Parveketupakointikielto määrätty lähes 80 taloyhtiöön eri puolilla maata

Suomessa on jo useita kymmeniä taloyhtiöitä, joissa tupakointi on viranomaisen päätöksellä kielletty huoneistoparvekkeilla tai -pihoilla.

Kiinteistöliiton alueelliset jäsenyhdistykset kartoittivat viranomaisten tekemiä tupakointikieltopäätöksiä eri puolilta maata, ja selvityksestä ilmeni, että kiellon on saanut jo ainakin 76 kerros- ja rivitaloyhtiötä. Selvitys ei kata kaikkia paikkakuntia, joten luvut ovat ainoastaan suuntaa antavia.

Parveketupakointikiellon hakemisen mahdollistava lainsäännös tuli sovellettavaksi tammikuussa 2017. Taloyhtiö voi hakea tupakointikieltoa paikalliselta viranomaiselta yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä. Määrätyt kiellot ovat käytännössä seurausta viime kevään yhtiökokouksissa tehdyistä päätöksistä.

”Tupakointikieltopäätösten määrä on jäänyt viime vuonna maltilliseksi, kuten ennakoimmekin. Moni taloyhtiö on päättänyt jäädä seuraamaan tilannetta ja sitä, että oman kunnan viranomaiselta saadaan tietoa prosessin sujuvuudesta ja hintatasosta”, sanoo Kiinteistöliiton päälakimies Jenni Hupli.

Jo voimaan tulleiden kieltojen lisäksi viranomaisilla on parhaillaan käsiteltävänä yli 60 tupakointikieltohakemusta eri puolilla maata.

Eniten kieltopäätöksiä on tehty suurissa kaupungeissa: Helsingissä 15, Tampereen seudulla 11, Turussa yhdeksän ja Kuopiossa kuusi. Kainuun maakunnassa yhtään kieltohakemusta ei ole vielä edes vireillä.

Kiellon hinta vaihtelee

Tupakointikiellon viranomaiskäsittelyn hinta vaihtelee paikkakunnittain.  Kustannuksiin vaikuttaa mm. viranomaiskäsittelyn vaatima työaika, joten taloyhtiön kannattaa valmistella tupakointikieltohakemuksensa huolellisesti. Kiinteistöliiton tietoon tulleissa kieltopäätöksissä hintahaarukka on vaihdellut yleensä noin 500 ja 1500 euron välillä. Lisäksi loppukustannukseen on laskettava isännöinnin perimä palkkio, yhtiökokouskustannukset sekä käräjäoikeuden antaman lainvoimaisuustodistuksen kustannukset.

”On suositeltavaa, että taloyhtiö ottaa yhteyttä asiaa paikkakunnalla hoitavaan viranomaiseen jo ennen tupakointikiellon hakuprosessin aloittamista. Etukäteisvalmistelu vähentää tupakointikiellosta koituvia kustannuksia ja nopeuttaa hakemuksen viranomaiskäsittelyä”, Jenni Hupli neuvoo.

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometri: Korjausrakentamisessa odotettavissa kasvua ensi vuonna15.11.2017 08:50Tiedote

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometri ennakoi korjausrakentamiseen kasvua ensi vuodelle. Tänä vuonna hienoista kasvua on näkynyt lähinnä pääkaupunkiseudulla, mutta ensi vuodelle odotettavissa on barometrin perusteella kasvua muuallakin maassa. Kiinteistöliiton kaksi kertaa vuodessa toteuttamaan korjausrakentamisbarometriin vastasi noin 2000 taloyhtiönsä edustajaa, joista lähes joka kolmannella on kuluvana vuonna käynnissä korjaushanke taloyhtiössään.