Pardia medlemsundersökning: För mycket osakligt bemötande på arbetsplatserna

Osakligt bemötande som gäller arbetet är vanligare (43 %) än sådant som gäller person (34 %). På Pardiamedlemmarnas arbetsplatser har hälften (51 %) av de svarande upplevt åtminstone den ena formen av osakligt bemötande och en fjärdedel båda formerna samtidigt. Enkäten besvarades av över 6 000 medlemmar.

Den vanligaste formen av osakligt bemötande som gäller arbetet är att ignorera eller inte beakta en åsikt som gäller arbetsfrågor. Detta har drygt en fjärdedel av de svarande (26 %) upplevt. Av de svarande har 19 procent blivit avkrävda en orimligt stor arbetsmängd och 17 procent har likaså getts orimliga tidsscheman för att utföra arbetsuppgifter.

Kvinnor upplever osakligt bemötande som gäller arbetet (43 %) i något större utsträckning än män (41 %). Beroende på arbetsuppgiftens art är det vanligare i sakkunniguppgifter (45 %) än i yrkesuppgifter (41 %) eller chefsuppgifter (38 %). På medlemmarnas arbetsplatser upplever de som arbetar på universitet (51 %) allra mest osakligt bemötande som gäller arbetet. Bland dem som arbetar i statens ämbetsverk och inrättningar upplever 42 procent detta och 38 procent av dem som arbetar på FPA.

– Arbetsgivaren är skyldig att ingripa i trakasserier på arbetsplatsen. För att undvika trakasserier vore det bra att då och då bedöma hur arbetsgemenskapen fungerar socialt, hur smidiga arbetsprocesserna är och hur belastande arbetet är för olika grupper av anställda. På basis av utvärderingen kan vi fastställa vilka åtgärder som behövs för att undvika trakasserier, säger Pardias ordförande Niko Simola.

Ett osakligt bemötande har många slags negativa effekter på arbetsplatsen. Det försämrar arbetsgemenskapens verksamhet, minskar arbetsglädjen och försvagar arbetets effektivitet. Det kan leda till ökad sjukfrånvaro och ge arbetsplatsen ett dåligt rykte.

– Trakasserier kan förhindras exempelvis genom att skapa spelregler för ett gott uppförande i arbetet och utarbeta tillvägagångssätt för att ingripa konsekvent och effektivt om trakasserier förekommer. Det är också viktigt att lära chefer och anställda att upptäcka och förhindra trakasserier samt göra det klart för alla att trakasserier inte godkänns på arbetsplatsen, utan att det är nolltolerans som gäller.

Kvinnor upplever osakligt bemötande som gäller person i högre grad än män

Det vanligaste osakliga bemötandet som gäller person är att bli föremål för ogrundad kritik och omotiverade anklagelser (19 %) samt social isolering (19 %). Bland de svarande hade 17 procent fått höra sårande kommentarer, och falska rykten hade spritts om 12 procent. 7 procent säger sig ha upplevt hotfullt uppförande.

Kvinnor upplever osakligt bemötande som gäller person klart mer (35 %) än män (28 %). I åldersgruppen 35–44 är det också vanligare än i andra åldrar. På medlemmarnas arbetsplatser upplevs osakligt bemötande som gäller person klart mest bland universitetsanställda (41 %) och minst bland FPA:s anställda (26 %). Bland anställda i statens ämbetsverk och inrättningar är andelen 35 procent.

Personer i utförande yrkesuppgifter upplever mer social isolering (21 %) än personer i andra typer av arbetsuppgifter. Personer i chefsställning har råkat ut för ogrundad kritik eller omotiverade anklagelser (22 %) och falska rykten har spridits om dem (14 %) mer än om andra.

Materialet för medlemsundersökningen om trakasserier och annat osakligt bemötande på arbetsplatserna samlades in i månadsskiftet januari-februari 2018. Enkäten besvarades av 6065 Pardiamedlemmar. Av de svarande var 77 procent kvinnor och 23 procent män. Av dem var hälften statligt anställda och hälften arbetade på FPA, universitet eller i den privata sektorn.

Fakta: Vad är ett osakligt bemötande

• På arbetsplatsen kan det förekomma många typer av mobbning, trakasserier och annat osakligt bemötande. Sådant är till exempel ringaktande och föraktfullt tal, ifrågasättande av rykte eller ställning, upprepade hot samt utfrysning ur arbetsgemenskapen.

• Vid osakligt bemötande kan det även vara fråga om missbruk av arbetsledarrätten. Ett sådant kan till exempel vara ett upprepat obefogat ingripande i arbetet, en omotiverad ändring av arbetsuppgifternas art och mängd samt ändring av överenskomna arbetsvillkor på olagliga grunder. Osakligt bemötande kan gälla en anställd som person eller gälla arbetet.

• Bakom ett osakligt bemötande kan ofta finnas en dålig stämning på arbetsplatsen, en dålig organisering av arbetsuppgifterna, otydlig ansvarsfördelning, bristfälligt ledarskap och problem i arbetsgemenskapen. I vissa situationer kan även en för stor arbetsbörda och tidspress leda till att uppförandet på arbetsplatsen inte alltid är sakligt.

Mer information: Pardias ordförande Niko Simola, mobil 040 566 8517 och ombud Tapio Rissanen, mobil 045 7731 4358.

Löntagarorganisationen Pardia har totalt 30 000 medlemmar varav majoriteten arbetar vid statliga ämbetsverk och anstalter och en betydande andel vid affärsverk, företag, universitet och FPA. Pardia är ett av de största medlemsförbunden inom Tjänstemannacentralorganisationen STTK.