traditionslandskap stiger 202617.12.2025 09:04:52 EET | Pressmeddelande
Ersättningarna för skötseln av traditionslandskap höjs i början av 2026.
Perinnemaisemien hoitosopimusten korvaukset nousevat vuonna 202617.12.2025 09:04:52 EET | Tiedote
Perinnemaisemien hoidosta maksettavia korvauksia nostetaan vuoden 2026 alusta.
Vartsalan lauttaliikenteessä liikennöidään päälossin telakoinnin ajan jatkossa kantavuudeltaan 130 tonnin lossilla – liikennehäiriöiden pitäisi poistua16.12.2025 15:42:21 EET | Tiedote
Vartsalan lauttapaikan liikenne jatkuu sujuvammin, kun kantavuudeltaan 130 tonnin lossi L198 on otettu käyttöön telakoitavana olevan hybridilossi L317:n sijaan. Ratkaisu tehtiin ELY-keskuksen ja Suomen Lauttaliikenne Oy:n yhteistyönä vastauksena viime viikolla saatuun palautteeseen, ja sen odotetaan turvaavan raskaiden ajoneuvojen kulun sekä aikataulujen pitävyyden telakoinnin ajan.
Stödnivån för skyddszonsvall höjs till nästan samma nivå som tidigare16.12.2025 12:25:00 EET | Pressmeddelande
Skyddszoner som anläggs mellan åkrar och vattendrag förebygger erosion, ökar mångfalden och minskar näringsbelastningen i vattendragen. Stödet för skyddszoner höjs vid ingången av 2026.
Suojavyöhykenurmien tukitaso nousee lähes vanhalle tasolle16.12.2025 12:25:00 EET | Tiedote
Peltojen ja vesistöjen väliin perustettavat suojavyöhykkeet ehkäisevät eroosiota, parantavat monimuotoisuutta ja vähentävät vesistöihin kohdistuvaa ravinnekuormitusta. Niistä maksettava tuki nousee vuoden 2026 alusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme