Palkansaajajärjestö Pardia ja Ammattiliitto ProPalkansaajajärjestö Pardia ja Ammattiliitto Pro

Pardia ja Pro: Tillsammans en ännu starkare intressebevakning

Löntagarorganisationen Pardia och Fackförbundet Pro har sedan 2017 förhandlat om ett fördjupat samarbete. Pardias styrelse har idag vid sitt möte den 12 juni godkänt ett intentionsavtal med Fackförbundet Pro om en sammanslagning av förbunden. Pros styrelse fattade ett motsvarande beslut på sitt möte igår.

Efter detta fortsätter förberedelserna i olika arbetsgrupper. Målet är att medlemsföreningarna i Pardia ansluter sig som en organisationsförening i Pro under hösten. Avsikten är att medlemskapet i Pro börjar den 1 januari 2019.

– Fackföreningsrörelsen är inte till för organisationen utan för sina medlemmar. Vid sammanslagningen är det uttryckligen fråga om att förbättra medlemmarnas intressebevakning. Det nya förbundet som förenar den privata och offentliga sektorn lyfter medlemmarnas intressebevakning till en ny nivå, säger Pardias ordförande Niko Simola.

Efter sammanslagningen kommer Pro att ha nästan 140 000 medlemmar, som arbetar inom både den privata och offentliga sektorn.

– Målet med sammanslagningen är ännu starkare avtals- och förhandlingsstyrka samt samhällsinflytande såväl inom de privata som inom de offentliga avtalsområdena. Med sammanslagningen förbättras de individuella tjänster som medlemmarna får. Dessutom får studerandemedlemmar bredare stigar från studier till arbetslivet då de är medlemmar av samma förbund, säger Jorma Malinen, ordförande för Fackförbundet Pro.

Löntagarorganisationen Pardia har totalt 30 000 medlemmar varav majoriteten arbetar vid statliga ämbetsverk och anstalter och en betydande andel vid affärsverk, företag, universitet och FPA. Pardia är medlemsförbund i STTK.

Fackförbundet Pro har totalt 110 000 medlemmar. De arbetar med expertuppgifter inom industrin, finansbranschen, ict- och kommunikationsbranscher samt inom servicebranscher. Pro är medlemsförbund i STTK.

Mer information:

Pardias ordförande Niko Simola, gsm 040 566 8517.

Pros ordförande Jorma Malinen, gsm 050 576 0389

viestintäpäällikkö Riitta Nieminen